داخله على امتحانات و ماعنديش طاقه لأى حاجه

انا داخله على امتحانات و ماعنديش طاقه لأى حاجه و مافيش وقت و مداومه على الصلاه والاذكار و القرءان و مش عارفه اعمل ايه

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ٥ يناير ٢٠٢٣

3 إجابة

احرصي جدا على دعاء ( اللهم اني اعوذ بك من الهم والغم واعوذ بك من العجز والكسل واعوذ بك من الجبن والبخل واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال ) وحاولي تبدأي مذاكرة بعد الفجر مباشرة في وقت البكور والبركه راجعي الحاجات ال امتحنتي فيها قبل كده مراجعه سريعه لانها بتكون حاضرة في ءهنك كويس والاجزاء الباقيه قسميها بشكل منظم على اجزاء صغيرة كل ما تذاكري جزء حلي عليه شوية تمارين وقومي خدي استراحه كلي حاجه حلوة تمشي شويه اعملي رياضه سريعه خدي فاصل ربع ساعه واستعيني بالله قبل المذاكرة تقولي ( اللهم افتح لي فتوح العارفين واعني) وبعد كل فقرة اتدعي ( اللهم اني استودعتك ما حفظته وما قرأته وما سمعته وما ذاكىته وما راجعته فرده الي وقت حاجتي اليه يا ارحم الراحمين)

تم النشر الخميس، ٥ يناير ٢٠٢٣


ربنا يوفقك ويكرمك بجد ...اول حاجه خليكي واثقه انك ان شاءالله هتقدري تحلي ف امتحاناتك كويس وانك ذكيه وشاطره ماشاء الله عليكي وانك تقدري تهيئي نفسك للامتحانات ومذاكرتها بأنك تغيري مكان مكتبك او مكان مذكرتك لمكان الاضائه فيه كويسه وتهويته كويسه تغيري الورق الي بتذاكري فيه لونه او خامته تكون مختلفه تفتح نفسك حتى الأقلام تغيري الوانها وتستخدمي الخرايط الذهنيه في المذاكره وانك تدوني المعلومات المهمه في جزء مخصص لده وممكن كمان تحددي كل جزء هتذاكريه هتاخدي بريك بعديه وتكافئي نفسك بحاجه حلوه تاكليها او مشروب بتحبيه او تتمشي شويه في البيت وترجعي تكملي تاني مذاكره وانتي واثقه بأذن الله انك شاطره ومجتهده وهتقدري تذاكرب تفهمي تحفظي وبأذن الله تحلي كويس في الامتحانات

تم النشر الجمعة، ٦ يناير ٢٠٢٣


أهلاً بك، فإن الاستعداد للامتحانات يتطلب منا بذل جهد كبير و للأسف يمكن أن تشعري بالإرهاق و الضعف النفسي أحيانا. لكن عليك التركيز على الأمور الضرورية والتي تساعدك في التحضير بشكل جيد. أولاً، عليك تحديد الأولويات، حاولي تحديد الأشياء الضرورية في حياتك و الأشياء التي يمكن أن تؤجليها حتى بعد الامتحانات و التركيز على الأهداف الأساسية. بالنسبة للطاقة، فيجب عليك الاهتمام بصحتك النفسية والجسدية، حاولي الحصول على النوم الكافي و الانتظام في الأكل وشرب الماء. قومي بممارسة التمارين الرياضية بشكل يومي، حيث أنها تساعد على تحسين المزاج وزيادة الطاقة. فيما يتعلق بالعبادات, يمكنك جدولتها بشكل مناسب استنادًا إلى جدولك الزمني. قومي بجدولة 15 إلى 30 دقيقة يوميًا للصلاة وقراءة القرآن والأذكار، وستشعرين بتحسن في مستوى طاقتك النفسية بمجرد تحسين علاقتك بالله عز وجل. أخيرًا، لا تنسي أن تأخذ استراحات دورية خلال اليوم للتخلص من التوتر، وقومي بممارسة الأنشطة التي تحبينها بين الحين والآخر للترفيه عن نفسك وإزالة ضغط الامتحانات. أتمنى لك التوفيق والنجاح في امتحاناتك.

تم النشر السبت، ١٨ مارس ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك