كيف أبعد عن شخص يؤذيني نفسيًا لكني متعلقة به ولا أتخيل حياتي دونه؟

لو سمحتوا كنت بحب واحد بقالي ٤ سنين بس هو بيأذيني نفسياً وكل ما بحاول ابعد مش بعرف عشان بتهون عليا الذكريات و السنين والايام ومش عارفة اتخيل حياتي من غيره اعمل ايه؟ ازاي اخد القرار دا

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأحد، ١٨ أغسطس ٢٠٢٤

4 إجابة

أفهمك تمامًا، الوضع ده صعب ومؤلم. أول حاجة، حاولي تفهمي إن البعد عن شخص يؤذيك نفسيًا هو خطوة مهمة لصحتك النفسية. فكري في نفسك أولاً : حاولي تذكري نفسك بكل اللحظات اللي أذى فيها الشخص ده وحاولي تكتبيهم. لما تشوفيهم مكتوبين، هتعرفي إن البعد عنه هو القرار الصح. الذكريات : الذكريات حلوة بس مش لازم تعيشي في الماضي. حاولي تخلقي ذكريات جديدة مع صحابك أو معا نفسك. يمكن تكتشفي حاجات تحبيها وتتعلقي بها. دعم الأصحاب : حاولي تتكلمي مع أصدقائك أو عائلتك، وشاركيهم مشاعرك. وجودهم معاك هيعطيكي دعم كبير. خصصي وقت لنفسك : جربي رياضات، هوايات جديدة، أو حتى التأمل. تخصيص وقت لنفسك هيخليك تشعري بالتواصل مع ذاتك. الصبر : القرار مش سهل، وحتحتاجي بعض الوقت. اصبري على نفسك وخدي خطوات صغيرة. بإمكانك تعتمدي على نفسك وتحبيها أكثر، وبالتدريج هتلاقي نفسك أقوى. لو محتاجة مساعدة أكتر، ممكن تفكري في استشارة مختص نفسي. أنتِ تستحقي الأفضل! (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الأحد، ١٨ أغسطس ٢٠٢٤


فقط استحضري في ذاكرتك أن في علاقتكما خيانة لله وذنوب مستمرة، وأنه وذكرياته ليس أعز ولا أقرب ولا أولى بقلبك من رسول الله الذي بكى وقال يا رب أمتي، فهل ستشفع تلك الذكريات عندما تبعدك الملائكة عن رسول الله وتقول له إنك لا تدري ما أحدثوا بعدك؟ يرضيكِ؟ إذا كنا ننصح المتزوجة التي لا رجاء في صلاح زوجها بالابتعاد تجنبًا للضرر، وننصح المخطوبة بعدم التردد في الابتعاد إذا ما لاح لها شبح التضرر، فماذا عنكِ؟

تم النشر الاثنين، ١٩ أغسطس ٢٠٢٤


ذكريات اي معلش! طب دا واحد هاين عليه كل حاجة وبايع كل حاجة بايعك انتي شخصيا ودايس ع كرامتك الذكريات اغلى من كرامتك يعني ولا اي؟! دا غير كل ده الموضوع من اساسه حرام لو تاخدي بالك ف سيبيه يحبيبتي واكيد م دا الراجل الصح الي تتمسكي بيه سيبيه وربنا هيعوضك بالاخسن وف الحلال

تم النشر الاثنين، ١٩ أغسطس ٢٠٢٤


يعني أنتِ تجيبين على نفسكِ بكلماتكِ نفسها. تقولين أنّه يؤذيكِ نفسيًا... لماذا تبقين مع شخص يؤذيكِ؟ هل كما يقول المثل (القط يحب خناقه)؟ هل ترين نفسكِ لا تستحق أن تكون سعيدة ومع شخص لا يؤذيها أو يعذبها؟ هذا إن وضعنا على جنب أن علاقتك به شرعًا لا تصح والله لا يرضى عن هذه العلاقات وكلها أو معظمها تنتهي نهاية مأساوية. عززي نفسكِ يا أختي ولا تهدري مشاعرك وحياتكِ على كل من هب ودب. وهذه الذكريات التي لا تهون عليكِ، ستكرهينها وستقولين كانت كلها أيام سوداء ولا أستبعد أن تكرهي نفسك أنتِ شخصيًا إن استمريت في علاقتك مع هذا الشخص. تقولين أنكِ لا تتخيلين حياتكِ من غيره؟ في الحقيقة هذا اسمه تعلق مرضي ويحتاج لعلاج ونهايته سيئة إن تركتِ نفسكِ دون أن تساعديها في التخلص مما هي فيه. أنقذي نفسكِ وعززيها فهي تستحق منكِ أكثر من هذا. تحياتي.

تم النشر الاثنين، ١٩ أغسطس ٢٠٢٤

2 تعليق

اما نلاقي شخص بيوجعنا وبيخلينا مش مستقرين نفسيا وداخلنا حالة نفسية يبقي يلا مع السلامة من الحب الخلاصة يعني 😬

تم النشر الأحد، ١٨ أغسطس ٢٠٢٤


طب اخد قرار البعد ازاي

تم النشر الاثنين، ١٩ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك