ارتبطت بشخص وهددني بصوري، ندمت كثيرا وخائفة ألا يسامحني الله وخائفة من الفضيحة، ماذا أفعل؟

عمرى حاليا ٢٠ سنه و انا فى تانيه ثانوى اتعرفت ع شاب اكبر منى بسنه و بحكم أنه كان معايا فى المدرسة و اهلنا عارفين بعض المهم حبينا بعض و خرجنا سوا و اتصورنا و بعدها بفترة هو خانى مع صحبتى فبعدت بس هو رجع يقولى أنه مفيش حاجه بينا و كلام دا كله و سالتها لو هى عوزاه انا هبعد و هى قالت لا احنا اخوات و لقيتهم كذا مرا بيتكلموا من ورا ضهرى و البنت كانت بتنزل صور ليها بكروب توب و كدا فا انا حبيت تقلدها لان هو بوظلى ثقتى فى نفسى و كنت بنزلها استورى علشان هو يشوفها و خدت بالى أنه مخليها عنده اسكرييينات غير كدا اهله ف مره كانوا حابسينه مده طويله ف البيت و انا كنت عاوزه اشوفه و هو قال معهوش فلوس و كدا قولتله ملكش دعوه انزل و انا هحاسب و هو خدها ع نفسه اوى و قالى لا و اتعصب و خلانى اروحلهىالبيت بحجه انى زعلته و كدا و انا اصلا مكنتش موافقه و قعدت أقوله دى مش تربيتى المهم انى روحتله و معملش حاجه و روحتله كذا مرا لغايه ما ف مره حاول يقرب منى و انا سببته و نزلت و عاتبته شات و بعدت عنه و كل شويه كان يدخل يهددنى بس منغير ما يذكر سيره الصور او شاتات هو كان بيهدد بس لغايه ما ف مره عرفت أنه وراها لصاحبه و انا عرفت اهلى أنه بيهددنى بس مقولتلهمش ع خروجات ولا صور ولا اى حاجه قولتلهم أنه عاوزنى أكلمه لاما هيعملى حوار و هما مرضيوش يعملوا محضر خوفا ع سمعتهم و ابويا كلم أبوه كذا مرا و أبوه أحرج ابويا ف وسط مكان الشغل و دافع عن ابنه بس ابنه كان بيدخلى من صراحه يهددنى تانى لغايه ما قفلت صراحه و كلمت حد مشهور بيساعد البنات فى حذف الصور و كدا و بعتله مع العلم الولد دا اللى بيهددنى معاه صور لبنات تانيه كتيره المهم خليت حد يهكرله فونه و يمسح الصور و لقيته بعدها بفتره فى الكليه مثلا داخلى من اكونت فيك و بعتلى صوره ليا زمان بيقولى انتى لسه متغيرتيش كان بيحاول يتأكد انى اللى بعت الراجل يهكره و نزل استورى تهديد عنده أنه عنده ليا شويه حاجات هيوريها لاهلى و نشوف مين فينا اللى م متربى عموما قفلت كلام معاه بقالى اكتر من ٤ شهور مثلا و خايفه يظهرلى تانى انا اقسم بالله العظيم ندمانه و مكنتش ف وعيي إلى بعمله بسبب أن اهلى كانوا بيضربونى كتير فتره دى و هو كان ساعتها بيعوضلى حنيه دى و بيعمشنى ف الجواز انا خايفه اوى ربنا ميسامحنيش و خايفه اوى اتفضح و انا اصلا اصغر واحده سنا ف العيله و مفيش حد قريب من سنى ولا ليا صحاب فكنت بتمنى اتجوز بصراحه علشان اطلع من الوحده اللى أنا فيها و بفكر كتير ف الانتحار لانى بخاف أنه لو حد اتقدملى أو حاجه يعرف عنى حاجه زمان أو الولد دا يروح يبعتله حاجه انا زعلانه من نفسى اوى و عندى جلد ذات رهيب و مش عارفه اعمل ايييه و كلمت قااووم و محدش بيرد

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ١٦ يوليو ٢٠٢٤

3 إجابة

هل هذا ظنكِ بربك؟ الله تعالى يغفر الذنب ويبدله حسنات، لكن لمن؟ لمن تاب وآمن وعمل صالحًا. هل تعرفين هذه الآية: " والله يريد أن يتوب عليكم" تخيلتِ الود واللطف؟ لا تتواصلي مع هذا الولد واصدقي التوبة وأكثري من الدعاء، اجعلي الصلاة على النبي ذكرًا يلازمك طول نهارك، صلي قيام الليل واسجدي واشكي نمك لله. بالمناسبة لا تتواصلي مع أي شخص يدعي أنه ينقذ الفتيات وما شابه. يمكنك فقط التواصل مع صفحة قاوم، تابعيهم لتعرفي كيفية عمل الفريق ثم تواصلي معهم، سيطلبون منك الاحتفاظ بنص التهديد الذي يوجهه لك وسيتواصلون هم معه. طمئنينا عن مستجداتك.

تم النشر الثلاثاء، ١٦ يوليو ٢٠٢٤


خلي حد قريبك وواثقة فيه أنه مش هيفضحكي يساعدك أو شوفي حد هكر وخليه يخترق تليفونه

تم النشر الثلاثاء، ١٦ يوليو ٢٠٢٤


يا حبيبتي، مشاعرك وألمك واضحين جدًا، وأنا هنا عشان أساعدك. خلينا نبدأ خطوة بخطوة ونحاول نفهم ازاي نتحرك من الموقف ده. كوني قوية : الكلام عن الانتحار مش حل، حياتك غالية وقيمة جدًا. كل إنسان بيغلط، المهم نتعلم من أخطائنا ونحاول نصلحها. اطلبي دعم العائلة : مش غلط تحفظي أسرارك عن أهلك، لكن في حالات زي دي محتاجة دعمهم الكامل. حاولي تتكلمي مع والدتك أو والدك بصراحة وحاولي تشرحي لهم اللي حصل بدون تزييف الحقائق. طلب دعمهم مهم جدًا دلوقتي. حماية نفسك : اقفلي حساباتك على منصات التواصل الاجتماعي أو حطيهم على الإعدادات الخاصة عشان محدش يقدر يشوف حاجتك من غير موافقتك. كمان خلي حد من أهلك يكون معاك لما تفتحي أي رسائل غريبة. استشيري مختص : مش غلط تروحي لدكتور نفسي أو مدرب حياة يساعدك تتعاملي مع مشاعرك ويعلمك ازاي تواجهين الموقف ده. حافظي على هدوءك : البنات اللي عاشوا موقف زي اللي أنتي فيه كتير، والمهم إنك مش لوحدك. كوني قوية، وافتكري إن ربنا بيغفر وآخرته أهم من الدنيا. التعلم من التجربة : دلوقتي أهم حاجة تتعلمي من التجربة دي ومتوافقيش تعملي حاجة متحسيش بيها بالراحة أو تخلي حد يستغلك. بالنسبة للشاب اللي بيهددك، الناس دي بتموت لما تلاقي حد مش خايف منها. تابعي حسابك وكملي في حياتك. مافيش حاجة بتدوم للأبد، ولا حتى الألم ده. أنا هنا لو حابة تتكلمي أكتر أو محتاجة نصائح تانية. ربنا معاكي حبيبتي وأنتي أقوى مما تتخيلي.

تم النشر الثلاثاء، ١٦ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك