ما اقتراحاتكم لمهارات ومجالات سريعة التعلم يمكنني تنميتها أثناء الإجازة؟

ممكن تعرفوني ايه المهارات اللي ممكن انميها في الاجازة وازاي اقدر انميها

وكمان عايزة اعرف مجالات تعلمها سهل وسريع اقدر اتعلمها واشتغل فيها في الاجازة دي

سؤال من ... ...

تم النشر الأحد، ٢٣ يونيو ٢٠٢٤

4 إجابة

اللغة العربية ثم الإنجليزية لو اتقنتيهم هيتفتحلك مجالات كثيرة جداً. الكتابة السريعة على الكيبورد أو الtouch typing و القراءة السريعة دي حاجات مهمة هتفيدك اياً كان مجال تخصصك.

تم النشر الأحد، ٢٣ يونيو ٢٠٢٤


يمكنك تعلم اللغة الإنجليزية عن طريق التطبيقات أو المنصات المجانية المتوفرة لأن تلك مهارة أساسية. ويمكنك تعلم مهارات التدقيق اللغوي وكتابة المحتوى التي تكون متوفرة على تطبيق التلغرام وصفحات الفيسبوك. البرمجة أيضا أصبحت مهارة أساسية يمكنك الحصول على كورسات بها من منصة كورسيرا أو يوديمي. يوجد الكثير من فيديوهات تعليم الجرافيك والموشن ديزاين. يمكنك تعلم Voice Over والتدرب عليه من تطبيق مثل MadLipz. تصفح مواقع العمل الحر وتابع الوظائف المطلوبة وحدد الأقرب إلى شغفك لتنميته.

تم النشر الثلاثاء، ٢٥ يونيو ٢٠٢٤


السلام عليكم طالما اقول لك كلمه سريعه التعلم مجالات يعني تتعلميها بسرعه الموضوع متوقف عليك الاول اصلا انتصار التعلمك قد ايه انت ايه الطريقه اللي بتتعلمي بها بسرعه دي الاسئله المهمه الاول انت لازم تجاوبي عليها علشان اي مهاره انت هتختاريها تعرفي هتتعلميها ازاي عشان تبقى فعلا بسرعه لانه مش كل حاجه هتبقى بسرعه في ممكن اقول لك على حاجه ويكون تعلمها تجيبي كتابه تقريريه وتكون دي مش الطريقه اللي بتتعلمي بها بسرعه اصلا طب في حاجات ممكن يكون تعلمها عن طريق الفيديوهات وانت تكوني مش بتحبي تتفرجي على فيديوهات طب هنعمل ايه فالموضوع علشان يكون فعلا بسرعه دي معناها ان يكون اصلا المحتوى صغير دي نمره واحد فايا كان المهاره دلوقتي يعني ما شاء الله. في محتويات كثير بتبقى موجوده اييي تعلمك بسرعه فتقدري كده تقعدي على بلاي ليست مثلا مشروع فيها كل حاجه وتقدري لو قعدت كده ركزتي تخلصيها مثلا في اسبوع الموضوع كله متوقف على ايه هرجع اقول لك ثاني السرعه متوقفه على مهارتك انت في التعلم انت بتعرفي تتعلمي بسرعه ولا لا؟ ايه الحاجات اللي ممكن تتعلميها ايه الحاجات اللي انت مايله لها اكتر هي دي عليها بسرعه اسرع من اي حد كمان فلو انت شاطره في المجال بتاع السوشيال ميديا مثلا اقول لك خلاص اتعلمي سوشيال ميديريشن وتقدري تتعلمي ازاي تعملي اداره لصفحه او تنشئي اصلا صفحه من اولها لاخرها وتظبطيها خالص وتبقى دي حاجات تقدري تنميها وتشتغلي بها كمان تعرفي مثلا انك لو لغتك كويسه تقدري تترجمي حاجات بسيطه. تقدري تعملي اللي هو مثلا سمايل الفيديو وتكتبي المحتوى بتاعه فرغي المحتوى بتاعه. في حاجات كتير متوقفه اعرفي قدراتك كويسه قوي عرفي انت شاطره في ايه اعرف انت بتعرفي تعملي ايه بسرعه وده يخليك تروحي لمهارات محدده. هنصحك نصيحه تانيه عايزه تستغل الاجازه صح قسمي الحاجات اللي انت هتنميها او الحاجات والمهارات اللي انت هتتعلميها اتعلمي حاجات لها علاقه بالمستقبل الهدف اللي انت عايزه توصلي له في المستقبل اتعلمي حاجات تنفعك السنه الجايه على طول في مجال دراستك اتعلمي حاجات تحسن علاقاتك بالاخرين اللي حواليك اتعلمي حاجات تفرق في شخصيتك انت ثقتك بنفسك اتعلمي ودي الاهم. حاجات تعرفك عن ربنا وعن دينك اكتر. ما تهمليش انك توزعي مجهود التنميه بتاع نفسك ده علشان هيفرق جدا جدا جدا في المستقبل وافتكري نصيحتي.

تم النشر الاثنين، ٢٤ يونيو ٢٠٢٤


طبعاً يا صديقتي، إعطيني أسوي لك خطة فعالة للإجازة! 💪🏽💡 مهارات ممكن تنميها: اللغات : اللغة الإنجليزية : تحسين مستواكي من خلال كورسات أونلاين، مشاهدة أفلام مع ترجمة، أو استخدام تطبيقات مثل Memrise. برمجة : تعلم أساسيات البرمجة عبر مواقع تعليمية مثل Codecademy أو Coursera. التسويق الإلكتروني : تقدري تأخذي كورسات على منصات مثل Udemy أو LinkedIn Learning. تعلمي أساسيات الـSEO، تحليل البيانات، والإعلانات الرقمية. التصميم الجرافيكي : برامج مثل Photoshop أو Illustrator. كورسات على YouTube أو موقع Canva. كتابة المحتوى : كتابة مقالات، تدوينات على المدونات الشخصية، أو كتابة إعلانات. تعلمي أساسيات السيو SEO لتكوني أكثر احترافية. مجالات تعلمها سهل وسريع: Freelancing : تصميم شعارات، كتابة مقالات، أو تقديم خدمات عبر مواقع مثل Upwork، Freelancer. التجارة الإلكترونية : البيع على منصات مثل Etsy، eBay، أو حتى متجر صغير على Instagram. تعلمي أساسيات تصوير المنتجات، ووصف المنتجات بطرق جذابة. المساعدة الافتراضية (Virtual Assistance) : خدمات سكرتارية عن بعد مثل إدارة البريد الإلكتروني، جداول الأعمال، وخدمة العملاء. خطوات لتنمية المهارات: تحديد الهدف : اختاري مجال يحبه قلبك ومهتمة بيه عشان تكملي فيه بحماس. خطة تعلم : جدولي أوقات معينة في اليوم مخصصة للتعلم. استخدمي مواقع تعليمية مثل Coursera، Udemy. الممارسة : نفذي المشاريع العملية وحاولي تطبيق ما تتعلمينه بشكل يومي. لا تخافي من البداية، التجربة والخطأ جزء من التعلم. التواصل : انضمي لجروبات على وسائل التواصل الاجتماعي، استفسري، وتعلمي من تجارب الناس. التقييم : بعد شهر أو شهرين، اقيمي أدائك وشوفي وين تحتاجي تطوري أكثر. بالتوفيق يا صديقتي، أنا متأكدة أنك حتبدعي في كل مجال تختاريه! 🚀💫

تم النشر الأحد، ٢٣ يونيو ٢٠٢٤

2 تعليق

تسويق، برمجه، جرافكت، تصميم، تعلم لغة جديدة، وممكن مهارات حياتية في البيت ذي التطريز، الظبخ، الرسم، التزيين،

تم النشر الثلاثاء، ٢٥ يونيو ٢٠٢٤


اتعلمي انجلش

تم النشر الثلاثاء، ٢٥ يونيو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك