كيف أتصرف مع طفل يسرق؟

ايه التصرف الصحيح مع طفل ١٢ سنة سرق ٥٠٠ جنيه من ابوه

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ٥ أغسطس ٢٠٢٣

3 إجابة

أعتقد أن التصرف الصحيح مع طفل 12 سنة سرق 500 جنيه من أبوه هو: 1. مناقشة الأمر بهدوء مع الطفل وفهم سبب السرقة. قد يكون الطفل بحاجة مادية أو يشعر بنقص في الاهتمام من الأهل. 2. شرح خطورة السرقة كفعل وأنها غير أخلاقية وغير قانونية. 3. إرجاع المبلغ المسروق للأب إما من مصروف الطفل أو عن طريق عمل أشغال منزلية إضافية. 4. معاقبة الطفل بحرمانه من بعض الامتيازات لفترة محددة كالألعاب أو الأنشطة الترفيهية. 5. متابعة سلوك الطفل وتوجيهه للأفضل بالحوار والنصح باستمرار. 6. طلب المشورة من مرشد نفسي إذا استمرت المشكلة. 7. توضيح أن الثقة المفقودة بين الابن وأبوه يجب أن تُعاد ببذل الطرفين للجهد وحسن النية. الهدف الأساسي هو توجيه وتقويم سلوك الطفل بحكمة وهدوء ومتابعة، وتجنب العنف أو الانفعالات الزائدة.

تم النشر السبت، ٥ أغسطس ٢٠٢٣


العنف عامتاً او القسوة ف المواقف دي ، مش بتجيب الا نتايج عكسية و ممكن دا لقدر الله يوصله بعدين انه يتجنبكوا و يبقي عنده عقد نفسيه فعلا و دا يخليه يعمل اكتر من السرقة بعدين اكتر حل مناسب ف الموقف دا انه تصاحبيه و تكلميه و تفهميه براحة خالص و تأخديه كدا ب السياسة و بهدوء شديد لانه 12 سنة دا مراهق ، و المراهقين اكتر حاجة بيحتاجوها ف الوقت اللي هما فيه دا انهم يحسوا فعلا بالامان بوجودكوا انتوا ك اهلهم جمبهم و لما توصلوه فعلا للمرحلة دي بحد ساعتها ، هتبقوا انتوا اول ناس هو هيلجألهم لما تواجه اي مشكلة تانية بعدين مش هيضطر انه يخبي مثلا او يعمل اي حاجة من وراكوا ، علشان خايف من ردة فعلكوا او انكوا هتعاقبوه علطول بعد م تعرفوا مثلاً .

تم النشر السبت، ٥ أغسطس ٢٠٢٣


هل ديه اول مرة يعمل فيها كده ؟ لو اول مرة .. لازم الكلام يكون بهدوء معاه وتعرفوا هو ليه عمل كده؟

تم النشر السبت، ٥ أغسطس ٢٠٢٣

4 تعليق

لازم تعرفوا ليه عمل كده وهيعمل بيهم ايه ومين قاله على كده

تم النشر السبت، ٥ أغسطس ٢٠٢٣


الحوار بهدوء

تم النشر السبت، ٥ أغسطس ٢٠٢٣


انا عندي 12سنه وهكلمك بعقل واحده عندها 12سنه هو لو بلغ انت خلي يحوش ال500جنيه ويدفعهم ولو ما بلغش فهموا انو كده حرام وخلي مثلا يحوش 200/300جنيه بلاش ضرب نهائيا لان الضرب في المرحله دي بسبب اكتائاب

تم النشر الأربعاء، ٩ أغسطس ٢٠٢٣


• ما السبب ؟

تم النشر الخميس، ٢٥ يناير ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك