ازاي اتخلص من فكرة الجواز بسرعة ؟

ازاي اقدر اتخلص من الأفكار و الخيالات المتعلقة بالجواز ، انا عندي 20 سنة و مدرك تماما أن لسه بدري وانا حاليا بدرس و بشتغل عشان اقدر اتجوز بسرعة علي الأقل خلال 3 سنين ولكن في ظل الفتن اللي منتشرة و أن ناس كتير بقيت بتقبل علي الحرام اكتر فـ الاحتياج النفسي و العاطفي و الجنسي زاد جدا ..


انا متفهم أن دا طبيعي و لكن ازاي وانا مطحون في الدراسة و الشغل لما تجيلي خواطر زي الحب و الجواز و ما شابه اقدر اتغلب عليها و مسرحش معاها و اتجه لأي حاجه تغضب ربنا ؟


ازاي لما اشوف واحد مع واحده في الجامعة مع بعض او اتنين مخطوبين محسش بالغيرة وإني محتاج اشبع الاحتياج دا انا كمان (واللي هو طبيعي جدا ) عشان اقدر اكمل في حياتي بشكل طبيعي و منغير ما اعمل اي حاجه حرام ؟؟؟؟

الموضوع بالنسبة لي صعب جدا و بيشتتني جدا للأسف !

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣

5 إجابة

سؤال يا أخي، ما هي الحالة المادية لك ولأهلك، هل هي ميسورة لدرجة قدرة الأهل على مساعدتك على اتمام خطوة الزواج سريعًا أم لا. النقطة الثانية التي أظنها ستكون عونًا لك هو أن تفكر في مدى جاهزيتك للزواج؟ ولا أقصد هنا الجاهزية المادية، بل النفسية والمعلوماتية. الزواج مثله مثل أي شيء في الحياة، مثل الوظيفة والامتحان، يحتاج أن ندرس ونستعد من قبل أن نخطو فيه خطوة واحدة، دراسة تعيننا على حسن اختيار شريك الحياة على أسس سليمة، والقيام بالواجبات قبل وأثناء الزواج كما هو سليم وفي صالح الأسرة. ومن هنا نصيحتي لك أن تسعى إلى حضور الدورات التعليمية في هذا الشأن، كخطوة أولية للاستعداد للمرحلة القادمة بإذن الله. وابدأ بدورة البيت المسلم للمهندس أيمن عبد الرحيم، ستجدها على يوتيوب وساوند كلاود. وفي هذه الدورة سيحيلك البشمهندس على دورات أخرى احضرها هي الأخرى ستكون مفيدة بإذن الله. أحد الأمور التي تعيين على الزواج هي الجاهزية المادية، وهذه يمكنك التحضير لها بنقطتين بإذن الله، الأولى هو الترشيد في مصروفاتك في الوقت الحالي على قدر ما تستطيع وما توفره ادخره على هيئة ذهب إن كان في الأمكان أو كما هو نقود. واسعى إلى امتهان وظيفة من وظائف العمل الحر بجانب الدراسة تزيد من دخلك وتعينك على الادخار وتحسين الدخل. وإن كنت قادرًا فهناك دورة تعليمية على الفيسبوك باسم التحويشة لأستاذة سهير خميس، ستتعلم من خلالها الحرية المالية وطرق الادخار السليم. هي مدفوعة ليست ثمينة، ويكون هناك عروض على الدوام. وعن حق وتجربة مفيدة. أخيرًا عليك بالصوم وشغل وقت فراغك على قدر الاستطاعة حتى يكتب الله لك الزواج بإذن الرحمن رزقك الله بالزوجة الصالحة التي تسعد قلبك وتعينك على طاعة الله وتعمير الأرض

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣


قرب من ربنا أكتر بجد هتنسى نفسك في حب ربنا لحد ما امورك تبقي تمام وربنا يوفقك وتتزوج وادعي ربنا يوفقك لدا ويبعد عنك اي شبهه حرام ومتنساش كل حاجه بتعملها بتترد عاجل ام آجل فدايما ضع أمامك ان اي حاجه بنعملها لها أثر سواء إيجابي او سلبي .

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣


اولا حاول أن تركز علي مذاكرتك ودراستك وثانيا الجواز دلوقتي صعب خصوصا للي في سنك وبيصعب أكثر علي حسب الحاله الماديه مثلا وعشان تشوف الفتن وتمسك نفسك عن خيالات متعلقه بلجنس أو الجواز حاول انك تبعد عن أي محتوي بيحرك غرائزك علي السوشيال ميديا خصوصا والمواقع ايها وحاول انك تصلي وتكسر سم وسوسه نفسك والشيطان وانشاء الله هتبقي احسن وتهدي علي نفسك شويه فقط استعن بالله وتوكل عليه

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣


حاول يكون لك صحبة كويسة من أصدقائك في الجامعة أو العمل أو المسجد ودول المفروض يشبعوا عندك بعض الاحتياجات النفسية وطبعا عليك بالصوم! لما تشوف اتنين مع بعض غير متزوجين المفروض تحس بالشفقة عليهم أكثر من الغيرة لأنهم بيرتكبوا معصية وبيستنزفوا مشاعرهم قبل الزواج

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣


أهلا بك، أولا انا افهم ما تمر به من تحديات و صراعات داخلية بسبب هذه الأفكار التي تثقل عليك، لذلك، سأشاركك بعض النصائح: 1- احترم مشاعرك واعذر نفسك لعدم الشعور بالرضا في بعض الأوقات، لكن الأهم العمل على تحويل هذه المشاعر إلى أفعال بناءة. 2- حاول أن تركز على هدفك الرئيسي وأن يكون الجواز هدفًا ثانويًا لا يشغل وقتك و انتباهك كثيرًا. 3- اسأل نفسك ما هي احداث الحياة التي ترغب في تحقيقها وفكر في خطوات عملية تقوم بها لتحقيقها. من خلال تحقيق اهدافك المهنية و الشخصية في الحياة، سوف تشعر بالأمان و الرضا الذاتي و هذا يجعلك تشعر ان الجواز ليس الهدف الأساسي لحياتك. 4- قم بالاستمتاع بأنشطتك المفضلة والتي تساعدك على الاسترخاء و التخلص من التوتر. 5- حاول التواصل مع الأصدقاء والأسرة و الأشخاص الذين يساعدونك على الشعور بالسعادة والراحة. 6- لا تنسى أن تعتمد على الله و تثق بقضاءه وقدره، فهو الذي يدير الأمور و الحياة. اتمنى لك الصبر و القوة و ان تستمتع بكل لحظة في حياتك بدون اي تشتت انتباه.

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك