ما اقتراحاتكم لمشروع برأسمال ٣٠٠ جنيه؟

عايزة اسال سؤال بس فضلا ما حدش يتريق عليا

عايزة أبدأ مشروع أو شغل ب ٣٠٠ جنيه

سؤال من ... ...

تم النشر الثلاثاء، ٢٥ يونيو ٢٠٢٤

4 إجابة

ممكن تعملى بيهم صابون 300 جنيه يجيبوا 2 كيلو زيت جوز هند والصودا بتاعتهم لو بعتى الصابونة على 40 جنيه والسعر ده مش هتلاقيه اصلا بعد كده هتلاقى نفسك كسبتى بعد التكاليف 1200 طبعا اول حاجة تيجى فى بالك المثل اللى بيقول مكنش حد غلب اقول لحضرتك ماهو الموضوع فعلا مش سهل خصوصا لو كان موجود فى بيئة فقيرة الفكرة كلها متوقفة على التسويق

تم النشر الجمعة، ٢٠ سبتمبر ٢٠٢٤


يوجد الكثير من المشاريع بدأت بمثل هذا المبلغ لذا لا داعي للقلق. عليك في البداية القيام بالتالي: البحث في فيديوهات اليوتيوب عن مشاريع بسيطة ومنها صنع حلوى بسيطة. يوجد أيضًا مجال التطريز وقد أصبح شائعا في الأيام الأخيرة. مجال صناعة الشموع العطرية والصابون.

تم النشر الخميس، ٢٧ يونيو ٢٠٢٤


اعملي ساندويتشات و بيعيها ف مكان في اطفال كتير زي مدرسه او حضانه او بيعي اي حاجه ساقعه هتتباع بسرعه

تم النشر الثلاثاء، ٢٥ يونيو ٢٠٢٤


ولا يهمك، ما فيش حد هيتريق عليكي. بالعكس، كل حد بيعوز يبدأ مشروع براس مال صغير أكيد عنده طموح وحماس. فيه أفكار بسيطة ممكن تبدأي بيها ومع الوقت المشروع يكبر. مثلاً: صنع الحلويات أو الأطعمة المنزلية : لو عندك مهارة في الطبخ أو صنع الحلويات، تقدري تعملي كمية بسيطة وتبيعيها للأصدقاء والعائلة، ولاحقاً تسوقيها على وسائل التواصل الاجتماعي. المنتجات الحرفية : لو عندك موهبة في صنع الإكسسوارات، الشموع، أو أي حاجات يدوية، ممكن تشتري المواد الأولية وتبدأي تبيعيها. تجارة بسيطة : ممكن تشتري بعض المنتجات البسيطة زي الإكسسوارات، الملابس البسيطة (ساعات، أحزمة)، وتبيعيها لأصحابك أو على الإنترنت. المهم تبدأي وتحاولي، ومع الوقت هتلاقي فرص أكبر ويزيد دخلك. فاكرة دايماً إن كل مشروع كبير بدأ بخطوة صغيرة. وراكي!

تم النشر الثلاثاء، ٢٥ يونيو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك