جميع من حولي يقولون اني أكبر من سنى بسبب شكل جسمي وهذا يؤثر علي كثيرًا!

انا بنت عندي ١٦ سنه بحس اني هجمه او كبيره بحس اني مختلفه عن صحابي مبحبش أتصور صوره كامله انا مش تخينه ولا رفيعة بس برضوا بحس اني بعاني من جسمي الناس كلها بتديني سن اكبر من سني بسببه وانا محتاجه اخس فعلا بس مش عارفه بلعب رياضه وبعاني فيها برضوا بسبب جسمي صحابي والناس الي حواليا بتقول ان شكلي عادي بس انا مش مرتاحه

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ١٠ نوفمبر ٢٠٢٣

3 إجابة

مش مختص، بس الي اعرفه بصراحه كقاعدة مفيهاش اي جدال وهي ( الشخص لازم يتقبل نفسه زي ما ربنا خلقه). ومش بنكر ان دا صعب ف مجتمعنا، ان الناس غالبا بتبص لبعض وممكن يقولو جمله لا هي من الدين ولا من الأخلاق وممكن تبقى غير قانونيه يعني كمان جريمه، تعليقات كتير الذوق العام يأباها. فيعني مش هنبقي احنا والمجتمع ضد نفسنا، نتقبل نفسنا زي ماحنا الأول وبعدين ندين تعليقات المجتمع وندافع. واخيرا بصراحه اتمنى منك تشفقي ع اي حد قالك او بيقولك او هيقولك تعليق سلبي لانه غالبا، لا مش غالبا، دا اكيد عنده مشاكل نفسيه او مر بصدمات او حد اتنمر عليه وهكذا يعني باختصار هو إنسان غير سويّ. وعايز اقولك قصه عني بردو، انا بحلق دقني وشنبي الناس بتفكرني ف ثانوي، دقني تطول ٢ ملي مثلا يفكروني ٣٠ او ف الرينج دا، اربي شعري شويه يفكروني ف الجامعه، احلق شعري كلاسيك يفكروني كبير شويه ف السن، دا غير طريقه اللبس، القصد من الكلام دا ايه؟ ان الناس اصلا مبتعرفش تقدر السن صح 😂 فاشلين.

تم النشر السبت، ١١ نوفمبر ٢٠٢٣


احساسك نابع من انك حاطه مثال محدد للجسم الطبيعى ..وشايفة نفسك فوق الطبيعى ده اللى بيشوفونا اكبر او اصغر من سننا ..كل واحد مختلف فى نظرته اصلا ...فى اللى بيعتمد على ملامح الوش ..فى اللى بيعتمد على شكل الجسم الخصائص الفسيولوجية دى لوحدها ملهاش قوالب وكل جسم حسب طبيعته وجينات االعائلة وحاجات كتير احساسك بنفسك عموما بينعكس على ردود افعال الاخرين من حولك تقبلتى نفسك وحسيتى بسنك ..هيحسوا بده شوفتى نفسك اصغر او اكبر بردوا هيظهر ده ساعدى نفسك بانك تعيشى حاجات من سنك وتشوفى كمان مميزات جسمك انها بتميزك مش بتعيبك يعنى لو انا طويلة فدى حاجة حلوه مش عيب فيا انى انا اللى طويلة ..دى ميزة انى اطول منهم واعرف اجيب حاجات من اطوال عاليه من غير كرسى ولا سلم ( ده مثال بسيط اهو )

تم النشر الاثنين، ١٣ نوفمبر ٢٠٢٣


عزيزتي، أفهم أنك تشعرين بعدم الارتياح تجاه جسمك. من الطبيعي أن تشعري بهذه الطريقة في سن المراهقة، حيث أن أجسامنا تتغير باستمرار. من المهم أن تتذكري أن لا يوجد شكل واحد مثالي للجسم. كل شخص مختلف، ولدينا جميعًا أشكال وأحجام مختلفة. إذا كنت تشعرين أنك بحاجة إلى إنقاص الوزن، فهناك بعض الأشياء التي يمكنك القيام بها. أولاً، تحدثي إلى طبيبك أو أخصائي التغذية. يمكنهم مساعدتك في إنشاء خطة صحية لإنقاص الوزن. ثانيًا، حاولي أن تتناولي نظامًا غذائيًا صحيًا. هذا يعني تناول الكثير من الفواكه والخضروات والحبوب الكاملة والبروتينات الخالية من الدهون. ثالثًا، مارسي الرياضة بانتظام. يمكن أن تساعدك الرياضة على إنقاص الوزن وتحسين صحتك العامة. إذا كنت تواجهين صعوبة في ممارسة الرياضة بسبب جسمك، فهناك بعض الأشياء التي يمكنك القيام بها. أولاً، حاولي أن تجدي رياضة تحبينها وتشعرين بالراحة فيها. قد يكون هذا السباحة أو ركوب الدراجات أو المشي. ثانيًا، ابدئي ببطء وزد من شدة التمارين تدريجياً. ثالثًا، اطلب الدعم من أصدقائك أو عائلتك. يمكنهم مساعدتك على البقاء على المسار الصحيح. تذكري أن إنقاص الوزن يستغرق وقتًا وجهدًا. لا تستسلمي إذا لم تر النتائج على الفور. فيما يلي بعض النصائح الإضافية التي قد تساعدك على الشعور بالراحة تجاه جسمك: ركزي على نقاط قوتك. كل شخص لديه نقاط قوة يجب أن يفخر بها. ركزي على الأشياء التي تحبين في نفسك. قارني نفسك بنفسك فقط. من السهل المقارنة بأشخاص آخرين، لكن هذا ليس عادلاً لنفسك. ركزي على أهدافك الشخصية وتقدمك الخاص. ابحثي عن الإيجابية في العالم من حولك. عندما تشعرين بالرضا عن نفسك وعن العالم من حولك، فمن الأسهل أن تشعرين بالرضا عن جسمك. فيما يلي بعض النصائح لفقدان الوزن: تناولي نظامًا غذائيًا صحيًا مليئًا بالفواكه والخضروات والحبوب الكاملة. قللي من تناولك للسكريات المضافة والدهون المشبعة. مارسي الرياضة بانتظام. أتمنى لك التوفيق في رحلتك لحب جسمك.

تم النشر الأحد، ١٢ نوفمبر ٢٠٢٣

2 تعليق

حبى نفسك زى ماهى شكلك جسمك هتلاقى نفسك مرتاحه اكتر و اعرفى ان مفيش حد بيرفكت طول الوقت و بوصفك ده اعتقد انك طبيعية مش اوفر و لا حاجة بس انتي اللى واهمة نفسك ب ده.

تم النشر السبت، ١١ نوفمبر ٢٠٢٣


متحطيش كلام حد في دماغك وتفضلي تفكري فيه طالما مبتعمليش حاجه غلط وحاولي لو انتي شايفه ان فعلا وزنك زياده تنظمي اكلك وان شاء الله هيجيب نتيجه

تم النشر السبت، ١١ نوفمبر ٢٠٢٣

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك