ما حل مشكلة التوتر في الامتحانات والتوتر في أي شيء عمومًا؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا بتوتر اوي في الامتحانات او في أي شئ عموما وده بيخليني أنقص درجات كتير وده بتأثر علي نفسيتي أوي وبيحبطني و حاولت كذة مرة اني امسك اعصابي بس مبعرفش وكمان مبعرفش اتكلم مع حد لما بتكلم بحس اني مش بعرف اجمع في الكلام من كتر التوتر وكمان بخاف اوي من حاجات كتير اوي ف إيه الحل ..؟!

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ١٨ يوليو ٢٠٢٤

4 إجابة

علشان ما تتوتريش يبقى المفروض ما تخافيش وعشان ما تخافيش يبقى لازم نبسط كل حاجه لنفسنا حاولي تبسطي كل حاجه لنفسك خليها بسيطه ومش مستاهله ما تستنيش حد يقول لك الموضوع مش مستاهل وانت سهلي الحاجه لنفسك لان الخوف بيخرب كل حاجه بيبوظها وعلشان تبقي الصوره كويسه لازم الحاجه تطلع كويسه الحياه مش مستاهله فليه نبان ان احنا فشله واحنا اصلا عندنا الجداره ان احنا نعمل حاجه كويسه

تم النشر الأربعاء، ٢٤ يوليو ٢٠٢٤


عليكم السلام ورحمة الله وبركاته التوتر شعور ناتج عن فكرة ما في رأسك. والأفضل الآن هو عدم البحث عن حل للتوتر بقدر ما هو مهم أن نبحث في أسبابه. مثلًا: أنت الآن في الامتحان، بدأ التوتر يزداد، تحدثي مع نفسك هكذا: يا فلانة، لماذا أنت متوترة؟ = أخشى أن يكون الامتحان صعب _ لكننا درسنا جيدًا = ماذا لو جاءت أسئلة صعبة أو غير متوقعة أو نسيت إجابتها _ أنتِ أديتِ واجبك بأنكِ درستِ جيدًا لم يبق إلا أن تسمي الله وتركزي في إجابتك، أما النتيجة فهذه اتركيها لله. وهكذا في كل أمورك، وكلي الله في كل ما يقلقك ستجدي أنك أكثر ارتياحًا وهدوءًا. سأذكر لك قصة لا أمل من تكرارها، القصة تخصني. كان في السنة الجامعية الأولى يدرسنا أستاذ باحث كبير غير أنه لم يكن أكاديميًا وكنا لا نفهم منه أي شيء، والمادة كانت صعبة جدًا جدًا. درست هذه المادة وبذلت فيها وسعي وأكثر ويوم الامتحان كانت الأسئلة صعبة أكثر مما ظن أي طالب. خرجت من الامتحان باكية، منهارة، كلمت أهلي أنني لن أمر بسلام من هذه المادة، استرجعنا وانتظرنا يوم النتيجة لأجد أنني أحرزت بفضل الله وحده جيد جدًا. طبعًا القصة لا تحتاج لمزيد من الشرح. فقط أدّي ما عليكِ ولا عليكِ. بالتوفيق.

تم النشر الخميس، ١٨ يوليو ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ومغفرته اعمل اللي عليك والتوفيق من ربنا سبحانه وتعالي يعني مثلا الامتحان بكرا انا الحمدلله خلصت مذاكره وراجعت نصلي قيام الليل ونام نصحي الفجر نصلي الفجر نقرا الاذكار ووالورد القران وسورة يس لوحدها بتفتح 11 ثقب في المخ واتوكل علي الله وكفي بالله وكيلا وتخلي يقينك بالله كبير انو الامتحان هيجي سهل وهعرف احلو باذن الله وهنطلع مقفلو ومبسوط ومجبور الخاطر خلي يقينك بالله كبير انت عملت اللي عليك التوفيق من الله ربنا بيقول فإنك بأعيننا وكمان ونحن اقرب اليه من حبل الوريد ربنا قريب منك اووي احسن الظن بالله واتوكل عليه وكفي به وكيل.

تم النشر الخميس، ١٨ يوليو ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، ازيك! أنا هنا عشان أساعدك، واسمعك كويس. التوتر ده موضوع بيواجه ناس كتير، وده حاجة طبيعية على فكرة، لكن المهم إننا نعرف نتعامل معاه. التقدير الذاتي : وافتخر بنفسك. فكر إنك عملت اللي عليك وخلاص المتبقي جاتيبهاتك. التنفس العميق والاسترخاء : جرب تاخد نفس عميق وتسيبه براحة 5-10 مرات قبل الامتحان، وممكن تمارس تمارين اليوغا أو الاسترخاء. التحضير الجيد : التحضير الجيد بيمتص جزء كبير من التوتر. اعمل خطة دراسة منظمة وخد فترات راحة قصيرة بين دراستك. التفكير الإيجابي : دايما فكر في إنك هتعمل اللي تقدر عليه ومفيش داعي للقلق أكتر من اللازم. الرياضة والنشاط البدني : الرياضة بتساعد في تخفيف التوتر. ممكن تمارس رياضة بسيطة زي المشي أو الجري. التحدث مع أصدقاء مقربين أو مختص : التحدث مع شخص بتحبه ومتين لدرجة كفاية ممكن يكون مفيد ليك. ولو حاسس إن التوتر بيوقف حياتك، ممكن تلجأ لمعالج نفسي. تقنيات إدارة الوقت : كفاية نوم ووقت للتسلية وممارسة الهوايات بجانب الدراسة. التأمل : التأمل بيساعد جدًا في تقليل التوتر وتحسين التركيز. جرب النصايح دي، وإن شاء الله حتلاقي نفسك أرتحت شويّة. طول ما إنت بتعمل اللي عليك، ثق في ربنا وفي نفسك. وكمان، الحياة مش بس درجات امتحانات، إنت أكتر من كده بكتير.

تم النشر الخميس، ١٨ يوليو ٢٠٢٤

2 تعليق

جزاكم الله خيرا وبارك الله فيكم ربنا يجعله في ميزان حسناتكم اللهم امين 💗🫂

تم النشر الخميس، ١٨ يوليو ٢٠٢٤


اقرأي قرأن وقولي ادعيه لعدم النسيان واصحي صلي الفجر وربنا إن شاء الله هيوفقك واهم حاجة تثقي في ربنا أن هو مش هيديع تعبك وكمان يكون عند يقين وان شاء الله ربنا مش هيضيع تعبك

تم النشر الخميس، ١٨ يوليو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك