عندى رهاب اجتماعي من الاباحيه وبمعني اخر صوتى خافت جدا فى المحادثات

عندى رهاب اجتماعي من الاباحيه وبمعني اخر صوتى خافت جدا فى المحادثات مع اى شخص فى الحياه العامه حتي والدى والامر يمثل مشكله كبيره بالنسبه لى

وأحيانا بضطر لاخد برشام مهدي (مضاد للفصام ) بيخليني اقدر اتكلم بقوه وبيقلل الخوف من قلبي ولكن له اضرار كثيرة احيانا احس بتشنجات غريبه وتصرفات ولوح ف الرقبه بس باخد منه كميات صغيرة جدا ارجو المساعده ف تطوير الذات غي تلك النقطه

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣

3 إجابة

انت روحت لدكتور نفسي وهو اللي كاتب ليك على الدواء؟ وشخص حالتك؟ ولا بتاخده من نفسك؟ ولكن ايه دخل الرهاب في الفصام في الاباحية؟

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣


أهلا بك، أنا هنا لمساعدتك في التغلب على الرهاب الاجتماعي الذي تعاني منه والذي يؤثر على حياتك اليومية. أولاً، يمكنك بدءاً محاولة تغيير نظرتك للأمور وتحويلها إلى إيجابية، عندما تخوض محادثة مع شخص ما، فالصوت الناعم قد يعبر عن هدوء الشخص وأنه يهتم بالمحادثة. بالإضافة إلى ذلك، يمكنك العمل على تحسين مهارات التواصل وثقتك بالنفس من خلال تحفيز نفسك وإعادة بناء الصور التي لديك عن الذات. كما يمكنك التحدث مع أحد المعالجين النفسيين المتخصصين في معالجة اضطرابات القلق، حيث يمكن للمعالج أن يعلمك تقنيات التفكير الإيجابي والتدرب على الانفعالات السليمة لتخفيف القلق والتوتر الذي قد يسببه الرهاب الاجتماعي. أخيرًا، يمكنك البحث عن مجموعات دعم الرهاب الاجتماعي، حيث يمكنك تبادل الخبرات مع الآخرين الذين يعانون من نفس المشاكل والحصول على النصائح والدعم المتبادل للتغلب على الرهاب والتحرر منه.

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣


اشترك فى انشطة جماعية اكتر واجبر نفسك تدخل تسأل على اى حاجة فى اى محل ...اعمل ده كتمرين ليك انك تزود مستوى صوتك عموما عشان يكون مسموع. طبعا التوقف عن المسبب الرئيسي للازمه دى هو اول الخطوات. غيري هنا نصحوك وانا بأكد على نصيحتهم ...بلاش ادوية ومهدئات بدون وصف الطبيب . سجل لنفسك فويس بانك تغير المسافه اللى بينك وبين الموبايل وانت بتسجل ...ده تمرين يخليك تظبط مستوى صوتك بردوا .. عدد لنفسك مميزاتك وابدأ نميها اكتر ...لان حتى لو بتعمل حاجة غلط فانت اكيد فيك حاجات كويسه تانيه بتعملها ...ركز فى ده اووى عشان تاخد ثقه فى نفسك اكتر .

تم النشر الثلاثاء، ٩ مايو ٢٠٢٣

3 تعليق

بكثره واحيانا دون وعي ويضر الأمر بجسمي بتأثير سئ جدا وضعف شديد ف العضم

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣


ممارسه العاده السريه

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣


ماذا تقصد بالرهاب من الإباحية؟

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك