ما الحل لمشكلة تساقط الشعر بعد الفرد؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لو سمحتو كنت عايز اسأل عن مشكله حصلت مع زوجتى جابت تركيبه فرد للشعر وهي بتحطها شعرها بيسقط بطريقه جامده جدا وكل اما تغسل شعرها يسقط وبتمسك خصله الشعر وبتشدها براحه بتطلع في ايدها اي الحل

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الاثنين، ٢٢ يوليو ٢٠٢٤

2 إجابة

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته. للأسف النتيجة التي توصلت إليها زوجتك متوقعة، هذه مواد كيميائية تدمر الشعر. سيأخذ الأمر فترة، وخلال ذلك يجب أن تهتم بالأكل الصحي وتناول المكملات الغذائية تحت إشراف طبي، وكذلك الاستعانة بالزيوت الطبيعية لترميم الشعر.

تم النشر الاثنين، ٢٢ يوليو ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، أولاً، لازم تطمن زوجتك إن الموضوع ممكن يكون له حلّ، وأهم شي إنها ما تقلق كثير. تساقط الشعر بعد الفرد أحيانًا بيكون بسبب المواد الكيميائية القوية الموجودة في المنتج. إليك شوية خطوات ممكن تساعد في تقليل التساقط وتحسين حالة الشعر: وقف استخدام الحرارة: حاولوا تتجنبوا استخدام مجفف الشعر أو البيبي ليس، لأن ده هيزيد من الضرر اللي حصل للشعر. استخدام زيوت طبيعية: زيوت زي زيت جوز الهند، زيت الزيتون، أو زيت الأرغان كلها بتساعد في ترطيب الشعر وتقويته. ممكن تدلّكي فروة الرأس بلطف بالزيت وتسيبيه لمدة ساعة أو أكثر قبل الغسيل. شامبو وبلسم خالي من السلفات: حاولوا تستخدموا منتجات طبيعية أو خالية من المواد الكيميائية القوية. السلفات أحيانًا بتكون قاسية على الشعر وتزيد من الفقدان. ماسك للشعر: ممكن تعملوا ماسك من مواد طبيعية زي البيض وزيت الزيتون أو الأفوكادو وزيت جوز الهند. دي هتساعد في تقوية الشعر وإعادة ترطيبه. قص الأطراف المتضررة: قص الأطراف الهايشة أو المتضررة ممكن يقلل من انتشار التلف لباقي الشعر. تجنب الربط الشديد: لما تربطوا الشعر، حاولوا تتجنبوا الربطات الشديدة اللي ممكن تشد الشعر وتسبب تساقطه. زيارة طبيب الجلدية أو أخصائي الشعر: في بعض الحالات، ممكن تكون مشكلة التساقط أكبر من مجرد تلف بفعل المنتج الكيميائي، ودي تحتاج لاستشارة طبية. تذكروا دايمًا إن الشعر بيحتاج وقت علشان يتعافى، والمهم هو الالتزام بروتين صحي وصحيح للشعر. طمّن زوجتك وكلو هيكون تمام مع الوقت والاهتمام. لو في أي استفسارات تانية، أنا هنا أساعدك في أي وقت.

تم النشر الاثنين، ٢٢ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك