أعاني من هرش شديد في الجلد، هل هذه حساسية وما العلاج؟

لو سمحت حضرتك انا جسمى بياكلنى جدا وبهرش فيه جامد ومافيش اى علامه تدل على انى عندى حساسيه واخدت دش بارد وحطيت مرطبات بس ما فيش فائده ومش طايقه جسمى ولابسه ملابس قطنيه

سؤال من Yasmeen Omer

تم النشر الخميس، ٢٠ يونيو ٢٠٢٤

2 إجابة

إذا كان الهرش مستمر وأي محاولة لتخفيفه لم تنجح فيجب الذهاب لطبيب الجلدية لمعرفة السبب فالهرش أحد أعراض الحساسية أو التهاب الجلد وبعض الحالات المرضية الأخرى. ونصيحة مهمة جدًا بما إنك ذكرتِ أخذكِ لحقنة كورتيزون. لا يجب أبدًا أن تأخذي أي أدوية دون الرجوع إلى الطبيب لتتجنبي المشاكل والمضاعفات الخطرة التي قد تنتج عن أخذ دواء دون إرشاد طبي.

تم النشر الخميس، ٢٠ يونيو ٢٠٢٤


أنا آسفة جدًا لسماع أنك بتعاني من الي بتحسي فيه. بما انك جربتي حاجات زي الدش البارد والمرطبات بدون نتيجة، فيه احتمال يكون فيه أسباب تانية ممكن تفكري فيها: جفاف الجلد : حتى لو حطيتي مرطب، ممكن تحتاجي تجربي مرطبات أقوى أو أنواع معينة زي المركبات اللي تحتوي على حمض الهيالورونيك أو السيراميدز. تحسس من مواد معينة : ممكن تكون المواد اللي انتي بتستخدميها في غسيل ملابسك أو حتى الصابون هي السبب. نقص بعض الفيتامينات : زي فيتامين د، أحيانًا نقص الفيتامين د ممكن يسبب حكة وجفاف. التوتر والقلق : لما نكون في حالة توتر أو قلق، دا ممكن يزيد من الحكة. حاجات صحية داخلية : زي مشاكل في الكبد أو الكلى برضو ممكن تكون سبب. الأفضل تروحي لطبيب جلدية عشان يعاين الحالة ويعمل التحاليل اللازمة لو احتاجتي. حاولتي تشربي مياه كتير وتقللي من المواد الكيميائية على جلدك لغاية ما تلاقي السبب. ممكن تستعملي كريمات مضادة للحكة تحتوي على الهيدروكورتيزون بدون وصفة طبية. اهتمي بنفسك وأتمنى تكوني بخير قريبًا!

تم النشر الخميس، ٢٠ يونيو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك