كيف أقوي شغفي للمذاكرة وأذاكرة لفترة طويلة؟

انا طالبه ثانويه عامه اهلي عاوزين طب وانا طبعا بعمل كل حاجه توصلني الطب ماشيه ف رحلتي الدراسيه مفيش أصحاب أو رفيق زي ما بيقولوا ومبعرفش اختار صحابي والموضوع مآثر وأوقات كتير بكسل عن المذاكره ومبعرفش اذاكر لفتره طويله .

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأحد، ٦ أكتوبر ٢٠٢٤

2 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. خليني اقول لك ان المذاكره مش محتاجه شغف المذاكره محتاجه احساس مسؤوليه احساس المسؤوليه واضح جدا ما شاء الله انه انت شايفه انك عندك احساس بالمسؤوليه تجاه اهلك انك تحققي لهم اللي هم بيحلموا به وهو انك تخشي كليه الطب فا خليكي مركزه على احساسك ده بالمسؤوليه وحطي ده باهميته الكبيره جدا عند اهلك وعند نفسك. قدام عينك ومن المفترض ان ده اللي يشجعني. لو انت بقى مش حاسه بالمسؤوليه وبس انا بعمل كده او بذاكر وبعمل مجهود ده علشان اعمل اللي اهلي عايزينه وبس عشان كده الموضوع مش هيكون له دافع طول الوقت ومش هيكون همم زي ما انت متحيله تبقي طول الوقت متحمسه للمذاكره لا المذاكره بيجي لها وقت وبتكون ممله عادي جدا طيب وانا اعمل ايه لما المذاكره تكون ممله هذاكر برده. هشوف طريقه ان انا اتحايل على الملل ده ليه علشان انا اتعامل بمسؤوليه ومسؤوليه دي هتخليني اذاكر مهما حصل فركزي في المسؤوليه اكثر ثانيه موضوع الصحاب ده مش ضروري تكوني صحاب بس اه انت محتاجه رفقه محتاجه صحبه فشوفي والله. مجموعه يكونوا عندهم نفس الاتجاه عندهم نفس الحلم ويبدا انضم ليهم مجموعه بقى تكوني بتاخدي معاهم دروس او اي حاجه تحسي ان هم ممكنتهدين المهم تنقي مجموعه يكونوا اا هيساعدوا معاكي في نفس الاتجاه مش اي مجموعه وخلاص وممكن يكونوا رايحين في اتجاه ثاني او مش فارق معاهم اصلا النتائج وبياخدوا الدرس كده وخلاص يعني. ركزي في الموضوع ده وان شاء الله ربنا يوفق.

تم النشر الاثنين، ٧ أكتوبر ٢٠٢٤


عزيزتي، أقدر تمامًا شعورك وموقفك. تحقيق الشغف للمذاكرة يتطلب بعض الاستراتيجيات والتغييرات في التفكير والسلوك. إليك بعض النصائح التي قد تساعدك: تحديد الأهداف : حاولي تحديد أهداف قصيرة وطويلة المدى. مثلاً، يمكنك وضع أهداف أسبوعية لمذاكرة موضوع معين، مما يساعدك على رؤية تقدمك. خلق بيئة مريحة : تأكدي من أن مكان المذاكرة مريح وملائم؛ فالإضاءة الجيدة والترتيب والنظافة يمكن أن تؤثر على تركيزك. تقسيم الوقت : جربي تقنيات مثل "تقنية بومودورو"، حيث تذاكرين لمدة 25 دقيقة ثم تأخذين استراحة قصيرة، مما يساعدك على التركيز لفترة أطول دون شعور بالتعب. البحث عن المزايا : حاولي ربط المواد الدراسية بأهدافك الشخصية. لماذا ترغبين في دراسة الطب؟ التفكير في هذا الأمر يمكن أن يزيد من شغفك. التفاعل الاجتماعي : حاولي الانضمام لمجموعات دراسة عبر الإنترنت أو في المدرسة. التواصل مع زملائك يمكن أن يكون حافزًا لك ويشعرك بأنك لست وحدك في هذه الرحلة. الاعتناء بالنفس : تأكدي من الحصول على قسط كافٍ من النوم والتغذية الصحية؛ فالعقل السليم في الجسم السليم. تذكري أنك في مرحلة مهمة من حياتك، ومن الطبيعي أن تشعري بالضغط. اقبلي على العملية الدراسية بحب، وستجدين أن الشغف سيزداد مع الوقت. ولا تترددي في طلب الدعم من عائلتك أو معلميك عندما تحتاجين. بالتوفيق!

تم النشر الأحد، ٦ أكتوبر ٢٠٢٤

2 تعليق

وما تستني صديق يشجعك.. شو يعني اذا راح خلص بتوقفي؟ شجعي نفسك بنفسك... ما تعلقي حياتك ونتائجها بأي حدا ولا بأي رفقة او اشي خارجي... انتبهي للأشياء الموجودة مش الي مش موجودة... عندك بيت الحمدلله ، كرسي تعقدي تذاكري ، لقمة نظيفة ، مي نظيفة، اهل والحمدلله اللهم بارك.. واكيد كثير كمان من الكماليات الي احنا صرنا نفكرهن اساسيات...

تم النشر الاثنين، ٧ أكتوبر ٢٠٢٤


مش بالضرورة عزيزتي يكون عندك "شغف" بكل الطريق، لما انت فتتي طريق وكان عندك شغف وبدأتي لازم تتوقعي انه في لحظات تعب، لحظات كسل، لحظات انو :"انا ما بدي اعمل اشي"؛ هون انت بدك تجبري نفسك تجتهدي وتكملي بالطريق عشان تشوفي نتائج والشغف بيجي مع الطريق، يعني اهلنا واجدادنا ما كان عندهن اصلا مصطلح الشغف هاد، والحمدلله طلعو وربونا وربو اجيال، ومنهن الي طلع طبيب والي طلع مهندس ، الي طلع شخص راضي بحياته وصابر ومبسوط.. دايما بقول نفس المثال، اسا انا سجلت لجيم فرضا، متحمسة وبدي اكمل وبروح يوم يوم لمدة شهر، بعدين زهقت اوقف؟ اضيع وقتي بإني ادور على "الشغف"؟ ولا اكمل عشان اشوف نتائج؟

تم النشر الاثنين، ٧ أكتوبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك