سلوك أخت زوجي غير سليم، لأنها تدخن هل يجب سترها أم اقول لزوجي ذلك؟

في خطوبتي تعمدت أخت زوجي تدخن أمامي وهذا غير مقبول بالنسبة لي لكنها تفعل ذلك تبجح وعند بسبب مشكلة سابقة، أخفيت عن خطيبي وكتمت في نفسي ذلك وأعلم انه كان يجب علي الفسخ، الآن أهل زوجي دمروني وأنا لا أستطيع التحمل اريد أخبر زوجي بما فعلته أخته لتوضيح سبب تجنبي لها، هل انا مخطئة وواجب علي ستر من فضحت نفسها وجاهرت بالمعصية لغيظي فقط؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ٣٠ أبريل ٢٠٢٤

4 إجابة

مش هيغير حاجة من موقفهم تجاهك، بالعكس ممكن يكونو عارفين وبالاخص والدتها وهيدافعو عنها ، والامر بقى مجرد موقف قديم وخلص، ولو معندكيش دليل ، ممكن يتهموكي بالكذب وانك عايزة تبوظي علاقة الاخ باخته. واذا انتي بتاخديها من ناحية انها عملت حاجة غلط او معصية بالتدخين، فالاولى انك تستري ومتتكلميش في حاجة زي كدا خلاص. لو هي عملت كدا من ورا اهلها، تجنبي الكلام في الامر دا. انتي مش مجبرة ولا مفروض عليكي التعامل المستمر او الاحتكاك اليومي مع اخوات جوزك، يكفي في المناسبات المهمة او اي ظرف عائلي ، تتقابلو تسلمي وتقعدي وتتكلمي في حدود الضرورة فقط.

تم النشر الثلاثاء، ٣٠ أبريل ٢٠٢٤


اذا كان لديكي. دليل فواجهي زوجك غير ذالك لا. يمكنك. لانه لن يصدقك بخاصه انه يوجد مشاكل كما زعمتى فكل ما عليكي هي محاوله التقرب الى زوجك وحماتك وتحسني علاقتك ولا تتجنبيها لكن. لا تخطلتي كثيرا معها ومسيره يوم هيعرف اخته بتعمل اي نصيحه مني بلاش مشاكل معاهم لان علاقتك بزوجك هتخرب خالص لانه غصب عنه هيقف مع مامته واخته وانتي لي مدايقه انو شايف اخته احسن وحده على العكس لما تلقيه بينفخ فيها وافقيه الراي انتي بتكسبي زوج واسره مش ف حرب معاها في اغلب العائلات بيبقى سبب دمار او طلاق الزوجين بسبب اخت الزوج ف متخاطريش واذا كانو بيخلوكي تخدمي ممكن ترفضي بخبث طلما هم بيتعاملو بخبث

تم النشر الأربعاء، ١ مايو ٢٠٢٤


بلاش تذكري السبب ده بانها تدخن، ولو تجنبك ليها بسبب انها تدخن ياريت متستمريش في تجنبك اليها. لانه مش سبب يخليكي تبعدي عنها. ولو قولتي لهم مش بعيد يكدبوكي خاصةً انك قولتي ان فيه مشاكل. فبلاش تعملي كده، وحاولي تحلي المشاكل اللي بينك وبينهم، ومتزوديش المشاكل اكتر ما هي موجوده.

تم النشر الثلاثاء، ٣٠ أبريل ٢٠٢٤


عندك حق في كل كلمة كلهم نرجسيين ومحدش فيهم بيحس أنه ظالم وبالعكس بيظلموا أكثر لكن هو لسة شايف أخته مفيش زيها وبيتفاخر بيها وانا بزعل على الأقل ميجيبش سيرتهم بس انا فعلا مش عاوزة افضح ستر حد لكن تعبت من ظلمهم حتى زوجي ظلمني اكتر واحد ساعدهم يظلموني

تم النشر الثلاثاء، ٣٠ أبريل ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك