مالفرق بين الشغف والارادة

مالفرق بين الشغف والارادة مثلا انا احب ان اتعلم مهنة الطبخ رغم اني لم اكن كذلك لكني تاثرت بالشيفات

سؤال من Khatab Al Janabi

تم النشر الأحد، ١٩ مارس ٢٠٢٣

3 إجابة

الشغف هو الشعلة اللي بتدفعك انك تفكر في الشئ ده، او انك تنجذب اليه داخليا. والارادة او المسؤولية او الالتزام .. هي حاجة تانية خالص .. هي الحاجة اللي بتخليك تكمل في اللي انت عايزه. مثلا انت دلوقت بتقول انك حابب انك تتعلم مهنة الطبخ، طيب ليه حابب؟ لانك اتأثرت بالشيفات .. كويس اوي ... ومنطقي كمان. انت جذبك الحاجة ديه، وعندك شغف وشعور داخلي انك تتعلم، واللي زود الموضوع او اللي دفعه في الاساس .. هو انك بتتفرج كتير على برامج الطبخ، وانك اتاثرت بالشيفات. فاهمني! ف ده طبيعي جدا، الارادة بقى او المسؤولية انك تختار اولا انك تمشي في الموضوع ده وتكمل فيه.

تم النشر الأحد، ١٩ مارس ٢٠٢٣


الشغف بيبقي شعور داخلي كده بالمتعه والحماس والفضول ولكن عمرك ما توصل بالشغف فقط.. لازم اراده. الاراده إنك تستمر وتتحدي العقبات وتجاهد راحتك وده مش بيتكون إلا لما يكون ليك هدف عالي ولكن مش مربوط بالشغف. حلو إنك كل فترة تجرب حاجه جديده ومش شرط تكون هي مهنتك ولكن يبقي عندك خبره وخلفيه و تستمتع بالرحله نفسها.

تم النشر الأحد، ١٩ مارس ٢٠٢٣


الشغف هو شعور عميق بالحماس والانجذاب الذي يدفعك للقيام بنشاط معين بصورة مستمرة، في حين أن الإرادة هي القوة الداخلية التي تساعدك على تحقيق أهدافك. الشغف لا ينتج عنه دائمًا إرادة قوية لتحقيق الهدف النهائي، ولكن الإرادة هي التي تمنحنا القدرة على الاستمرار في العمل حتى نحقق ما نريد. أنت تحبين مهنة الطبخ بشكل كبير وهذا ما يجعل من المهم ان تتبعي شغفك كي تشعري بالرضى والإنجاز. لكن لتحقيق هدفك عليك أيضًا أن تعملي بجد وإصرار لتطوير مهاراتك والاستمرار في تعلم المهارات التي تحتاجين إليها لتصبحي طاهية محترفة. لذا، قمي بوضع خطة دقيقة وحاولي تحديد أدوات تحتاجينها، وبدء عملك على تحسين وتطوير مهاراتك بشكل مستمر.

تم النشر الأحد، ١٩ مارس ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك