أشعر أن صلاتى لا تُقبل، ماذا افعل؟

كل ما اصلى بحس إن صلاتى غلط وغير مقبوله مهما احاول اصلى براحه احس انى صليت بسرعه مع أن انا حاولت كتير بس دايما فى احساس بيقولى انى صلاتى مبتتقبلش بسبب انى صليت بسرعه مع انى حاولت كذا مره وانا اصلا فى العادى بتكلم بسرعه جدا جدا ف ده غصب عنى حد يطمنى معقول صلاتى لا تقبل

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأربعاء، ٣ يوليو ٢٠٢٤

4 إجابة

اول شي، أحب أقولك لا تحسي بهذا الشكل، كلنا بنمر بأوقات نحس فيها بعدم الراحة بصلاتنا. النبي محمد صلى الله عليه وسلم قال: "إِنَّ اللَّهَ لا يَنْظُرُ إِلى صُوَرِكُمْ وأَمْوَالِكُمْ، ولَكِنْ يَنْظُرُ إِلى قُلُوبِكُمْ وأَعْمالِكُمْ" (صحيح مسلم). يعني الأهم هو نية القلب وخشوعك في الصلاة. ممكن تكون السرعة اللي بتتكلمي بيها بتأثر على إحساسك بالخشوع. حاولي تاخدي نفس عميق قبل ما تبدئي الصلاة، وركزي على الآيات والكلمات اللي بتقوليها. كمان، ما تتعبي نفسك بالتفكير اللي يسبب لك القلق ده. ربنا رحيم ويعلم نواياك ويبقى الأهم أنك بتحاولي بصدق. حطي لنفسك خطوات صغيرة لتحسين تركيزك وخشوعك في الصلاة وأكيد حتشوفي فرق كبير مع الوقت. وفي النهاية، اذكر أن الاستمرارية هي الأهم. كل ما كنتي مستمرة على الصلاة، حتحسي بتحسن وإن شاء الله تُقبل. خليكِ قوية وواثقة، وربنا ييسر لك كل خير.

تم النشر الأربعاء، ٣ يوليو ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. انا عايزه اقول لك اعملي حاجه واحده صلي بس. صلي بس والقبول ده عند ربنا ما حدش فينا يقدر يحدد انا كده صلاتي مقبوله ولا لا لانك ممكن تعملي كل حاجه وفي ناس يعني بتعمل كل حاجه وبتكون يعني بتطول جدا في الصلاه وبتقرا بصور كبيره ولكن في شيء في قلبها ربنا بسببه مش هيقبل صلاتهم فخلي القبول ده لله يعني ما حدش فينا يقدر يحكم عليه كل اللي عليك انك تعملي الجهد اللي عليك انك تتاكدي من انك محققه كل الشروط بتاعت الصلاه الوضوء توضاتي كويس يعني هياتي نفسك للصلاه واستعديتي للصلاه وصليتيه في مكان نضيف ربنا يتقبل منك. وكويس علشان انت رايحه تقفي امام الله عز وجل قبل ما تبداي صلاه قرري هتقراي انهي صورتين في الركعتين الاولانيين. واقرئيهم ادعي لنفسك كثير في كل سجده ادعي للمسلمين جميعا كل الحاجات دي اللي هتخليكي تحسي انه صلاتك افضل وادعي ربنا بالقبول متنتظريش حد مننا يقول لك صوتك مقبوله ولا لانه ده مش تخصصه مش تخصص اي بني ادم لان هي عنده ربنا.

تم النشر الجمعة، ٥ يوليو ٢٠٢٤


دي وسوسة الشيطان صلي ومتخليش الشيطان يسيطر عليكي لأن هو مش عاوزك تصلي

تم النشر الجمعة، ٥ يوليو ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اولا المشكله دي ممكن تكون بتقابلك لان ده وسوسه الشيطان دي اول حاجه خلينا متفقين عليها ان ده وسوا شيطان تمام فدلوقتي احنا العبد لما بيجي يقف قدام ربنا ده بيبقى اقصى وقت للشيطان ان خلاص انا كده هتحدى الشيطان ان انا اقف قدام ربنا. وان انا ابقى مركز واتخلى عن كل الدنيا ومشاغل الدنيا هتخلى عن كل المشاكل بتاعتي في الدنيا وان انا ابقى واقف ما بين ربنا مركز تركيز جامد جدا عشان ابقى خاشع في الصلاه على قد ما اقدر تمام ما تستنيش ان انت تكوني خاشعه بنسبه 100% فانصحك يعني نصيحه انا مريت بالمشكله دي وهقول لك انه انا عملتها ونجحت معايا بنسبه 70 80% مثلا. في مجموعه فيديوهات للشيخ سمير مصطفى على اليوتيوب.اسمها السلسله اسمها رعايه الصلاه. تمام دي تبعيها واسمعيها وحتفرق معك جدا وفي سلسله دروس صغيره لشيخ مشاري الخراز. اسمها. كيف اتلزز بالصلاه؟ اسمعي سلسلتين دول جدا ودي من اسباب اللي انت بتعمليها عشان توصلي للمطلوب. خدي الخطوتين دول اسمعي الفيديوهات دي ان شاء الله تفرق معاكي جدا وربنا يثبتنا ويثبتك ان شاء الله.

تم النشر الجمعة، ٥ يوليو ٢٠٢٤

1 تعليق

لا دا من الشيطان هو مش عاجبه أن انتي بتصلي فبيحاول يجبلك افكار سلبية

تم النشر الأربعاء، ٣ يوليو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك