كيف أتغلب على حزني ووجعي المستمر؟

هو الإنسان المفروض يعمل ايه لما يلاقي نفسه بيدفع تمن اختيارات ناس تانية من يوم ما اتولد، أو يعمل ايه لما يلاقي أقرب الناس ليه مش فهمينه، أو لما اللي المفروض يكون قريب منه وسند ليه بعيد عنه ومش كده وبس دا بيعمل كل حاجه واي حاجة في الدنيا عشان يضايقه وكأنه زي الشيطان اللي بقوله اتوجع خليك زعلان دايما خليك موجوع بنبسط أوي لما بشوفك كده، ولما حد كنت بتحبه كان معاك من وانت صغير قدام عينك وفجأة يمشي وما يرجعش تاني زي ما يكون القدر عمال بيعند معاك بس انت مش عارف تعمل حاجه غير انك بتتوجع وبس.

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ١٧ أكتوبر ٢٠٢٤

2 إجابة

ساعات كتير بحاول اعبر عن اللي جوايا بس بحس ان محدش فاهمني بحاول اعوض الوحدة بإني اركز في دراستي واعمل حاجة مفيدة احس فيها بتقدير لنفسي وتشجيع بس لما بتقابلني مشكلة او لما بفشل في حاجة بحس بشعور رهيب بالندم بحس انه بيسيطر عليا وبيخنقني بيخلني واقفة في مكاني مش قادرة اتحرك دا غير الناس اللي بتعمل عليا ضغط شوية بلوم وشوية بشماتة لما الحاجات دي بتحصل ورا بعضها مبقاش عارفة ربنا بيحبني ولا لأ طيب هفضل كده بحس اني مابعقبش حد غير نفسي ومش عارفة اعمل ايه والناس اللي دايما بتفرح بزعلي اتعامل معها ازاي خاصة انها دايما بتحطني في منافسة ومقارنة معها وبحس كتير بغيرتها وحقدها خاصه انها قريبة مني جدا وفي نفس المكان يعني حتى مينفعش اتجاهلهااو ابعد عنها لانها هتفضل حطاني في دمغها.

تم النشر الخميس، ١٧ أكتوبر ٢٠٢٤


عزيزتي، أشعر بعمق الألم الذي تعانين منه، وأعلم أن تجربة الحزن والشعور بالوحدة يمكن أن تكون شديدة الصعوبة. يبدأ الفهم من قدر معين من الإحساس والتقدير لما تمرين به. إليك بعض النقاط التي قد تساعدك على التغلب على هذا الألم: التعبير عن المشاعر : من المهم أن تعبري عن مشاعرك بطريقة صحية، سواء من خلال الكتابة، أو التحدث مع صديقة مقربة، أو حتى الاستعانة بمختص نفسي. التحدث عن الآلام يمكن أن يخفف من وطأتها. التواصل الفعال : حاولي توضيح مشاعرك لأقرب الناس إليك، قد يكون ذلك صعبًا، لكن التواصل الفعال يساهم في بناء علاقات أفضل وفهم متبادل. التأمل في الاختيارات : إذا كان هناك شعور بأنك تدفعين ثمن اختيارات الآخرين، فهذا قد يمنحك الفرصة للتفكير في القيم والقرارات التي تهمك. حاولي دائماً أن تقيمي حياتك بناءً على ما يناسبك ولا تكتفي بالاستجابة لأفعال الآخرين. التركيز على النفس : حاولي أن تستثمري وقتك في تحسين ذاتك وتطوير مهاراتك. قد تساهم الأنشطة الإبداعية أو الرياضية في تحسين حالتك النفسية. الصبر والاحتساب : تأكدي أن كل شيء في الحياة له حكمة، والصبر في مواجهة الصعوبات جزء من التجربة الإنسانية. استعيني بالله وكوني واثقة أن الفرج يأتي بعد الشدة. تذكري، إن الألم جزء من حياتنا، لكن كيفية التعامل معه يمكن أن تصنع الفرق. أهتم بنفسك وكوني لطيفة معها، فالإجهاد العاطفي يتطلب منك الرحمة والدعم الذاتي.

تم النشر الخميس، ١٧ أكتوبر ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك