كيف أتعامل مع التوتر والضغط النفسي في فترة ما قبل الزفاف؟

عايزه نصايح عن تجارب لفتره الفرح خصوصا انى بجد نفسيتى مش كويسه خالص الفتره دى وبيحصل مشاكل كتير لدرجه كنت هفك الخطوبه خالص

وحاسه أن عندى ضغط نفسي اوڤر وبضايق من اقل حاجه سواء ع عفش أو اى حاجة بجد انا ف حاجه وحشه خالص ف ياريت لو حد عنده نصيحه تهدينى وتنفعنى اكون شاكره ليه جدااا 🤍.

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤

4 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. خليني اقول لك انه الفتره دي فتره التجهيزات سبب الضغط فيها ممكن اول حاجه لانك حابه كل حاجه تطلع حلوه كل حاجه بمعنى كل حاجه فانت لو في حاجه صغننه قوي اييي ما طلعتش حلوه من اول مره من اول مشوار من اول اختيار او حاجه اخترتيها وبعدين باظت ده بيحسسك انه انت مش مبسوطه وكان انبساطك بقى متوقف على انك كل حاجه تبقى حلوه كل حاجه تبقى مبسوطه يعني مضبوطه قوي ودي الفكره اللي بتنكد على الفتره دي تنكد عليك يعني نكد حقيقي انه عروسه يعني كل حاجه لازم تطلع مظبوطه محتاجين ان احنا بقى ايه نغير الفكره دي شويه عشان نكون مرتاحين اكثر. نكون متقبلين انه في حاجات مش هتطلع مظبوطه وفي حاجات هتبقى مظبوطه ممكن تبقى مش من نصيبنا وتبوظ بعدها.دي نقطه الجهد ممكن بسبب انه انا مش متعوده على نسبه الجهد ده ان انا بنزل مشاوير كتير ان انا ببقى محطوطه قدام اختيارات والمفروض اختار حاجه واحده والحاجات كلها حلوه ودي حاجه هتكمل معايا يعني سنين كتير في عمري بقى في بيتي فانا عايزه اختار احسن حاجه فده ضغط وجهد انا مش متعوده عليه فمجرد ان انا ببذل جوه ده انا مش متعوده عليه فطبعا ده ارهاق فالارهاق كفيل ان هو يخلي البني ادم يعيط زي العيال الصغيره. فمحتاجين بقى ان احنا نفصل كل الكلام ده من تحديد علاقتنا بالطرف الاخر يعني ده كله ماله ومال انه انا اكمل مع الشخص ولا ما اكملش يعني الحاجات اللي بتحصل كلها بسبب الضغط والجهد الاحتياج للاختيار والاحتياج لانه كل حاجه تبقى حلوه وجميله وقمر فده كله ماله ومال الطرف الاخر احنا بقى بنلاقي نفسنا غصبا عننا بنرمي اللوم على الطرف الاخر وكانه هو المسؤول عن كل اللي بيحصل ده وكانه لو هو كان عمل حاجه كانت الدنيا بقت احسن من كده وما كانش حاطه الحاجه اللي تضايقني وده مش حقيقي فاحنا نعمل ايه بقى نتاكد ان احنا في وسط اليوم اللي كله دوشه وجهد وضغط ان احنا يكون في عندنا وقت بناخذ نفسنا فيه فلو انت رايحه مشوارك اتاكدي انك في وسط المشوار بتقفيه او بتقعدي في محل تشربي كوبايه عصير بتهدي نفسك خالص تاخذي نفسك ما بتتكلميش في اي تفاصيل ليها علاقه بالموضوع وبالاختيارات وباي حاجه عشان تبقي فعلا اخذت نفسك وبعد كده بتقومي ثاني زائد انك بتشوفي اي حاجه تكون بالنسبه لك هي فصلان يعني شوفي ايه اللي بيفصلك هو بيشحنك طاقه حلوه واعمليه حتى لو كانت شوكولاتايه حتى لو كانت كوبايه شاي ونعناع خلي يومك اكيد فيه حاجه زي كده علشان تقدري تشحني وتكملي الرحله ان شاء الله كل مجهودك ده. في الاخر وتكملي حياتك في سعاده ان شاء الله.

تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤


صباح الخير.. العصبية والتوتر رد فعل على أفكارك ومشاعرك اتجاه الانتقال لحياة جديدة.. طبيعي تكوني بهالحالة النفسية.. حاولي انو تمارسي لرياضة وخاصة المشي بهي الفترة نظمي أكلك ونومك انتي عروس وهالشي بأثر على الشكل الخارجي من (شعر-بشرة...الخ) حاولي عبري عن يلي عم تفكري فيه ومدايقك لاتعبري عن مشاعرك بطريقة عشوائية (بإختلاق مشكلة على أصغر الاسباب- أو إلقاء لوم على أحد...الخ) صارحي شريكك بمشاعرك وشاركيه فيها لان أكيد هو عنده ذات التوتر والقلق كونه داخل على حياة جديدة كمان ممكن يكون ظاهر هالشي عليه وممكن يكون ما عم يظهر توتره.. نصيحتي لالك خدي شريكك صديق من بداية حياتكن هالشي بريحكن كتير لقدام.. بتمنى كون فدتك.

تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤


بصى يا قمر هو الزعل والضغط والخناق على اتفه الاسباب دي معروفه جدا في فتره قبل الفرح الكل بيبقى مضغوط و الكل اعصابه مشدوده وكله عايز كل حاجه تطلع تمام والشيطان بيبقى بيبوسوس ليكي ودائما بيخليكي تشوفي العيوب حتى لو مش موجوده بس هو بيوهمك لان هي موجوده بس علشان ما يكملش حاجه كويسه هو كده كده هدفه ان احنا ما نبقاش كويسين فلا ده شيء طبيعي انت حاولي تستمتعي بكل لحظه صوري كل لحظه مع اهلك افرحي لان هي ايام جميله جدا و بعد فتره هتلاقي بجد ان ايه ده الايام دي عدت كده ليه وهتعدي بسرعه وما حسيتش بيها فلا حاولي تستمتعي بالايام دي لانها مش هتتكرر تاني

تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤


عزيزتي، أولاً, أود أن أقول لك إن مشاعرك وتجارك خلال فترة الفرح هي مشاعر طبيعية ومتوقعة، فهذه اللحظات مليئة بالتحديات والضغط. إليك بعض النصائح التي قد تساعدك في تجاوز هذه المرحلة: الإصلاح والتفاهم : حاولي التواصل مع خطيبك بصدق وشفافية حول مشاعرك وما يثير القلق لديك. ربما يمكنكما العمل معًا لحل المشاكل التي تواجهينها. تنظيم الأولويات : ابدأي بتحديد الأولويات في تحضيراتك للزفاف. التركيز على الأمور الأكثر أهمية سيقلل الضغط ويجعل الأمور أكثر سهولة. متابعة الذات : اهتمي بنفسك من خلال تخصيص بعض الوقت للاحتياجات الخاصة بك، سواءً كان ذلك من خلال القراءة، أو المشي، أو مجرد قضاء وقت مع الأصدقاء. طلب الدعم : لا تترددي في طلب المساعدة من أصدقائك أو عائلتك في تحضيرات الزفاف. فالدعم الاجتماعي يمكن أن يسهل الأمور ويخفف الضغط. المحافظة على الإيمان : تذكري أهمية الإيمان والصبر في مثل هذه الأوقات. قراءة بعض الآيات أو الأحاديث التي تزرع الأمل في النفس قد تكون مفيدة. عدم الكمال : تذكري أن الزفاف ليس بحاجة لأن يكون مثاليًا. كونه لحظة جميلة، فإن الهدف هو الاحتفال بالحب، وليس تحقيق الكمال في كل التفاصيل. تذكري أن عليكِ أن تكوني لطيفة مع نفسك. من الطبيعي أن تشعري بالتوتر، ولكن تذكري أن هذه المرحلة ستنتهي وأن لله دائمًا ما هو خير لك. أسأل الله أن يوفقك ويسهل لك الأمور.

تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤

1 تعليق

اهلآ وسهلآ عزيزتي مبدئيا طبيعي تشعري بتوتر وتلبك وحتى عصبية وعدم راحة تلك المشاعر طبيعية جدآ ولكن يجب عليك أن تعلمي ان كل شيء سيكون على مايرام وستعبري كل تلك الأمور فقط دعي الأمور تمشي بمجراها وتحلي بالطاقة الأجابية فقط فكري بكل شيء اجابي وليس سلبي تذكري جيدآ انك انتي صاحبة أفكارك فلا تدعي طاقتك السلبية تأثر على مشاعرك وسلوكك اتمنى لكي الراحة 💌 عقد الله ما بينكم وحسن الأمور لكم.

تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك