حاولت كل الطرق للتخلص من الوساوس ولم تنجح، ما العمل؟

انا بيجيلي وساوس وافكار سلبية ديما بقالي شهر ضايع ماشي في الشارع الأفكار شغالة ومسيطرة على كل حاجة في حياتي وافكار وأصوات في دماغي بتفكرني بحاجات زمان وغلطات قديمة وبتفرض عليا الحزن ومأثرة على مزاكرتي وكل حاجة في حياتي رغم اني كنت اكتر انسان مستغرب الناس الي بيجيلهم اكتئاب لحد وبدون اي مقدمات دماغي غلبتني انا كنت انسان سعيد في كل الظروف كل اما احاول اقاوم الأفكار دي مبعرفش ولا حتى اواجهها جربت كل الطرق ساعات بتجيلي الفكرة وبقعد اتكلم مع نفسي وكان في شخص جوايا وساعات بتعصب على الشخص الي انا بكلمه دا الي مش عارف هو مين الي بيوسوس تعبت جدا رغم اني كنت اكتر انسان واثق في نفسه

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يوليو ٢٠٢٤

3 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته قال تعالى انما ذلكم الشيطان الخوف اوليائهم فلا تخافوهم وخافوني ان كنتم مؤمنين. قال تعالى. الشيطان يعدكم الفقره ويامركم بالفحشاء والمنكر. ولذكر الله اكبر. قال تعالى. واني امسك من الشيطان نسخن فاستعذ بالله من الشيطان الرجيم اعتذر لو فيه مثلا سهو او خطا في اي ايه بسيط بس يعني انا وصلت لك المعنى. فعايز اقول لك بس. ان القران في علاج لكل الامراض النفسيه وارفكم ربنا هو اللي يصلح حالك. وانك تكون على طاعه. حيصلح حالك بالذات انك تواجه الافكار دي بشكل ايجابي افكرتي بتيجي لناس كبيره يا اما بتقومهم يا اما بتهمهم ملهاش حل غير كده. فده اللي كنت عايز اوضحه لك عايزك بس تستاذ بالله وتشتغل على نفسك وترمي الافكار ديت وراك يا اما اي فكره جديده بتشتغل عليها بمضاد ايجابي ليها. زي مثلا الناس اللي بتكون افكار ان هو عن ربنا لا انت ممكن السام بتاعه ربنا بيقربك ليه وبيعلمك اكتر عنه عشان تجتنبه في نفسك او في عيالك بعدين في المستقبل او ما تشوفوا في ناس كتير في المستقبل ما تتهزرش لا تفائل واعرف ان كله خير لك في الاخر يعني ربنا بيعمله هتلاقي كورته خيط تلف الاخر فانا عايزك تتفائل والتلات ايات اللي انا قلتهم لك في الاول ابحث عنهم في القران وامسكهم كده لوحدك كده وتدبر فيها هتلاقي ان ربنا حط لك الاعلام وقال لك مين اللي بيخوفك هو طبيعي الشيطان مش هيكون عايزك كويس يعني الشيطان يعني اصلا بيكرهك الكره العامه يعني احس بالذين امنوا ان يتركهم لا يفتنون لا اطلاقا مش هسيبك فاا انا كنت عايز اوصل لك كده ان الافكار والهواجس دي بتكون من الشيطان والضغط السلبي اللي على نفسك انك بتستلمها فما تستسلمش خلي عندك كورت ثابت من القران وعندك سكر لله كتير وقلبك هيطمئن يعني الا بذكر الله تطمئن القلوب وهيتنطف كمان لو في حاجه مش كويسه فعايزك تطمن وهتبقى كويسه ان شاء الله الافكار السلبيه بافكار ايجا. ومشكلتك ديت عديت عليا وعن تجربه يعني بقول لك افكار السلبيه دي بتتواجه بافكار ايجابيه ربنا يا اما هتهدم حياتك يا اما هتقوم حياتك اكثر بس والابتلاء ده بيكون لك ليك يعني خير في الاخر فما تستسلموش وتضيع وقتك وقت كتير من حياتك عشان توصل للخير ده لا او قوام الافكار دي بسرعه واتعلم عنها وادرس واكمل حياتك بس وربنا معاك ويوفقك.

تم النشر الأربعاء، ٢٤ يوليو ٢٠٢٤


تقريبا ممكن انك مش مشغول في حاجه فا دماغك بتقعد تفكر ،الملهيه عمتا بتلغي الافكار ديه

تم النشر الخميس، ٢٥ يوليو ٢٠٢٤


أنا متفهمة تمامًا معاناتك يا عزيزي، وأحب أقولك إنك مش لوحدك أبداً في هذا. الأفكار السلبية والوساوس ممكن تكون مزعجة جداً، لكن في طرق كثير ممكن تساعدك تتغلب عليها. أولاً، ضروري تحاول تستشير مختص مثل معالج نفسي أو طبيب نفسي. هم مدربين وفاهمين في هذا المجال وأكيد راح يقدروا يساعدوك بشكل فعال. ثانيًا، حاول تدمج بعض العادات اليومية اللي ممكن تريحك وتساعدك تقلل من التوتر مثل: التمارين الرياضية: الرياضة بتساعد كتير في تحسين المزاج والحد من التوتر والقلق. التأمل والتنفس العميق: جرب تقعد في مكان هادئ وتتنفس ببطء وعمق. التواصل مع الأصدقاء أو العائلة: ممكن يكون من الجيد تحكي مع حد تثق فيه عن مشاعرك وأفكارك. كمان، جرب تكتب أفكارك السلبية على ورقة، وبعدين أكتب جنبها ردود إيجابية أو منطقية. مثلًا: الفكرة السلبية: "أنا فاشل." الرد الإيجابي: "أنا أتعلم وأتحسن مع الوقت." وافتكر دايمًا إن التغيير والراحة بياخدوا وقت، فلا تضغط على نفسك بزيادة. خليك صبور واهتم بنفسك. إذا احتجت أي حاجة تانية، أنا هنا عشان أساعدك.

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك