كيف أكسر التعلق بشخص يؤذيني نفسيًا؟

السلام عليكم انا عندي مشكله اني متعلقه جدا بشخص بيأذيني نفسيا وديما بعيط بسببه بس مش عارفه ابعد عنه عشان بقالنا كتير مع بعض وبحبه اوي ف عايزه حل لكسر التعلق ده وشكرا

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤

3 إجابة

وعليكم السلام! أولا، أنا هنا عشان أساعدك. عندك شجاعة كبيرة إنك تعترفي بالمشاعر دي، وده أول خطوة مهمة. قرري إيه اللي ينفعك : حاولي تكتبي قائمة بالمميزات والعيوب للعلاقة. هتلاقي في الغالب إن العيوب أكتر، وده هيكون دافع لكِ. فكري في نفسك : افتكري إن صحتك النفسية أهم من أي علاقة. حاول تفكري في الأشياء اللي بتحبيها وبتعزز ثقتك بنفسك. ابحثي عن دعم : اتكلمي مع أصدقائك أو عيلتك اللي يقدرو يفهموك ويكونوا جنبك. كلامهم ودعمهم هيخلوكي تحسي إنك مش لوحدك. حاولي يبقى عندك نشاطات جديدة : لما تقضي وقتك في نشاطات كنتي بتحبيها أو تتعلمي حاجة جديدة، هتتشتتي ذهنك وتبداي تشعري بالسعادة بعيد عن التعلق. تحدي نفسك : حاولي تقضي وقت بدون الشخص ده. مثلًا، لو كان عندكم صداقات مشتركة، حاولي تبتعدي عنه لفترة. استشارة متخصص : لو حسيتي إن الموضوع أكبر منك، ممكن تفكري في استشارة مختص نفسي يساعدك في مواجهة التعلق. اتأكدي إنك تستحقي أفضل، ومش لازم تقبلي أي حاجة بتأذيك. بالاخر، الحب الحقيقي بيدعمك ويخليكِ تبتسمي، مش يجعلك تبكي. ربنا يوفقك!

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


عليكم السلام برأيك ما هو الحب؟ ما تمرين به ليس حبًا بل مخاوف عميقة أنت تحاولين الهرب منها بالتواصل مع ذلك الشخص، فالمحب لا يؤذي، لا يؤذي أبدًا مهما كانت الأسباب.

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


المفترض إنك تبحثي عن مصلحة نفسكِ وتبتعدي عن أي شيء يسبب لكِ الأذى النفسي... ما الفائدة من إرهاقك لنفسك وبكائك دائمًا؟ هل يستحق هذا الشخص ما تفعلينه بنفسكِ؟ هل يستحق عمركِ وحياتكِ التي سيسألك الله عنها يوم القيامة أن تضيعيها في البكاء والتعب بسبب شخص يؤذيكِ وربما لا تربطكِ به علاقة شرعية من الأساس؟ كل يوم يمر من عمركِ غالي ولن يرجع وستندمين في المستقبل على تضييع هذا الوقت على من لا يستحق. أفيقي لنفسك رجاءً وانتبهي لمصلحتكِ وركزي في ملأ حياتكِ بما ينفعها.

تم النشر الاثنين، ١٢ أغسطس ٢٠٢٤

1 تعليق

انتي مش مرتاحه معاه خلاص ممكن تسيبه لو حاسه انك مرتاحه كملي وشوفي حبه ليكي ذي اي هيكمل معاكي وتبني بيت ولا هيسيبك

تم النشر الأحد، ١١ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك