ازاي اكون حكيم في حياتي ؟

عايز اعرف ازاي تكون حكيم في حياتك في شغلك ما بين اصحابك في مواقف بتحصل لي كتير ساعات ما بعرفش فيها اذا كان مثلا اللي انا هقوله ده صح او غلط فانا عايز اكون حكيم اعرف ان الامر ده لازما الطريقه دي واني مثلا الموقف ده لازما برده يكون معاه الطريقه دي كده ازاي مثلا لما اكبر احكم ما بين عيالي

وفي النهاية ازاي اكون حكيم ؟

سؤال من MOHAMMED YASSER

تم النشر الثلاثاء، ١١ أبريل ٢٠٢٣

3 إجابة

الحكمه بالتجربه والممارسه والاضطلاع والقرائه وانك تسمع لناس كبيره ف السن مثقفه تاخد خبرة الحياه منهم وتفهم الدنيا اكتر منهم ومن تجاربهم الي اكتر منك بحكم عمرهم

تم النشر الأربعاء، ١٢ أبريل ٢٠٢٣


الطريق دا يلزمه خطوتين الخطوة الاولي الدعاء، ربنا سبحانه وتعالي قال يؤتي الحكمة من يشاء. ومن يؤتي الحكمة فقد اوتي خيرا كثيرا. وما يذكر إلا اولو الألباب. فعليك بالدعاء والإستعانة بالله. الخطوة الثانية بعد فضل الله ومنته هي الخبرة. والخبرة بتحقق بحاجتين ١. التجربة: يعني زي ما بتلاقي الناس الكبيرة عندا خبرة كبيرة جدا ليه؟ علشان جربو كذا مرة. ٢. ولو انت مش عايز تضيع عمرك في التجارب وعايز تستغل تجاربك صح يبقي لازم تكتسب معرفة. زي الحكمة الي بتقول: من وعي التاريخ في صدره، أضاف أعمارا إلي عمره. ومفيش حد هتلاقي عنده خبرة ومعرفة زي سيدنا النبي صلي الله عليه وسلم وصحابته رضوان الله عليهم.

تم النشر الأربعاء، ١٢ أبريل ٢٠٢٣


لتصبح حكيمًا في حياتك العملية وبين أصدقائك، فعليك التركيز على: 1. التعلم المستمر: توسيع معرفتك بمتابعة الأحداث والتطورات في مجال عملك وفي الحياة بشكل عام. كما يمكنك استشارة المراجع والكتب المختصة. 2. الصبر والتفكير جيدًا قبل الحكم: حاول أن تتعلم كيفية فهم الأشخاص والمواقف بشكل صحيح وبدون تحيزات، مما يساعدك على تقييم الأمر بمنتهى الحكمة. 3. الاستماع جيدًا: اسمع وتفاعل مع من حولك بشكل إيجابي، دون الانسياق وراء آراء الآخرين. 4. الإحترام والأمانة: كن صادقًا ومحترمًا مع الناس، وتعامل معهم بكل أمانة وصدق. 5. التفكير في النتائج المستقبلية: حاول أن تفكر في النتائج المستقبلية لأي قرار تتخذه، ونتائجه الإيجابية أو السلبية. بالنسبة لتكون حكيمًا في تعاملك مع عائلتك، كلمات الحب والتقدير والإحترام والصبر هي مفتاح نجاح علاقتك بأفراد عائلتك، وكذلك توصيل المعرفة والمعلومات بشكل جيد لأولادك سوف يساعدك على إدارة عائلتك بطريقة حكيمة.

تم النشر الثلاثاء، ١١ أبريل ٢٠٢٣

1 تعليق

• كُثرة التعرض لمشاكل وضغوط ، والإعتماد على النفس مُبكرًا ، والعمل ، والاستماع إلى مشاكل الناس والتفكير في حلول له يجعلك حكيم ، مع البحث والقراءة في المجالات التي تنجذب لها (الحلال).

تم النشر الخميس، ٢٥ يناير ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك