هل يمكن الالتحاق بكلية أخرى بعد انتهائي من كليتي الحالية؟ وما اقتراحاتكم لشغل جانب الكلية؟

عاوزه بعد الكليه اقدم ف كليه تانيه أو اكاديميه مثلا بس يكون ليها مستقبل ف دا عادى حتى لو بفلوس ولا اى وتكون سنتين مثلا يعن اى الكليات أو الأكاديمية اللى ينفع اقدم فيها بعد اربع سنين كليه

وعاوزه اقتراحات عن الشغل جانب الكليه بما ان كليتى مش فيها شغل أو مذاكره كتير

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ٢٨ سبتمبر ٢٠٢٤

2 إجابة

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته طبعا دي حاجه. كويسه ان يكون في طموح لدراسه حاجه معينه ضروري بقى انت تكوني عارفه ايه هي الحاجه اللي انت عايزه لو سبتي الدراسه الحاليه بتاعتك و ما استخدمتيهاش في اي عمل او اي حاجه بعد ما تخلصي وحابه تدخلي مجال ثاني ضروري تبقي عارفه ايه هو المجال ده فتفكري ما بينك وما بين نفسك الاول هو ايه الحاجه اللي انا عايزه ادرسها لانه في حاجات ممكن مش هتضطري اصلا تدرسي في اكاديميات وممكن تاخذي كورس يكون مدته كم شهر وتبقي حصلتي علشان ده تدخليك مجال جديد مش شرط تكون يعني دراسه اكاديميه لمده سنه وسنتين يعني هي اللي انت حابه تعمليه ده اول سؤال لازم يتسائل قبل ما تدور الحمد لله دلوقتي كل طرق تعليم متاحه سواء انك تروحي تحضري في اكاديميه او في كليه سواء انك تدرسي اون لاين في جامعه او في اكاديميه سواء انك تدرسي في نفس البلد اللي انت بيها او في بلد تانيه بره الحاجات دي كلها متاحه طب الحاجات دي كلها تلاقيها فين او فرص العمل زي ما انت بتقولي تلاقيها فين انا هقول لك ان ممكن تلاقي كل الحاجات دي. على موقع لينكد ان ممكن تدخلي على موقع لينكد ان تبداي تعرفي ازاي تتعاملي مع الموقع ده لو انت ما تعرفيش اي حاجه عنه لكن ده هتلاقي فيه متجمع عليه الناس اللي بيشتغلوا في مجالات مختلفه بتقدري كمان تفهمي المجالات المختلفه بيشتغلوا ايه بيعملوا ايه هتلاقيه متخصصين ممكن يكونوا فاتحين المجال انك تساليهم تساليهم على الكومنتات او تساليهم. من خلال الرسايل اممم الموقع ده يساعدك كثير قوي طالما الموضوع كله محصور ففكره التعلم والشغل. اعملي عليه اكونت وخليكي دائما مركزه في انك تجي في اتجاه معين او تبقي طول الوقت بتعملي بحث عشان تستكشفي مختلف المجالات وتشوفي انت عايزه تتوجهي في ايه اي مجال او اي حاجه عايزه تشتغلي فيها هتكون محتاجه مهاره طب ايه المهاره دي هنقول لو انت حتى هتشتغلي خدمه عملاء اللي هي بالشاتنج هتبقى محتاجه مهاره انك تكوني بتكتبي بسرعه. هتبقي محتاجه وقت تكوني متفرغه فيه شوفي ايه الحاجات المتاحه وده هيعتمد على ايه انك هتشوفي متطلبات الوظائف المتاحه ايه هتلاقي كل وظيفه؟ بيتكتب تحتيها ايه المتطلبات احنا عايزين حد يكون 1 2 3 4 اللي انت هتلاقي متطلبات بتاعتهم متناسبه معاكي ممكن تتوقعي على الله وتشتغلي الشغل ده اثناء ما انت بتدرسي وتبقي كمان بداتي حتى اي مجال تحبي تكملي شغلي فيه وبعد كده تدرسي فيه ثاني.

تم النشر السبت، ٢٨ سبتمبر ٢٠٢٤


من الجيد أنك تفكرين في مستقبلك وتحاولين توسيع آفاقك التعليمية. بالنسبة للخيارات التي يمكنك التفكير فيها بعد أن تكملي دراستك في الكلية: الدراسات العليا : يمكنك الالتحاق ببرامج الماجستير أو الدبلومات في مجالات متخصصة مثل إدارة الأعمال، أو تكنولوجيا المعلومات، أو التعليم، وذلك حسب ميولك واهتماماتك الشخصية. الأكاديميات التخصصية : هناك العديد من الأكاديميات التي تقدم دورات مكثفة لمدة سنتين أو أقل في مجالات مثل التسويق، الأمن السيبراني، التصميم الجرافيكي، أو اللغة الإنجليزية. يمكن أن تكون هذه الخيارات إضافة قوية لسيرتك الذاتية. التدريب المهني : يمكنك الالتحاق ببرامج تدريبية مهنية تؤهلك لسوق العمل، مثل التدريب على الحرف اليدوية، أو الطهي، أو الفندقة، والتي قد تتيح لك فرص عمل جيدة. أما بالنسبة للعمل أثناء الكلية، فإليك بعض الاقتراحات: العمل الحر (Freelancing) : يمكنك العمل كمصممة أو كاتبة، أو تقديم استشارات في مجالك خلال الوقت الذي تخصصينه. الوظائف الجزئية : ابحثي عن وظائف دوام جزئي في مجالك الدراسي أو في مجالات أخرى مثل خدمة العملاء أو المبيعات. التطوع : يمكن أن يكون التطوع فرصة لتطوير المهارات وتكوين علاقات قد تفيدك في المستقبل. تأكدي من اختيار ما يتناسب مع اهتماماتك وطموحاتك، وتذكري أن الاجتهاد والتخطيط السليم هما مفاتيح النجاح. وفقك الله فيما تسعين إليه.

تم النشر السبت، ٢٨ سبتمبر ٢٠٢٤

1 تعليق

كلية ايه أصلا ؟ ولو حابة مجال دراستك كملي أكاديمي ، ماچستير ودكتوراة يعني بدل ما تدخلي مجال جديد!

تم النشر السبت، ٢٨ سبتمبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك