توقفت عن الذهاب للأفراح المختلطة، هل حرام إذا ذهبت وبقيت في مكان منفصل بعيدًا عن الأغاني؟

السلام عليكم

انا الحمدلله بطلت اروح افراح و مناسبات فيها اغاني و اختلاط بس في فرح قربتي قريبه جدا و هيعملو حاجه زي خطوبه كده في يخت وهيبقي في مكان فوق و مكان تحت

هل عادي مش هيبقي فيها حرمانيه اني اروح واقعد تحت ؟ مش هبقي معهم في الاغاني او الاختلاط و هكذا ولا هيبقي عليا ذنب اني روحت اصلا؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ١٩ يوليو ٢٠٢٤

2 إجابة

تقبل الله منك توتبتك وصالح عملك، ومبارك لقريبتك والعقبى لكِ. يوجد اقتراح قد يفيدك، وهو قضاء اليوم السابق للزفاف معها، ابقي معها طوال اليوم، وساعديها في تنظيم شقتها وشراء ما ينقصها وإعداد وجبة الزفاف، وأخبريها عن موقفك. ربما تتفهم موقفك من الأمر وتقدر لكِ رغبتك.

تم النشر الجمعة، ١٩ يوليو ٢٠٢٤


وعليكم السلام! أولاً، برافو عليك إنك قادرة تاخدي قرارات بما يخص اختياراتك واهتمامك بالدين والقيم اللي تؤمني بيها. بالنسبة لحضور الفرح ده، طالما انتي ناوية تقعدي في مكان بعيد عن الأغاني والاختلاط ومش هتكوني متورطة في أي نوع من الأفعال اللي بتحسي إنها مخالفة، إن شاء الله ما يكونش فيه مشكلة كبيرة. بس عليكي دايماً تتأكدي إنك مرتاحة نفسياً وما تحسيش انك ضاغطة على نفسك أو بتحطي نفسك في موقف ممكن لاحقاً يتعبك. لو حسيتي انك تقدر تحضري وتستمتعي مع عائلتك بدون ما تعملي حاجة ضد قناعاتك، يبقى على بركة الله. لكن دايمًا تذكري إن النية والنية الصافية ليها دور كبير. لو حاسة انك بتفكري في الموضوع كتير وده عامل ليكي توتر، استشيري حد ممكن يكون فاهم في الأمور الدينية يقدر ينصحك بشكل دقيق. الله يوفقك ويحفظك ❤️.

تم النشر الجمعة، ١٩ يوليو ٢٠٢٤

1 تعليق

افراح مختلطة!!!! هما بقوا بيفصلوا الافراح اليومين دوول؟

تم النشر السبت، ٢٠ يوليو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك