هل يوجد علاج دوائي لأتوقف عن إدمان العادة السرية والإباحية المثلية؟

انا عندي 18سنه وشاب اولي جامعه ولكن اعاني من مشكله وهو ادماني العاده السريه والإباحيه من نوع مثليه لأني لم اعد استمتع بالأفلام العادي لقد بدأ ادماني لهذه نوعية منذ عام ولكن وصل لمرحلة اني تقريبا يوميا بعمله ومش عارف اوقف خالص هل يوجد علاج دواءي او شئ للعلاج لأن لا استطيع الأستمتاع بحياتي وحاسس اني بقتل نفسي بنفسي 😥

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ١ أكتوبر ٢٠٢٤

2 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. ايا كان العلاج الدوائي في العلاج الدوائي الجاي يساعدك بجزء. والجزء الاكبر عشان تبقى عارف دايما هيكون ارادتك انت لان لو ارادتك موجوده ممكن ما تحطش الدوا على فكره ممكن تقولي لنفسك الدواء عشان الاقي عندي الرغبه اللي تخليني اتفرج برده. لو مفيش اراده. فخلينا كده نفكر مع بعض اراده انك توقف ده. هو انت ليه بتسيب نفسك قاعد لوحدك او بتسمح لنفسك بمساحه الوقت ومساحه المكان دائما تتحجج كل الحجه عشان تفضل قاعد لوحدك. وما تنزلش او ما تخرجش بره تقعد مع عيلتك او او مستمر في انك تتفرج انت ليه ما عندكش اراده انك ممكن انت بنفسك انت اللي تروح تمنع نفسك من انك يبقى معاك تليفون بشاشه بانترنت. ومش بتغير ده وتقعد نفسك من غير تليفون شويه عشان خاطر تعالج نفسك الاراده هي الجزء الاكبر حتى ولو في علاج دوائي بالنسبه لي انا انا اللي اعرفه ان الموضوع ده ما بيجيش بعلاج دواء لانه ده مش علاج مش مش ادمان ماده كيميائيه. المواد الكيميائيه اللي بيكون بيتعاطى مواد مخدره هو ده اللي بيكون له علاج علشان بندخل له مواد في الجسم تساعد جسمه انه يكون اقوى علشان يتحمل اعراض الانسحاب زائد ان بنبدا نسحب الماده من جسمه حبه حبه فالموضوع بيتعالج دوائيا لكن اللي انت بتتكلم فيه ده يبقى احنا مش محتاجين مواد كيميائيه احنا محتاجين نبدل الصور السيئه بقى مص. هنضيفه. فبدل ما انت كل شويه بتتفرج على حاجه سيئه ابدا اشوف الحاجات النظيفه متع عينك شويه بالحاجات الصح. بص على صور ناس بتصلي احسن بص على صور ناس حياتها بتنتهي عشان تقطعي بصوا على صور ناس طبيعيه عاديه بتتجوز جواز طبيعي ناس بتشتغل وبتشقى وبتتعب عشان تتجوز جواز شرعي وطبيعي علشان تمارس شهوتها بالشكل الحلال شوف الصور الطبيعيه اللي ترجع فطرتك ثاني زي الاول ده جزء جزء الثاني انك تشوف بقيت حياتك انت بتعمل فيها ايه لانه ما فيش حاجه احنا بنقع فيها الا لما بيكون لها كذا مؤثر في كذا حاجه هي اللي اثرت وضعفتني لدرجه ان انا وقعت في الحته دي ووقعت في الحفره دي ومش عارفه اطلع منها. ولسه المؤثرات دي زي ما هي لو الحاجات دي اتغيرت هتبدا تقلل الضغط علي في نفس الحفره واقدر اكون اقوى واطلع منها شوف بقيت حياتك اللي بتعمل فيها ايه؟

تم النشر الثلاثاء، ١ أكتوبر ٢٠٢٤


أهلاً بك، وأشكرك على مشاركتك لمشاعرك ومشكلتك. من المهم في البداية أن تعلم أن الإدمان، بمختلف أشكاله، يمكن التغلب عليه. ما تشعر به ليس وحدك فيه، والوعي بمشكلة الإدمان هو أول خطوة نحو التغيير. إليك بعض الخطوات التي يمكنك اتخاذها للتعامل مع هذا الموقف: التوقف عن التعامل مع المثيرات : حاول تقليل التعرض للمحتويات التي تؤدي إلى الإدمان. يمكنك استخدام برامج حجب المواقع الإباحية لتساعدك في ذلك. ابحث عن دعم نفسي : من المفيد التحدث إلى متخصص في الصحة النفسية، مثل معالج أو مستشار. سيكون لديهم الأدوات والموارد لمساعدتك على التعامل مع هذه المشكلة. استثمر في وقتك : حاول الانخراط في أنشطة إيجابية، مثل الرياضة، أو هوايات جديدة، أو التعلم، والتي يمكن أن تشغل ذهنك. تغيير نمط الحياة : اتبع نمط حياة صحي من خلال تناول طعام مغذي، وممارسة الرياضة بانتظام، والنوم الكافي. عزّز الوعي الديني : قد تساعدك القيم الدينية على مواجهة التحديات. حاول الالتزام بالصلاة والدعاء وقراءة القرآن. تحدث مع شخص تثق به : أحيانًا مشاركة مشاعرك مع صديق أو أحد أفراد الأسرة يمكن أن يكون مفيدًا. لا تتردد في البحث عن مساعدة مهنية، فالتغيير ممكن وهو في متناول يدك. تذكر أن الطريق إلى التعافي يحتاج إلى الوقت والصبر، لذا كن لطيفًا مع نفسك في هذه العملية.

تم النشر الثلاثاء، ١ أكتوبر ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك