هل رفض العريس او اختيار تأخر الزواج قرار شخصى، ام مشكلة نفسية؟

هل رفض العريس او اختيار تأخر الزواج قرار شخصى و اختيار الاستقلالية ام انها مشكلة تعقيد او مشكلة نفسية

سؤال من Shaimaa Ahmed

تم النشر السبت، ٢٢ أبريل ٢٠٢٣

3 إجابة

رفضك لاى شىء غير مناسب ليكى او ان الخطوة دى مش هتضيف ليكى حاليا وهتمثل عبء او انتى مش هتقدرى تتحملى مسؤوليتها ....دى مش حاجة غلط ولا عيب وده الافضل طبعا. لكن لو رفضتى الزواج تماما فدى هى المشكلة لان البحث عن شريك دى فطرة طبيعية وسنة عن الرسول عليه الصلاة والسلام...واعتقد مش ده اللى انتى تقصدية .

تم النشر الأحد، ٢٣ أبريل ٢٠٢٣


بالنسبة للناس ولا بالنسبة ليكي؟ بالنسبة ليكي انتي ادرى حد بنفسك، هل انتي بتؤجلي الزواج ليه؟ هل فيه مشكلة فعلا ولا ليكي اسباب فعلا ترجع ليكي زي مثلا انك عايزة تعملي كذا حاجه قبل الزواج ومحتاجة تستقلي ماديا قبل الزواج، ف ده جواب يرجع ليكي انتي بس. اما بالنسبة للناس، ف ده شئ يخصك انتي لوحدك محدش ليه رأي انه يدخل في حياتك الشخصي، ديه حياتك وانتي حرة فيها، تتزوجي او لا .. ده قرارك، وبالنسبة لكلام الناس الناس كده كده هتفضل تتكلم وعلى اي حاجه عموما.

تم النشر السبت، ٢٢ أبريل ٢٠٢٣


رفض العريس أو تأخر الزواج هي اختيارات شخصية، ويجب تحترمها. بعض الأشخاص يشعرون بأنهم ليسوا جاهزين للزواج في الوقت الراهن، أو لديهم أولويات مختلفة في الحياة. هذه الأسباب قد تكون مرتبطة بمشاكل نفسية مثل الخوف من الارتباط أو عدم الثقة بالشريك المحتمل. إذا كان هذا هو الحال، فيمكن الاستفادة من المساعدة المتاحة، مثل الاستشارة النفسية، للتحدث مع شخص مختص والعمل على تحسين جودة الحياة العاطفية والشخصية.

تم النشر السبت، ٢٢ أبريل ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك