هل أشعة الرنين المغناطيسي بالصبغة تعطي نفس النتيجة لو تمت دون صبغة؟

لو سمحت هل الاشعه الرنين المغناطيسي بالصبغه تعطى نفس النتيجه من غير الصبغه انا حضرتك مش عاوزه اخد صبغه لان عندنا تاريخ وراثى لمرض الفشل الكلوي فهل يمكن عمل الاشعه من غير صبغه وهل تعطى نفس النتائج الا عاوزها

سؤال من Yasmeen Omer

تم النشر السبت، ١٣ يوليو ٢٠٢٤

2 إجابة

الأشعة بالصبغة تختلف في إنها بتظهر تفاصيل أوضح وأدق ممكن لا تظهر في الأشعة اللي من غير الصبغة. وما دام الطبيب طلبها فهو بالتأكيد عشان محتاج يتأكد من شيء محدد. ارجعي للطبيب وعرفيه بالتاريخ المرضي والعائلي عشان يحدد إن كان ممكن الاستغناء عنها.

تم النشر الأحد، ١٤ يوليو ٢٠٢٤


أيوة، فهمت عليك. الأشعة بالرنين المغناطيسي من غير صبغة ممكنة وتقدر تعطي نتائج ممتازة في كثير من الحالات. الصبغة تستخدم أحيانًا لتوضح تفاصيل معينة زي الأوعية الدموية أو الالتهابات أو الأورام بشكل أوضح. لهذا الأفضل تتكلم مع طبيبك عن مخاوفك وتاريخك العائلي عشان يقرر إيش الأنسب لحالتك. دكتور الأشعة يعرف يقدر نوعية الدراسة اللي تحتاجها وعادة يقدر يقيم إذا فيه ضرورة فعلية لاستخدام الصبغة أو لا. أتمنى لك كل الصحة والعافية، وإذا تحتاج أي شي تاني، أنا هنا للمساعدة! (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر السبت، ١٣ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك