ازاي ابعد عن الناس واشيلهم من دماغي؟

ازاي ابعد عن الناس واشيلهم من دماغي

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الاثنين، ٣ أبريل ٢٠٢٣

7 إجابة

اكيد مش حد هيعرف يتجنب الناس بس انت حاول تتجنب أي حد مديقك واكيد احنا كلنا عندنا ناس من النوع دا بس الحل الامثل انك تتجاهل الناس دي ولا كأنهم موجودين في الحياة اصلا اعرف فن التجاهل تجاهل أي حاجة و أي حد يديقك و عيش حياتك مع الناس اللي بيحبوك و بتحبهم وبس واتمني أن كلامي يفيدك 😊

تم النشر الاثنين، ٣ أبريل ٢٠٢٣


لا تجعل هدفك إرضاء الناس فتلك غاية لا تنال. وابحث لنفسك في كل عمل عن نية صادقة وركز عليها فقط. وبصراحة علشان أكون صادق معاك الكلام اللي انا قلته دا صعب تطبيقة جدا جدا

تم النشر الثلاثاء، ٤ أبريل ٢٠٢٣


مع أحترامي لجميع الآراء ولكنِ ارى ان أفضل طريقة لتجنب أذاهم هو انك تلتفت لنفسك فقط. لا تحفل بما يقولوا ا. يفعلون انت اهم المهم ولا شىء يجول في خاطرك غيرك، كُل ما يقولونة كلام فارغ، اتفهم قصدي، يعني اشتغل علي نفسك وفكك منهم ولا تعتزلهم ولا تفكر فيهم او في اللي بيعملوا ولا تتعب نفسك.

تم النشر الاثنين، ٣ أبريل ٢٠٢٣


دايما في قاعده بتقول . » اعتزل ما يؤذيك « نصيحه و قاعده بجد امشي عليها واسالي نفسك الحاجه الي بتعمليها ده هتعود عليكي ب فائده اي .؟

تم النشر الاثنين، ٣ أبريل ٢٠٢٣


أولاً، يجب أن تعلم أنه من الصعب تمامًا تجنب الناس بشكل كلي. ولكن يمكن أن تقلل من وقتك المنفصل بين الناس الذين ترغب في التخلص منهم. ثانياً، يمكنك أن تحاول تغيير تفكيرك تجاه هؤلاء الأشخاص. بدلاً من التفكير في كل سلبيات الناس، حاول أن تركز على جوانبهم الإيجابية أو إيجابيات العلاقة التي تربطكم بهم. ثالثًا، تحدث مع الأشخاص الذين تريد التخلص منهم بطريقة مباشرة وصريحة ولا تخاف من التعبير عن مشاعرك. أبلغهم أنك تحتاج إلى بعض الوقت لتركز على أمور أهم وتريد قضاء وقتك مع أشخاص يساعدوك على النمو والتطور. وأخيرًا، يمكنك التفكير في العمل مع مدرب حياة أو معالج نفسي لمساعدتك في التعامل مع مشاعر الضيق والتوتر الذي ينتج بسبب وجود أشخاص غير مرغوب فيهم في حياتك.

تم النشر الاثنين، ٣ أبريل ٢٠٢٣


لما يكون اهدافك متركزة على اسباب واهداف اكبر من الناس لما تعترف انهم بشر واخطائهم واردة جدا

تم النشر الأربعاء، ٥ أبريل ٢٠٢٣


كل الناس ولا اشخاص معينه مضايقينك وهل في سبب لكده؟

تم النشر الاثنين، ٣ أبريل ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك