هل اذهب الي دكتور نفسي

حاسه انو حالتي ممكن اعالحها بنفسي بس حاسه اني تقيله علي الي حواليا واني باذيهم

نفسياً وكل حاجه في حياتي متلخبطه ومش كويسه ولا انا كويسه

سؤال من marya ahmed

تم النشر الأحد، ٢ أبريل ٢٠٢٣

5 إجابة

طبعا مساعدتك لنفسك عليها عامل كبير فى انك تكونى فى حالة افضل من الحالية وانك تتخلصى من اى مشكلة . الطبيب او الاخصائى النفسي مش شرط يكون هيتابع معاكى بشكل مستمر ....هو ممكن يديكى خريطة الطريق والتشخيص الصحيح للى حاصل معاكى وتقدرى بعدها تكونى اخدتى دافع ايجابي وتكملى الخطوات بكل ثقه ناحية الافضل باذن الله.

تم النشر الاثنين، ٣ أبريل ٢٠٢٣


بتأذيهم ازاي؟ وحاسه انك تقيلة ليه؟ عموما العلاج النفسي هيفيدك في تلك كل الحالات مش هيضرك حتى لو كنتي كويسة، بالعكس هيساعدك في حاجات كتير، هيساعدك تفهمي نفسك اكترـ وتتعاملي مع اللي حواليكي كمان.

تم النشر الأحد، ٢ أبريل ٢٠٢٣


حاسه انك تقيله ليه؟ واللغبطه الي حواكي عباره عن ايه؟ وهل معاكي اضطراب ف الشهيه والنوم؟ مع فقدان طاقه وشغف؟ وبتفضلي اوقات كتير لوحدك وتفضلي العزله؟ وافكار تانيب ضمير كتير وشعور بالذنب؟

تم النشر الاثنين، ٣ أبريل ٢٠٢٣


مش فاهم حتة انك بتأذيهم دي بس عموما حاولي تكوني افضل نسخه من نفسك يعني ساعدي ال يطلب منك لو تقدري واشغلي نفسك في اي حاجه تكون مفيده ليكي يعني تبقي بتشغلي نفسك في حاجه وتستفيدي عشان الفراغ وحش في كل الحالات وفرفشي كده محدش واخد منها حاجه إلا الضحكة الحلوه

تم النشر الأحد، ٢ أبريل ٢٠٢٣


اذا كنت تشعرين بالتحسن وتشعرين أنك قادرة على التعامل مع مشاكلك بمفردك، فهذا أمر جيد. لكن إذا كنت تشعرين بالتقليل على الآخرين بسبب حالتك النفسية وتعاني من صعوبة شديدة في التعامل مع مشاكلك، فيمكن أن ترجعي لمساعدة من الخبراء مثل الدكتور النفسي. يمكن للدكتور النفسي أن يدعمك في التعامل مع مشاكلك، ويساعدك في أن تكوني على ما يرام نفسيا وتحسني حالتك العامة. حاولي التحدث مع أحد الأشخاص الموثوق بهم، مثل أفراد العائلة أو الأصدقاء المقربين، ويمكنهم أيضًا أن يساعدوك في الحصول على الدعم والمساعدة التي تحتاجينها.

تم النشر الأحد، ٢ أبريل ٢٠٢٣

3 تعليق

انا كلامي مكتوب علي اساس ال شايفة ف الرسالة بس

تم النشر الاثنين، ٣ أبريل ٢٠٢٣


لو عرفت اي جواك اكتر يمكن اساعدك اكتر

تم النشر الاثنين، ٣ أبريل ٢٠٢٣


ف الاغلب دي مشكلتهم بسبب انهم مش بيتفهموك و الغلط نسبيا عليكي مش هكدب يمكن تلاقي شخص يغير حياتك و يتقبل نفسك بس دا ميمنعش انك لازم تطوري ف ذاتك و نفسك و متعتمديش ان شخص ينقذك

تم النشر الاثنين، ٣ أبريل ٢٠٢٣

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك