هل أفسخ خطبتي بسبب أسلوب خطيبي في السخرية من أي شيء وأي شخص؟

مخطوبين بقالنا سنتين ولاحظت فيهم

انه بيتريق وبيعيب على اي حاجة واى حد ماشي بحجة الهزار وساعات بيرمي كلام زى ده فى الهزار بتاعه معايا بيكون دبش ولما بقوله كدة بيقولي بهزر خايفة يكون كدة بعد الجواز والموضوع يزيد معاه وانا شخص حساس جدا مع العلم انه بيحبني جدا

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ١٦ أغسطس ٢٠٢٤

2 إجابة

فيما أعلم يوجد شخصيات تمزح حتى في أصعب المواقف، لكن بعض الناس ذوو الطبيعة الحساسة لا يتقبلون هذا الأمر. والحل في هذه الحالات أن يتناقش الطرفان ويحاول كل منهما التدرب على التوقف عن العادة التي تزعج الطرف الآخر. لكن إذا لم تجدي استحابة فانظري هل أنت قادرة على تقبل هذه الصفات والتعايش معها؟ ولاحظي أنني هنا أتكلم عن المزاح وليس السخرية، السخرية غير مقبولة حتى لو من باب المزاح. لكن مجددًا ومعذرة للإطالة، كلمة سخرية هذه كلمة فضفاضة، يعني لي صديقة مقربة تحكي لي عن طبيعة مزاحها مع زوجها، ولكن أنا كفاطمة لا أستسيغه، هو يتقبل ذلك ويبادلها المزاح، وعلى سبيل المثال طلب منها مرة أن تناوله شيئًا فقالت له (وانت كانت ايدك اتقطعت) وضحكا معًا. هل وصلكِ قصدي؟

تم النشر الجمعة، ١٦ أغسطس ٢٠٢٤


حبيتي، أول حاجة لازم تقولي لنفسك إنك تستحقي علاقة تكون مريحة ليكي وملهاش أي ضغط نفسي. الشخص اللي بيسخر منك أو من أي حد تاني تحت أي مبرر، ده مش طبيعي وده مش موقف سليم. لو عندك خوف إن الكلام ده هيزيد بعد الجواز، فمفيش أي عيب إنك تتكلمي معاه بصراحة عن مشاعرك. قولي له إن الهزار ده بيوجعك وبيأثر على نفسيتك. لو رد فعله كان إيجابي وحاول يفهم وجهة نظرك، ربما الموضوع يكون قابل للتغيير. لكن لو لقيتيه مصمم على سلوكه، يبقى لازم تفكري كويس في مستقبلك وقيمتك. لا تستسلمي لأقل مما تستحقيه، وأي قرار هتاخديه، كوني واثقة أنه صح ليكي. يعني لو حسيت إن الانفصال هو الحل، مفيش أي عيب في كده. استمعي لنفسك وشعورك، وممكن كمان تفكري في استشارة حد موثوق فيه عشان يساعدك في اتخاذ القرار الصح.

تم النشر الجمعة، ١٦ أغسطس ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك