وزنى زاد بسبب علاج تكييسات المبايض..وزنى هيثبت كده ولا هيرجع تانى ؟

السلام عليكم

انا عندي 23 سنة وغير متزوجة كنت بعاني من لخبطة في الهرمونات وتكيسات علي المبايض ورحت لدكتور نسا اداني حبوب منع حمل لتظبيط الهرمونات باخدها بتجوعني جدا وبتفتح شهيتي ع الاكل بقالي سنة تقريبا باخدها بس من وقت ما خدتها وزني زاد في السنة دي 10كيلو وسبتها بقالي شهر ووزني لسه زي ما هو عايزه اعرف وزني هيثبت ع كده ولا هيرجع زي ما كان تاني ولا ايه ؟؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ٢٧ يونيو ٢٠٢٣

4 إجابة

مش هعرف افيدك في موضوع ثبات الوزن من عدمه ولكن انصحك تلتزمي بنظام اللقيمات في طريقه اكلك نظام مريح جدا جدا وبيخلص الجسم من الدهون والوزن الزائد بطريقه متوازنه وغير مؤذيه او مضرة للجسم ثانيا انصحك لعلاج التكيسات ومشاكل الرحم والمبابض بعمل حجامه دمويه علاجيه بتعالج المشاكل دي بشكل فعال جدا جدا تبارك الله بس لازم تشوفي حد شاطر وفاهم مش اي حد بيعملها كويس شفاك الله وعافاك

تم النشر الجمعة، ٣٠ يونيو ٢٠٢٣


لازم دكتور نسا شاطر اولا حالات التكيسات pco دي بتبقي بعلاج مظبوط و تحتاج متابعة باستمرار لازم ترجعيله و لو كدا يا ستي ممكن تاخدي حبوب بران و تقفل الشهية خالص و هتخسي الخسران للوزن مشمشكلة المشكلة العلاج من تكيسات المبيض فاهمة لازم ترجعيله و هو يقول توقفيه ولا لا لا الوزن الزايد ده بيبقى مصاحب التكيسات على المبايض و حبوب شباب منتشرة في الوش

تم النشر الأربعاء، ٢٨ يونيو ٢٠٢٣


بعد ما توقفيها بشهر او اتنين هتحتاجى تعملى نظام غذائى يحفز الجسم يبدأ يفقد الوزن ده .. وياريت حاليا تعتمدى فى اكلك على السلطة والبروتين وتبعدى عن الدهون والسكريات عشان متزوديش الدهون فى جسمك ويبقي فقدان الوزن اسهل .

تم النشر الأربعاء، ٢٨ يونيو ٢٠٢٣


مرحبا، بالنسبة للوزن الزائد الذي اكتسبته خلال سنة تناول حبوب منع الحمل، فهناك احتمالية أن يستقر وزنك عند هذا المستوى الجديد بعد التوقف عن تناول الحبوب، واحتمالية أن يعود لما كان عليه تدريجيا. وذلك يعتمد على عدة عوامل: 1. مدى التغير في نمط حياتك ونظامك الغذائي وممارستك للرياضة خلال فترة تناول الحبوب. فإذا كنت قد زدت كمية الطعام أو قللت من الحركة ومارست حياة مستقرة أكثر، فسيكون من الصعب خسارة الوزن بسهولة. 2. كمية الوزن التي اكتسبتها. كلما كانت كمية الوزن أكثر، كلما احتاج الأمر وقتا أطول لخسارتها. 3. مدى استقرار هرموناتك بعد التوقف عن الحبوب. قد تحتاج لبعض الوقت لاستعادة التوازن الهرموني وبالتالي الوزن الطبيعي. بشكل عام، من المرجح أن يستغرق الأمر من 3 إلى 6 شهور لاستعادة وزنك السابق بالكامل، مع ضرورة الالتزام بنظام غذائي متوازن وممارسة الرياضة بانتظام. كما يمكن لطبيبك اقتراح بعض العلاجات لتسريع خسارة الوزن إذا لزم الأمر. أتمنى هذا الرد يكون مفيدا لك. تحياتي!

تم النشر الأربعاء، ٢٨ يونيو ٢٠٢٣

1 تعليق

...

تم النشر الأربعاء، ٢٨ يونيو ٢٠٢٣

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك