نصائح عن كيف استفيد من فترة الثانوية، وكيفية الدخول لسوق العمل، واكتساب الخبرات؟

جماعة أنا الآن ف سن م قبل العشرينات فكنت عايزة نصائح من حضراتكم ازاي اعيش فترة الثانوي كده بشكل سليم و أستفيد منها اكبر قدر ممكن لحياتي بعد كده فلو ينفع ترشحولي حاجات اقدر منها ادخل سوق العمل و اعيش تجارب حياتية اكتسب فيها خبرات من للتعامل مع الناس ..

سؤال من Menna Hassan

تم النشر الأحد، ٢ أبريل ٢٠٢٣

5 إجابة

طيب انا جيالك من المستقبل و هقولك علي الحاجات اللي ندمت اني معملتهاش ١- خدي كورسات بجد لازم الفتره دي تاخدي كورسات و تستغليها صح عشان الكورسات دي هتفيدك مستقبلآ جدا و متبقيش ضيعتي وقت. ٢- اخرجي بجد متكسليش لما انتي وصحابك تتفقو علي خروجه 😂 لا اخرجي و جربي تروحي اماكن جديده ارشقي في رحالات الكليه و مع صحابك . ٣- اقري شوفي المجال اللي بتحبيه واتثقفي و اقري كويس عنه القرايه يجد هتفيدك جدا . ٤ - و اخر حاجه هي نصيحة امهات 😂 بس بجد هي حقيقة وعن تجربة اختاري اصحابك بعناية اوي ابعدي عن الصحاب الكسولة اللي ضاربين الدنيا صرمة اللي مش هيشدوكي انك تاخدي كورسات اللي حياتهم كلها لعب بلاش منهم بجد انا هفهمك حاجه لما ربنا يكرمك وتتدخلي كليه وتتخرجي سوق العمل سوق كله جري و محتاج يكون عندك خبرة و تكوني تقيلة من حيث الكورسات و التعليم وكده ف انك تكوني متخرجه معاكي كورسات و شاطره ده هيوفر عليكي مجهود رهيب عشان كده بقولك خدي كورسات متكسليش ❤️ ربنا يوفقك يارب اتمني اكون افادتك

تم النشر الاثنين، ٣ أبريل ٢٠٢٣


مضيعيش وقتك في حاجة مش هتعود عليكي باي فائدة بلاش دخول في علاقات حب، مش وقته خالص خدي كورسات سواء في تنمية الذات او في مجالات تانية انزلي اعمال تطوعية هتاخدي خبرات حلوة جدا، وهتفيدك. بالنسبة للشغل ادخلي اتعرفي على المجالات اللي هتبقى في المستقبل بكثرة، او اللي هيبقى ليها وجود اكتر في المستقبل واتعلمي مجال من الان منهم، بعدها بسنة او 2 وعلى حسب وقتك في مذاكرتك هتكوني متقناه وتقدري تشتغلي فيه. اتعلمي مهارات كتير ... بلاش تكوني محترفة في حاجه واحدة بس ... خلي عندك فكرة عن حاجات كتير. ده موقع كويس جدا اسمه نادي القراءة العملية انصحك جدا إنك تدخليه وتتصفحي المواضيع اللي فيه هتساعدك جدا في رحلتك https://www.prceg.com/ وديه القناة على اليوتيوب https://www.youtube.com/channel/UCCsccXP_gdRW44ILUAEe9Aw وده اختبار تحليل الشخصية mbti https://jass.im/test ده اختبار كويس جدا .. بيجيب ليكي مقالة مفصلة بعد ما تجاوبي على ال 36 سؤال .. بوضوح وصراحة .. التحليل ف النهاية بيكون ناتج عن كذا حاجة في شخصيتك .. زي التخصصات اللي انت ممكن تكوني شاطرة فيها .. وعلاقتك بأهلك او بأصدقائك وعلاقتك بنفسك . ف اختبار كويس جدا ومفيد.

تم النشر الثلاثاء، ٤ أبريل ٢٠٢٣


من تجربتى الشخصية اشتركى فى اعمال تطوعيه هتفيدك فى الشغل والشخصية والصحبه الحلوة وحاجات كتير جميلة ممكن بعد مرحلة العشرينات متقدريش تطوعى بنفس القدر اللى تقدرى عليه دلوقتى.

تم النشر الاثنين، ٣ أبريل ٢٠٢٣


بصي يا غالية.. انت موضوع سوق العمل والشغل ميكونش اولى اهتمامتك لانه يعتبر ضرورة للبنت .. ف انت ما عليكي الا عدم مخالطة الشباب والبعد عن المحرمات وتطوري نفسك دينيا وتعرفي واجباتك ومسؤلياتك وتجتهدي انك تكوني ام وزوجه صالحه ومهارات العمل ممكن تختاري تخصص وتسرشي عنه وعن تاريخه وتبداي واحده واحده ع ماتوصلي لسن العمل تكوني بقيتي بيرفكتوو وإن شاء الله متحتاجيش لعمل اصلا ويرزقك ربنا بزوج يتقي الله فيكي ... لو ف اساله معينه اسالي

تم النشر الأحد، ٢ أبريل ٢٠٢٣


أهلاً بك! إليكِ بعض النصائح التي يمكن أن تساعدكِ خلال فترة الثانوية وتمهد لحياتكِ المستقبلية: - اهتمي بدراستكِ وحافظي على نتائجكِ الدراسية. فهذا يعتبر الأساس في بناء مستقبل ناجح. - ابحثي عن مجال يهمكِ للاستثمار فيه وقضاء وقتكِ، مثلاً الرياضة أو الفن أو التطوع. - تواصلي مع مرشدي الطلاب والمدرسين للحصول على المزيد من النصائح والاقتراحات لفترة الثانوية. - استفدِ من الفرص المتاحة في مجال الدراسة، مثل الدورات التدريبية أو الأنشطة الأكاديمية، حيث يمكنكِ تطوير وتعزيز مهاراتكِ الشخصية والاجتماعية. - اقرأي كتباً تساعدكِ على بناء شخصيتكِ والتحلي بالقوة الذاتية، فهذا يعتبر الأساس في تقدير ذاتكِ وتحقيق النجاح في حياتكِ. - اكتبي أهدافكِ وأطمحي لتحقيقها، ولا تيأسي إذا لم تحققيها في المرة الأولى، بل ضعي خطط لتحقيقها بطريقة مستمرة ومتواصلة. - ابحثي عن فرص تطوير المهارات المطلوبة في سوق العمل، مثل العمل التطوعي أو التدريب والدورات التدريبية المتاحة. بكل تأكيد، هناك العديد من المزايا والفرص التي يمكن أن تستغليها خلال فترة الثانوية، وتمهد لحياتكِ المستقبلية. دعمًا لكِ، ستظل ذكية بجانبكِ لتقديم المساعدة اللازمة في كل الأوقات.

تم النشر الأحد، ٢ أبريل ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك