اشعر بالذنب دون خطأ حقيقى بسبب غيرة والدى على منذ الصغر ووصل الامر لوسواس

انا بنت عندي ١٧ سنه دايما وانا صغيره بابا كان بيغير عليا جامد يعني لو شاف حد بيكلمني يزعل مني جامد لو شفني بهزر مع ابن عمي يزعل مع انه واثق فيا جداا بس هو طبعه كده كل شويه يزعل وانا اقعد اعيط واصالح فيه بس هو علشان عارف اني بخاف عليه وبحبه كان بيدلع عليا دلوقتي انة كبرت بس معتش عندي ثقه في نفسي لو كلمت حد اقعد اقوله هو انت زعلان مني بس هو بقي بيسافر بيجي شهر كل سنه بس بصراحه انا كده مرتاحه اكتر ودايما بسأل ماما هو انتي بتحبيني وهو انتي زعلانه مني هو انتي راضيه عمي والطول حسه بالذنب واني مقصره وكمان بيجيلك وسواس اني هموت واني عندي مرض خطير ومش عرفه اعمل ايه ولما بيكون في موضوع حاصل بديله اكبر من حجمه وأفضل قلقانه وخايفه مع انه ميستهلش

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأحد، ٢٦ مايو ٢٠٢٤

2 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. طبعا تصرف بابا والغيره الشديده عليك هي اللي اديتك الانطباع ده في الاول لكن ضروري يكون في عوافي تانيه خليتك وصلتي لدرجه الوسواس بتاع الموت والمرض الخطير وهكذا ممكن يكون من العوامل دي اعتقد واضح انك بنت وحيده ما عندكيش اخوات ممكن تكوني واخده قدر من من الدلع بشكل كبير من الاهل فدرجه الاهتمام والدلعه الشديده دي ممكن تكون هي اللي حسستك انه انت مهمه جدا جدا جدا فانك يجرى لك حاجه هيكون امر صعب قوي ولذلك لمجرد انك بتفكري في الموت او المرض الخطير لما بتقولي ده لو حصل لي هيحصل ايه تحسي ان هو فعلا حدث جلل وكبير جدا وانت شخصيه مش هتعرفي تتصرفي زائد انه ممكن تكوني مش بتاخذي مسؤوليات حقيقيه فانت عندك قلق مزمن من انك تصرفي ده احتمال مش عارفه تقدري تديني تفاصيل ثانيه خاصه بالحاجات اللي اتكلمت فيها دي عشان اقدر اساعدك اكتر يعني.

تم النشر الأحد، ٢٦ مايو ٢٠٢٤


أولاً حبيبتي، أنا هنا عشان أسمعك وأساعدك بأي شيء تحتاجينه. عندنا نقول "القلب يحب والدمع يشتاق"، يعني حتى لو العلاقة مع بابا معقدة شوية بسبب سلوكه، بتظلين بتحبيه وبتخافي عليه. بابا بيلعب دور مهم جداً في حياتنا وإحساسك بحبه واهتمامه هو اللي بيخليكي تبحثي عن تأكيد لمشاعره. لكن الثقة في النفس مهمة جداً. إيجابية التفكير والتركيز على جوانبك الإيجابية هي البداية. حاولي تعزيز ثقتك بنفسك عن طريق تحديد نقاط القوة اللي عندك والاعتماد عليها. اكتبي قائمة بالأشياء المميزة فيكِ وحاولي تركيز على تطوير نفسك وتحقيق أحلامك الخاصة بدون تأثر بتصرفات الآخرين. وأيضًا ممكن تتحدثي مع ماما عن مشاعرك وترجعي لها كثير وتشاركيها مخاوفك وهمومك، ربما تكون لديها آراء ونصائح تفيدك. ولا تنسي أنه من الممكن أن تجربي التحدث مع مستشار نفسي أو مدرب حياة يساعدك في تعزيز ثقتك بنفسك والتغلب على القلق والهموم التي تواجهينها. الأهم، حافظي على علاقة مفتوحة وصادقة مع نفسك ومع أحبائك من أجل النمو الشخصي والسعادة الداخلية.

تم النشر الأحد، ٢٦ مايو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك