أعاني مشاكل كثيرة من التي يعانيها المراهقون، كيف أتخلص منها وأُغير من ذاتي للأفضل؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

انا اسمى ***** جت اعرض عليكم إحدى مشاكلى للمساعدة، أرجو تقديم النصيحة لى بكل مالديكم من خبرة.

(انا اعانى من كثير من الفوضى فى حياتى وايضا انا فاشل درسيا ودائما أشعر بالوحدة وعدم الارتياح إلى الاصدقاء لأني دائما اشعر انهم يخذلوننى ويتجاهلونى وبعد وقت قليل يرجعون كما لو لم اعرفهم، ولا استطيع تنظيم الوقت واشعر انى ضعيف الشخصية لانه عندما يطلب احد طلب انفذه حتى ولو كان سبب فى إيذائي وكل مره اريد انفذ حكمة: (المتاح للجميع غير ملفت) واريد ان اغير من بعض عاداتى.

ودائما اشعر بالتشتت وعدم التركيز فى شىء مهم ومن صفاتى التى اريد ان تساعدونى فيها، أنني اخشى التحدث امام الجمهور واخجل من النظر إلى بعض الأناس وارتبك فى الكلام معهم ولا امتلك الشجاعة والثقة بالنفس إلى حد ما وأعاني من بعض المشاكل التى توجد فى جسدي.

سؤال من محمد سلطان

تم النشر الجمعة، ٣٠ أغسطس ٢٠٢٤

4 إجابة

و عليكم السلام ورحمه الله وبركاته قبل اي حاجه انت انسان شجاع علفكره لانك قررت تتكلم و تحكي و تطلب المشوره و دي اول طريق التغيير بص ثق في نفسك محدش مثالي انما ثقتنا في نفسنا حتى لو شكلنا اي هي دي الي بتغير نظره الناس لينا نمي نفسك حاول تتعلم حجات جديده خلي اسمك كل الي يسمعه عيزين نعرف مين ده انزل جيم ابتدي اعمل جداول نظم وقتك اقف قدام المرايه و اتخيل انك بتتكلم قدام جمهور و طمن نفسك انك لسه في غرفتك هتلاقيك تجاوزت كل ده سعتها الناس هي الي هتطلب تصحابك انت قدها

تم النشر الجمعة، ٣٠ أغسطس ٢٠٢٤


عليكم السلام ورحمة الله وبركاته. دعنا نحصر ما ذكرت من مشكلات حتى يكون الرد وافيًا. المشاكل بالترتيب هي: الفوضى والتشتت، وعدم القدرة على تنظيم الوقت. التراجع الدراسي الوحدة ضعف الشخصية نقطة الفوضى الآن أمرها سهل، يمكنك علاجها من خلال عجلة الحياة، اكتب كافة مسؤولياتك ثم رتب أولوياتك. الأولوية المطلقة لعلاقتك بربك، الزم الفروض ولا تقصر فيها، ثم ورد يومي من القرآن ولو صفحة، ولو رددت أذكار الصباح والمساء فهذه بداية ممتازة. الأولوية التالية اجعلها لدراستك وعلاقتك بأهلك، ونظم وقتك بناء على ذلك. سنأخذ في طريقنا المشكلة الثانية وهي تراجعك في الدراسة. أعط المواد التي تجد فيها صعوبة الوقت الكافي في جدولك، وأنصحك أن تدرسها بعد الفجر وورد القرآن. هذا الوقت فيه بركة غير طبيعية، واستعن بشروحات اليوتيوب ستجد فيها الكثير والكثير من الكنوز. لو كنت من محبي المذاكرة بالورقة والقلم لخص ما تدرسن بخط منظم وواضح لتعود للملخصات لاحقاً. المشكلة التالية وهي الوحدة، أنصحك أن تسطح علاقاتك بالزملاء، فما دمت لم تجد حتى الآن من ترتاح له كصديق وأخ فلا تنغمس فيمن حولك من زملاء لا يشبهونك وتجد نفسك مضطرًا لمجاراتهم في أمور أو سلوكيات لا تحبها. بضبط هذه النقطة ستتمكن من قطع مسافة جيدة في مسألة قوة الشخصية. باقي المسافة تقطعها بمعرفتك لنفسك ونقاط قوتك وقدرتك على تعزيزها، وكذلك معرفتك بنقاط ضعفك وقدرتك على إدارتها بطريقة صحيحة. وكذلك معرفة قيمك ومبادئك والتي يجب أن يكون قوامها الحلال والحرام. بالتوفيق.

تم النشر الجمعة، ٣٠ أغسطس ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته. طيب هاخذ معاك المواضيع كده واحده واحده علشان الفوضى دايما لما يبقى في عندنا كده كركبه بنحتاج ناخذ كل حاجه ونحطها كده منفصل عشان نشوف كل حاجه قدام فاحنا هنحطهم حاجه حاجه علشان نشوفهم قدامنا انت ممكن تكون مش بتعرف تعمل لها او ما تعودتش تعمل لا وما حدش علمك ازاي ترتب الكركبه عادي جدا طول حياتنا احنا بنتعلم ودي اول نقطه لازم تبقى عارفها طول الوقت انا بتعلم فكل موقف انا بتحط فيه انا محطوط فيه عشان اتعلم في المقام الاول مش محطوط في الموقف ده علشان يتعمل لي امتحان واشوف اذا كنت اتصرف صح ولا لا خالص الاساس احنا موجودين في كل المواقف اللي بتحصل فيها عشان نتعلم علشان الموقف اللي بعديه اثبت فيه ان انا اتعلمت اثبت فيه خبرتي وقدراتي اللي انا اكتسبتها فتبان في الموقف اللي بعديه. انا عايزه اقول لك انه المشاكل اللي انت بتقول في العنوان اللي هي بتواجه كتير من اللي في سنك المشاكل دي بتبقى اكتر سبب ليها هو ان محدش علمكم يعني ايه كلكم هدف في الحياه. فدلوقتي لو انا حطيت في نفسي هدفي دراسي. ان انا مثلا. اوصل لمجموعه مناسب مثال او ان انا انجح بس انا عايزه انجح بس. اي حاجه بقى لو مشينا فيها بنفس النمط ده الحياه هتبدا تبقى واضحه اكتر شكلها مختلف تماما عن اي وقت ثاني وهاحس ان انا قادر ان انا اقيم الدنيا صح وقادر اخذ قرارات لما اكون فعلا باصص على حاجه الوانها الحقيقيه طيب نشوف بقى كده حاجه من اللي انت قلت عليها انه عندك حاجات كلها اجتماعيه المشاكل دي وبشكل خاص هي بتبقى. تاثرات نفسيه بسبب ايه بسبب المرحله بتاعه الطفوله مرحله التنشئه اللي انت بتكون مريت بيها وفي حاجات افتقدتها فيها والله بقى كان الاب والام او عموما العيله اللي انت عايشه فيها مدوكش المساحه بتاعه انك تكون واثق في نفسك ما كانوش بيدولك اي كلام كويس كلام تشجيعي كان الكلام اغلبه انتقاد ما اخدتش مواقف تقدر تحط نفسك فيها انك شخص مسؤول وانك يعتمد عليه كل الحاجات دي لما تكون وصلتلكش وانت صغير بتبدا تظهر بقى لما تكبر بالشكل ده بتبقى طول الوقت فاكر انك محتاج انك تاخذ تاكيد من اللي قدامك انك كويس انك حلو وانك جميل طبعا ده مش صح انا مش طول الوقت هبقى

تم النشر الجمعة، ٣٠ أغسطس ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، محمد. أولاً، أشكرك على ثقتك وفتح قلبك لنا لمشاركة مشاكلك. من الواضح أنك تشعر بضغط كبير بسبب مشاعر الوحدة، الفوضى، وعدم الثقة بالنفس. دعنا نبدأ بتحليل الأمور ونبحث سويًا عن خطوات عملية لتحسين وضعك. الفوضى وتنظيم الوقت : يمكنك البدء بوضع جدول يومي بسيط. حدد أوقات معينة للدراسة، للراحة، وللهوايات. حاول تقسيم مهامك إلى أجزاء صغيرة وتحديد أولوياتها. الثقة بالنفس والشجاعة : ابدأ بتحديد نقاط القوة لديك، واكتب قائمة بها. حاول أن تمارس التحدث أمام المرآة أو أمام أفراد عائلتك. يمكنك أيضًا المشاركة في أنشطة صغيرة، مثل الحوار مع أصدقائك في مواضيع تهمكم. هذا سيساعدك على كسر حاجز الخجل. التعامل مع الأصدقاء : حاول أن تكون واضحًا مع أصدقائك حول مشاعرك. قد تكون هناك حاجة لتحديد الحدود وتحديد من يهمك حقًا في حياتك. لا تخف من الابتعاد عن الأشخاص الذين لا يمنحونك الاحترام والدعم. التعامل مع الوحدة : ابحث عن أنشطة تناسب اهتماماتك وتجعلك تشعر بالانتماء. يمكن أن تكون الانضمام إلى نادي أو المشاركة في فعاليات مجتمعية مفيدة. الصحة الجسدية : إذا كنت تعاني من مشاكل جسدية تؤثر على حالتك النفسية، من المهم استشارة طبيب مختص. الصحة البدنية تلعب دورًا كبيرًا في الشعور العام بالراحة والثقة. تقبل نفسك : تذكر أن التغيير يحتاج إلى وقت وصبر. كن لطيفًا مع نفسك واعترف بالتقدم الذي تحقق. في النهاية، يمكنك البحث عن المساعدة من مختصين في مجال الصحة النفسية، إذا شعرت بأن الأمر يحتاج لذلك. تذكر إنك لست وحدك في هذه الرحلة، وهناك دائمًا أمل للتغيير والتحسين. وفقك الله.

تم النشر الجمعة، ٣٠ أغسطس ٢٠٢٤

1 تعليق

شاركونا اجابتكم

تم النشر الجمعة، ٣٠ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك