هل تعرفون منتجات أو وصفات جيدة لتفتيح المناطق الغامقة في الجسم؟

ممكن مساعده انا فرحي قرب و بعاني من اسمرار خفيف في مناطق في جسمي ودا عاملي عدم ثقه في شكلي وقلق عايزه منتجات عن تجربه لتفتيح المناطق الغامقه في الجسم وعن تجربه ولو فيه وصفات بردو عن تجربه حد يقول وياريت تكون فعاله وشكرا

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ١٥ أغسطس ٢٠٢٤

2 إجابة

أهلاً حبيبة! مبروك قرب فرحك! بخصوص تفتيح المناطق الغامقة، في شوية منتجات ووصفات ممكن تجربينها. منتجات: لوشنات التفتيح: وفيه ماركات زي نيفيا أو فيشي عندهم لوشنات بتساعد على التفتيح. لكن لازم تتأكدي من إنها مناسبة لبشرتك. كريمات التفتيح: فيه كريمات فيها مكونات زي هيدروكينون أو كوجيك أسيد، بس لازم تجربيها على منطقة صغيرة في البداية عشان تتأكدي إنك ما عندك ردود فعل عكسية. وصفات طبيعية: زيت جوز الهند: دلكي المناطق الغامقة بزيت جوز الهند كل ليلة. هو مرطب طبيعي ومفيد للبشرة. ماسك الليمون والعسل: امزجي ليمونة مع ملعقة عسل وضعيها على المنطقة، اتركيها 15 دقيقة ثم اشطفي. بس كوني حذرة إنك ما تتعرضي للشمس بعده لأنه الليمون ممكن يجعل بشرتك حساسة. زبادي وصودا الخبز: اخلطي زبادي مع شوية صودا خبز وضعيها على المنطقة، اتركيها ربع ساعة وبعدين اغسلي. بس أهم حاجة تحافظي على ترطيب البشرة وتجنبي الشمس قدر الإمكان. واذا كنتِ قلقانة أو نتائج ما كانت مرضية، ممكن استشارة طبيب جلدية. إن شاء الله يكون فرحك أحلى ويخليكي ملكة! 💖 (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الخميس، ١٥ أغسطس ٢٠٢٤


بالإضافةة للإجابةة الموجودة كنت حابة اوضح لـحضرتك ان في اماكن فِـ جسمنا بتكون بطبيعتها غامقةة درجةة او اتنين عن لون الجسم الطبيعي تمام ودي حاجةة مش عيب ابدا لاء دي بتكون حاجةة بسبب الهرمونات حاجةة كمان لو استخدمتي اي حاجةة تأكدي انها مش هتفتح زياده عن الدرجةة او الاتنين دول لو لو حضرتك حاسه ان في طبقات جلد ميت وكده اه ممكن تستخدمي منتجات تفتيح مع ملحوظةة ان الحجات دي هترجع الاماكن للون الاصلي اللي هو اغمق بدرجةة او اتنين.

تم النشر الجمعة، ١٦ أغسطس ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك