من الغلطان في هذه المشكلة وهل عليّ أي ذنب؟

مساء الخير

كنت اعرف واحده من سنه حسيت انها جدعه واثقه من نفسها برغم ظروف الطلاق وشخصيتها قويه كانت تعرف ناس انا برضو اعرفهم وكانوا بيتكلموا عليها وحش المهم حصل مشكله بينهم والعلاقة بينى وبينها بقت قويه وبعدين هما اقنعوا جوزى بكلام وحش عليها وطلب منى انى اقطع علاقتي بيها وبعد كده انا قولتها اللى قاله جوزى لما واجهتهم طلعوا انى انا كذابه ومحصلش وجوزى وقف معاهم وهى صدقتهم وبعدت عنى هل انا عليا ذنب وانى كده وحشه للعلم هى بتحكي ليهم كل حاجه انا مش عارفه وحاسة بتأنيب الضمير

سؤال من Aya Ali

تم النشر الخميس، ٣ أكتوبر ٢٠٢٤

2 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بص يعني معرفه الناس بتبقى محطات الشخصيه دي انت عرفتيها وكانت محطه متوقفيش ده ايا كان في الاخر المحطه دي عديتيها ازاي نزلتي قعدتي فيها شويه ولا فضلتي في نفس القطر اشتريتي حاجه او ما اشتريتيش وحصل فيها موقف وحش او لا هي في الاول وفي الاخر محطه. ان كان الموضوع سوء فهم او ان كان الموضوع ان هي بتصدقهم اكثر ما بتصدقك كل الموضوع لغبطه بس اللي ضروري تعمليه انك تقفي عند الموضوع وتوقفي اي حد بيحاول يوقع الغلط عليك انت علشان انت غلط وهو اييي لازم يكون في ردود افعال ليكي تجاه الاشخاص اللي فعلا قالوا الكلام كذب عليك.

تم النشر الخميس، ٣ أكتوبر ٢٠٢٤


مساء النور عزيزتي أيا، أفهم تمامًا المشاعر المعقدة التي تمرين بها في هذه الحالة. القضايا المتعلقة بالعلاقات والصداقة قد تكون مؤلمة وصعبة التعامل معها. من الواضح أنك كنتِ تحاولين المحافظة على صداقتك مع هذه المرأة، ولكن في ذات الوقت، كان هناك ضغط من زوجك وما قيل عنه. إن الأشخاص يختلفون في استجاباتهم للمواقف، وأحيانًا تكون الأمور غامضة ولا يمكننا التحكم في ردود أفعال الآخرين. لكن من المهم أن تعرفي أن مشاعر الذنب قد تكون طبيعية، لكن تقديم الدعم والوفاء للأصدقاء يعتمد أيضًا على الرؤية الواضحة للمواقف. في حالات مثل هذه، التواصل الصريح والمفتوح هو المفتاح. محادثة مع صديقتك وشرح الموقف من وجهة نظرك قد يساعد على توضيح الأمور. حاولي أن تعتبري هذه التجربة كفرصة للنمو الشخصي، وتأملي في العلاقات التي تستحق أن تبنيها في حياتك. علاقات الصداقة الصحيحة تتطلب الثقة والاحترام من كلا الطرفين. كوني قوية، وتذكري أن الله سبحانه وتعالى يرى ما في القلوب، وثقتك بنفسك والنية الصادقة في التعامل مع الآخرين هي ما يهم في النهاية.

تم النشر الخميس، ٣ أكتوبر ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك