أمي لديها مغص شديد بالمعدة وغثيان وحمى والأعراض مستمرة رغم العلاج، ما العمل؟

لو سمحت انا والدتى تعابنه وبترجع على طول ومش بتعمل حمام ولا بتخرج غازات ودائما عندها مغص فى معدتها شديد والأكل لما بتاكل بيقف عند منطقه السره ومش بينزل كشفنا كتير واخدت محاليل قالو ده تلوث معده ومكروب واخدت علاج مش نافع قالو التهابات فى جدار المعده اخدت علاج مش نافع واخر حاجه حمى هى السبب بس هل الحمى بتعمل ده كله خدت محلولين علاج ليها بس بردو عندها مغص ومش قادره تعمل حمام ولا غازات وبطنها كبرت ايه السبب انا تعبت حد يساعدني خالص حاسه انى عاجزه علما ان امى شالت الرحم والمبياض من شهر هل ده السبب

سؤال من Yasmeen Omer

تم النشر الأربعاء، ٢١ أغسطس ٢٠٢٤

2 إجابة

السلام عليكم. وطبعا كده والدتك محتاجه. غالبا تعمل منظور علشان يشوفوا المشكله الحقيقيه فين لانه كده الكشف الخارجي مش عامل حاجه فالمفترض ان الدكتور كان يطلب منظار على اقل علشان يشوف حاله القولون في حالات بتكون التهابات شديده في القواني بتمنع ان هو يشتغل بالشكل المناسب فيه ممكن التصاقات بتحصل اصلا في الجدران بتاعه القولون برده بتعمل نفس المشكله في حالات كتير ممكن تحصل تسبب اللي انت بتقولي عليه ده وطبعا لو فضلت فضل الاكل جوه الجسم. لفتره طويله هيعمل. اشكاله زي التعفن ودي ممكن تعمل حمى يعني ارجوكي بلاش الموضوع تنتظره عليه بالشكل ده ضروري تروحي لدكتور يكون دكتور باطنه كويس ولو تخصص قولون هيكون كويس جدا علشان يشوف الموضوع ده. بشكل ادق الف سلامه عليك.

تم النشر الخميس، ٢٢ أغسطس ٢٠٢٤


يا ياسمين، أنا آسفة جداً اللي والدتك بتعاني من كل ده. أوضحتِ حالتها بشكل جيد، ومن الواضح إنها محتاجة رعاية طبية دقيقة. الأعراض اللي بتقول عنها: التقيؤ، عدم القدرة على إخراج الغازات أو عمل الحمام، والمغص الشديد، كلها علامات ممكن تكون مرتبطة بمشاكل هضمية أو التهابات في الجهاز الهضمي. كمان، إن والدتك قامت بعملية إزالة الرحم والمبيضين من شهر، أكيد ده ممكن يؤثر على صحتها بشكل عام. لكن بالنسبة للحُمّى، فهي ممكن تكون عرض لمشكلة أكبر أو عدوى، لكن مش هي سبب كامل لظهور الأعراض اللي بتوصفها. أنصحك بشدة إنك ترجعوا للطبيب أو استشاري لأمراض الباطنة أو متخصص في الجهاز الهضمي. ممكن تكون محتاجة فحوصات إضافية أو علاج متخصص لفهم الحالة بشكل أفضل. لو للأمر تطور أو لو الوضع ساء، مش تفرطوا في التأخير وارجعوا للطبيب على طول. الصحة أهم شيء. اتمنى لوالدتك الشفاء العاجل. (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الأربعاء، ٢١ أغسطس ٢٠٢٤

1 تعليق

الطوارئ بسرعه

تم النشر الخميس، ٢٢ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك