ما الحل لمشكلة ضعف الذاكرة وعدم القدرة على حفظ حتى أسهل الأشياء؟

أنا كانت ذاكرتي قوية وبحفظ بسرعة اي حاجة، دلوقتي بقيت بنسى حتي الحاجات السهلة في الحفظ، اعمل إيه؟

سؤال من Aya Aya

تم النشر الثلاثاء، ٣ سبتمبر ٢٠٢٤

3 إجابة

السلام عليكم لو مساله النسيان دي بدات تظهر في سنك يعني كبير هنتكلم مثلا بعد 30 فده ممكن يكون بسبب المسؤوليات التفاصيل الكثير اللي في الحياه وانه احنا مش عارفين نرتب عقلنا بشكل كويس ده هيخلي دايما مفيش مساحه المخ يقدر يشتغل فيها بشكل سلس فيقدر اي معلومه بياخدها يعرف يخزنها صح ويقدر يسترجعها صح يعني ببساطه كده لازم يكون في عنده مسار فاضي ياخد. من خلاله المعلومات اللي هو عايز يسترجعها وهو بيسترجعها يلاقي مسار لكن طول ما الدنيا كده يعني عامله زي ساعه الذروه والطريق كله واقف وما فيش عربيات بتتحرك في الطريق والطريق مش ماشي فهيبقى طبعا فكره انه احنا نتذكر حاجه يكون صعب جدا فتصفيه الدهن مهمه جدا لو في تفاصيل كتير عندنا في حياتنا ومسؤوليات وتفكير في ماضي وحاضر ومستقبل محتاجين ان احنا نرتب ده كويس قوي قوي قوي في مخنا عشان يبقى مخنا عنده مساحه يفتكر فيها اي حاجه.

تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤


بصي ي أيه انتي لما تذاكري اول حاجه لازم تكون صليتي الفروض والسنن وقرأتي وحفظتي القرآن لو حتي حفظتي ثلاث ايات كل يوم وقبل مبدأ الدرس قبل شرح المعلم اقرأ قرآن لو صفحه المهم يكون في يومك قرآن وبكدا بقى فيه بركه في يومك واوعي تنسي صلاه الفجر و ورد الاذكار. بعد كدا لما تذاكري اكتبي اشرحي لنفسك بالورقه والقلم صفحه صفحه ولما تشرحي لنفسك صفحه داري علي الصفحه وقولي انتي فهمتي اي وهكذا باقي الصفحات بس لما تنقلي الصفحه التانيه وتخلصي شرح بالورقه والقلم تداري عليها وتقولي فهمتي اي من الصفحه دي واللي قبلها عشان متنسيش وكدا لحد متخلصي خالص وتقفلي الكتاب وتلخصي في ورقه انتي فهمتي اي ومترميش الورقه او كشكول دا وتحلي علي الدرس بيكون بعد متيجي من الدرس تعملي كدا قبل متروحي نفس الدرس ده قبلها بيوم راجعي عليه تاني ويوم الجمعه الضغطي علي نفسك وراجعي علي كل اللي فات او امتحني او حلي عليه راجعي دايما علي اللي فات ومش كل مره تبدأي من الاول وبالتوفيق ان شاء الله

تم النشر الثلاثاء، ٣ سبتمبر ٢٠٢٤


عزيزتي آية، من الطبيعي أن تواجهنا بعض التغيرات في الذاكرة والتركيز على مر الزمن، وهناك عدة عوامل قد تؤثر على ذلك، مثل الضغوط النفسية، قلة النوم، أو حتى نمط الحياة بشكل عام. إليك بعض النصائح العملية التي قد تساعدك في تحسين ذاكرتك: تنظيم الوقت والجدول الزمني : حاولي وضع خطة دراسية واضحة تحددين فيها ما تحتاجين إلى حفظه خلال الأسبوع. التنظيم يساعد في تقليل الضغط النفسي. تحسين عادات النوم : تأكدي من أنك تحصلين على قسط كافٍ من النوم يوميًا، حيث أن النوم الجيد يعزز التركيز والذاكرة. ممارسة الرياضة : ممارسة النشاط البدني بانتظام يمكن أن تحسن من تدفق الدم إلى المخ وتساعد في تعزيز الوظائف العقلية. تقنيات الحفظ : جربي استخدام تقنيات مثل الربط بين المعلومات، أو استخدام الخرائط الذهنية، حيث أن هذه الطرق قد تجعل التذكر أسهل. تجنب التشتت : حاولي تقليل المشتتات أثناء الدراسة مثل الهاتف أو التلفاز، مما يمكنك من التركيز بشكل أفضل. إذا استمرت المشكلة أو تفاقمت، قد يكون من الجيد استشارة مختص للمزيد من الدعم. تذكري أن لديك القدرة على تحسين مهاراتك، فلا تفقدي الأمل.

تم النشر الثلاثاء، ٣ سبتمبر ٢٠٢٤

2 تعليق

شكرا جزيلا لحضرتك 🎀

تم النشر الثلاثاء، ٣ سبتمبر ٢٠٢٤


اهلآ بك اولآ دعنا نبدء هكذا النسيان هي مشكلة شائعة بين البشر وهنالك اسباب كثيرة منها ..الأكتأب الخوف الصدمات القلق وتؤدي لمشاكل كثيرة مثلما ذكرت اولها فقدان التركيز والتشتيت ..في البداية يجب عليك فعل ما يلي ولكن إذا استمرت الأعراض انصحك بالتوجه إلى أول مركز طبي لديك وعمل الفحوصات اللازمة تذكر دائمآ الا تدع نفسك.. لتفادي النسيان انصحك بتدوين ملاحظات فالكتابة على الدفتر سيساعدك جدآ يحسن أيضآ من نفسيتك وصحتك العقلية وقم بلعب العاب الذكاء مثلآ ان كنت تحب الرياضيات او ماذا تحب ولاتنسى اكل المكسرات بنتظام نتمنى لك الشفاء والإفادة دمت بخير .

تم النشر الثلاثاء، ٣ سبتمبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك