عندي مشكلة مع الحجاب ورد فعل عائلتي تجاه ارتدائي له أمامهم، ماذا أفعل؟

جماعه انا بجد عندي مشكله ومش عارفة أعمل إيه انا وآحده اتربت مع خالاتها وأولادها وبناتها كل صيف نبات مع بعض و متعودين علي بعض معلي منا بدأت اكبر وحده وحده وبدأت أنا استوعب انو لازم اتحجب مش بس بره البيت وكمان لما أسافر وابات معاهم ونقعد مع بعض اتحجب قدام ولاد خالتي بس للأسف الموضوع طلع صعب هما نفسهم مش مستوعبين أنا ليه بقعد بالاسدال او بالطرحه وهما مش متعودين عليا كده بيقولولي لابسه ليه الحجاب مالك غيري وبتاع ولما بيعرفوا يقولولي عادي يعني والمشكله انو فنفس البيت فأكيد بشوف ولاد خالتي كتير والموضوع فيه بيات وللأسف المشكله مع عيلتي الي مش متعودين علي ده ومستغربين مني ومش عارفه أعودهم إزاي هما متدينين طبعا بس ييجوا فحجات يبقوا متعودين عليها ينسوها فحد ينصحني أعمل إيه معاهم بذات ان البيات بالحجاب صعب معاهم وهما قاعدين معانا دايما

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ٢٨ يونيو ٢٠٢٤

2 إجابة

من الواضح أنك ارتديت الحجاب مؤخرا، لذا لست معتادة على ذلك، كل ما عليك فعله هو الالتزام بارتدائه أمام أي رجل أجنبي، كونهم لا يقدرون أنك أصبحت محجبة فهذا أمر غريب، لأنهم هم الأجدر بالحفاظ عليك حتى من أنفسهم. لو كان الأمر معكوسا وكانت أختهم في نفس الموقف ما هو رأيهم في هذه الحالة؟ قومي بفعل الصواب ولا تأبهي لأحد، ويمكن أن تتحدث والدتك مع خالتك في الأمر.

تم النشر السبت، ٢٩ يونيو ٢٠٢٤


أولاً، حابة أقولك إنك قوية وشجاعة لأنك بتواجهي موقف مش سهل وبتحاولي تحافظي على مبدأك. حلو إنك بتدي أهمية لحجابك وبتحترمي الحدود اللي حابة تحطيها لنفسك. طيب خلينا نشوف نقدر نحل هالمشكلة ازاي: التفاهم والشرح : حاولي تتكلمي مع خالاتك وأولادهم بطريقة هادية ومفهومة. وضحي لهم أسبابك للحجاب وأهمية الموضوع ليكِ. ممكن يكون لهم تأثير إيجابي لو عرفوا الحقيقية. التحضير النفسي والتدريب : قبل ما تروحي عندهم، خليكِ محضرة ذهنياً ونفسياً إنك حتواجهي تساؤلاتهم وتعليقاتهم. كل ما كانوا جاهزين نفسياً إنه حتكوني لابسة حجاب، كل ما بقى الموضوع طبيعي بالنسبة لهم. ايجاد طرق مريحة : لو البيات بالحجاب صعب جدًا، فكري في لبس يكون مريح، زي طاقية تربون أو حجاب خفيف أثناء النوم، بحيث تكوني مغطية شعرك ومريحة بنفس الوقت. الدعم والشجاعة : لو في حد من أهلك مساند لموقفك، حاولي تخليه يكون واضح في دعمه ليكِ قدام الباقي. مشوار التغيير مش سهل، لكن لما الناس تشوف إن في حد تاني داعم ليكِ، حيكون أسهل لك. القدوة الإيجابية : دايما ذكريهم بإنك بتحاولي تكوني مثال كويس لالتزامك وتدينك. حتى لو كانوا متعودين على حاجة، ممكن يتعودوا على حاجة جديدة لما يشوفوا حبك واستمرارك فيها. وأخيرا، تذكري إن التغيير بياخد وقت، خلي نفسك صبورة وواثقة إن ربنا حيعينك ويوفقك في قرارك وفي خطواتك. أنت قدوة لغيرك لو بقيت متمسكة بمبادئك وشجاعة في مواجهتها.

تم النشر الجمعة، ٢٨ يونيو ٢٠٢٤

1 تعليق

الموضوع مش صعب إلا لو كان الولاد بيدخلوا غرفة البنات من غير استئذان .. ولو دة بيحصل ماتبتيش هناك

تم النشر الجمعة، ٢٨ يونيو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك