هل في بلاد مفيهاش فساد في العالم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا حابب افضفض معاكم في كذا حاجة مضيقاني.... اولا الغش... الغش في البيع والشراء سواء اكل او شرب بالزيادة في السعر و رفض الخسارة علي حساب انه يرفع السعر و دي حاجة انا مفهمش فيها اوي بس الناس بتوع الأعمال الحرة لازم يفهمو ان التجارة مكسب و خسارة و عمرك ما هتكسب من كل الأعمال دي الا رضي ربنا في الآخرة و الناس اللي بتغش المنتج و تضربه تحت السلم أدوية مستلزمات طبية بقا رفع اسعار علي الناس من غير سبب مجرد بس انك عايز تكسب كلامي مش للمحلات اللي في وش المستهلك بس لكن كمان للشركات اللي رافضة تخسر و مساهمينها و أعضاء مجلس الإدارة اللي رافضين ده اتقو الله ولا تبخسو الناس اشيائهم.... الليمسؤل عن التفتيش و بيخلف القسم اللي حلفو و المسؤلية اللي اتحملها قدام ربه و بياخد رشوة و يعدي و للأسف ضاع كل شيء فيكي يا بلادي يا مصر... اخر نقطة انا ك مصري بقيت بشوف حب الوطن مش موجود اصلا حتي في قلوب الناس و خصوصا التجار و رجال الأعمال و السياسين اللي ليل نهار بيتكلموا عن البلد مفيش حد بقا عنده حب للوطن و طبعا ده شيء يقاس بحجم انهم يتقو الله و يقولو و يعملو بما يرضي الله..... طبعا لا اثتسني احد من رجال الدولة و مظفيها و أساتذة جامعاتها كبيرهم و صغيرهم من المخربين و المرتشين اللي سابو رجال أعمال يبعثو في الأرض الفساد بهذا الشكل. و سعات كتير هما اللي بيفكروا. ليهم ... نحن شعب ماتت أحلامه لا يفرق معه من يحكمه الا لو حكمة فقط يريد أن يكسب من حلال و طبعا النسبة اللي اقصدها من الشعب دي قلت قد تكون ٢٠ في المية او اقل و الباقي ساعد الفساد و أصبح جزء منه بجهل منه ا او علم و تخطيط كلنا بنحاسب دلوقتي ...... اتمني يوم يجي ناس أمينة تحكم البلد

انا عارف ان مش مكانه بس النفاق بقا في كل مكان... اعذروني

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ٢١ مايو ٢٠٢٤

3 إجابة

مسألة الفساد و الأمانة أمر نسبى فى الدول . دى مجتمعات بشرية . بمعنى فى بلاد الحكومات تعمل فيها لصالح شعوبها و دى نسب الفساد بتبقى فيها قليلة جدا . و فى بلاد نسب الفساد بتبقى فيها عالية و للأسف الحكومات و طبقة رجال الأعمال بيحاولوا فيها يسيطروا على الحكم بشتى الطرق و استغلال و أضعاف الشعب و اذلاله . و هنا بينتشر مظاهر الفوضى و الجهل و الفقر و الجريمة و دى بتبقى علامات مميزة بفساد الحكومات و الطبقة الحاكمة .

تم النشر الجمعة، ٢٤ مايو ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته..

تم النشر الخميس، ٢٣ مايو ٢٠٢٤


مرحبًا، أنا هنا لسماعك ودعمك. يبدو أنك تعاني من إحساس بالغضب والإحباط تجاه الفساد والظلم الذي يحدث حولك. يمكنك الشعور بالإحباط لأن هذه الأمور تتأثر بنا جميعا كمواطنين. لكن من المهم أن لا تفقد الأمل وأن تعمل على تغيير الوضع من خلال دعم النزاهة ونشر الوعي بأهمية النزاهة والشفافية في المجتمع. في البداية، قد تبدو المشكلة كبيرة جدًا، لكن يمكنك البدء بتحركات صغيرة تدعم المبادرات النزيهة وتشارك فيها، وتعمل على توعية الناس حول أهمية النزاهة والشفافية. حتى لو بداية صغيرة، إلا أن تأثيرك سيكون إيجابيًا على المجتمع. كمواطن قد يشعر بالإحباط من هذا الوضع، يمكنك أيضًا التفكير في المساهمة في المجتمع بطرق أخرى مثل المشاركة في الأعمال التطوعية ودعم القضايا الاجتماعية التي تهمك. لا تفقد الأمل، فمن خلال تضافر الجهود يمكننا جميعًا تحقيق التغيير نحو مجتمع أفضل. أنا هنا لدعمك في كل وقت، ولا تتردد في الحديث عن ما يضايقك والبحث عن طرق للتعامل معها بشكل إيجابي.

تم النشر الثلاثاء، ٢١ مايو ٢٠٢٤

2 تعليق

ربنا يحفظنا وينجينا يارب

تم النشر الجمعة، ٢٤ مايو ٢٠٢٤


كل البلاد فيها مميزات وعيوب

تم النشر الأربعاء، ٢٢ مايو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك