أعاني تكرار ذنب معين وهذا الذنب مرتبط بالبيت فقط حتى كرهت بيتي بسببه، ما العمل؟

السلام عليكم

انا اعاني من ذنب اي كان هو بس انا لحظت اخر فتره ان الذنب ده محصور في بيتي علطول لما ادخله افكر ف الذنب ده للعلم ده مش بسبب الي حوليه لان الذنب ده بشكل شخصي لوحدي يعني انى الي بتأثر بيه بسبب اماكن البيت بدخل كل مكان بفتكر ذنب ارتكبته في واكرره طبعا انا مش بقول كده من فراغ انا حاولت اعيش فتره في بيت حد من قريبي وفعلا كنت بتعفي واقرب من ربنا واتغير واول ما ارجع حرفيا انا ببقا شخص تاني حاولت مع اهلي كتير اننا ننقل من البيت واخر فتره حسو بكرهي الكبير للبيت وسالوني كتير عن السبب وانا مقدرتش اعترف بس الحمدالله بدأنا ندور علي بيت جديد بس انا لسه اصلا اول يوم ليا انهارده ف البيت لاني كنت ف الساحل وفعلا كنت تايب ومتقرب من ربنا هناك واول ما رجعت اذنبت فهل ده لاني مفكر كده ولا بجد المكان السبب وكمان انا غصب اني لزم ادخل لاماكن الي بتفكرني الذنب لاني عايش ف البيت واماكن روتيني فيها ممكن حل لحد ما ربنايرزقنا ببيت تاني انا عاني بشده والله العظيم من هذا الذنب

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يوليو ٢٠٢٤

5 إجابة

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته لا يمكنني الجزم، لكن أعتقد أن للأمر جذر نفسي، يعني أنت مهيأ نفسيًا لذلك كما لو كنتَ مبرمجًا. وأعتقد كذلك أن السعي منك في خلق روتين بنّاء في بيتك قد يساعدك. قد يبدأ الأمر بتغيير ترتيب ديكور غرفتك، وشراء بعض القطع التي تعطي انطباع بالتجديد مثل الستائر، الوسائد الصغيرة، سجادة صغيرة لغرفتك، غطاء سرير جديد، بعض النباتات الخضراء، وهكذا. لو كان في إمكانك تبديل غرفتك بغرفة أخرى في المنزل فجرب لعلك تتحايل على نفسك ولو قليلًا وراقب كيف تسير الأمور.

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يوليو ٢٠٢٤


هقولك طرق تعمليها وبتمنا انها تكون بنتيجه إن شاء الله ١-شغلي قران دايما في الأماكن اللي بيتكرر فيها التفكير في الذنب او الوقوع فيه كتير لان سمعاك للقرآن وكلام ربنا بالاوقات ليه هيخليكي تنشغلي بيه يعني وانتي مشغله القران اشغلك نفسك بالتفكير في تفسير الآيات اللي بتسمعيها بجد هيساعدك في انك تنسي التفكير في الذنب ٢-حاولي تخرجي من تفكيرك انك بتعملي الذنب في البيت لان دا بيكون سبب كبير في إن اعتقادك بدا بيخليكي تفكري في الذنب اول ما بتكوني في البيت أو في أماكن الذنب دا ٣-اخرجي كتير يعني كتغير للاماكن وكمان هيحسن من نفسيتك وشعورك بالذنب ٤-حاولي انك تتكلمي مع حد في كل اللي بيحصل معاكي دا هيخفف عنك كتير وهيخليكي تتحسني نفسيا ٥-ادعي كتير إن ربنا يغفرلك الذنب ويخلصك منه ومن التفكير فيه مفيش أجمل من الدعاء بجد ربنا هيخفف عنك ادعي دايما في كل الفروض ولو ركعتين قضاء الحاجه بردو وكمان متياسيش من الدعاء مهما اتأخرت الاستجابه بجد ربنا لي حكمه في كل حاجه وبجد حاجه حلوه اووي انك بتحاولي تتخلصي من الذنب والتفكير فيه ربنا هتلاقيه بيساعدك من غير ما تعرفي بس لازم تفضلي تحاولي لان ربنا قال ناخد بالاسباب وإن شاء الله ربنا يغفرلك ويخفف عنك وتكوني باجمل حال دايما يارب♥️♥️

تم النشر الأربعاء، ٢٤ يوليو ٢٠٢٤


وعليكم السلام! أقدر وصعوبة الوضع اللي بتمر بيه. أولاً، انت مبسوط إنك بتحاول تعالج المشكلة وتحقق تقرب أكتر لربنا. ده خطوة ممتازة ومش سهل الكل يكون عنده الشجاعة يواجه الوضع بالشكل ده. فهمتك، إن الأماكن في البيت اللي بتفكرك بالذنب بتأثر عليك بشكل كبير. وهنا أقدر أقترح عليك كام حاجة ممكن تساعدك شوية لحد ما تنتقلوا لبيت جديد: التغيير في الروتين : جرب تغير في الأماكن اللي تقضي فيها وقتك في البيت، زي مثلاً نقل مكتبك لمكان تاني أو تغيير ترتيب الأثاث لو أمكن. المرونة الذهنية : حاول تعمل تدريبات نفسية تساعدك تحوّل الأفكار السلبية لأفكار إيجابية. لما ييجي في بالك الذنب، حاول تفكر في نجاحاتك أو في إنجازات صغيرة تحققها على مدار اليوم. الصلاة والدعاء : استغل الأوقات دي في التقرب لربنا بشكل أكتر، خاصةً في الأماكن اللي بتفكرك بالذنب. الدعم النفسي والعائلي : حاول تفتح موضوع الذنب مع شخص تثق فيه، حتى لو بشكل عام. ممكن تلاقي مساعدة إنك تتخطيه. التحفيز الذاتي : حاول تحط هدف بسيط كل يوم لتحقيقه. زي مثلاً قراءة صفحة من كتاب ديني أو تأمل لحد ما تلاقي إنك تعودت على طاقة إيجابية في البيت. بالنهاية، تذكر إن ربنا كريم وقريب منك، واستمر في السعي للتغيير للأفضل. أي حد بتواجهه صعبات ويقع، المهم إنك تحاول تقف تاني كل مرة. ربنا يوفقك ويسهل عليك.

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يوليو ٢٠٢٤


قربي من ربنا وقدام انتي توبتي يبقى انا شاء الله ربنا غفرلك واستغفري ربنا كتير وصلي كل الصلوات وان شاء الله هترتاحي

تم النشر الخميس، ٢٥ يوليو ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته لما بيكون ذنب مرتبط بالمكان فغالبا لانه المكان ده اللي بيسمح لك تكون في قاعد منفرد لوحدك شكل ما يعني لو مش ده الحال ولو بقيت الاماكن الثانيه بتقعد برضه فيها لوحدك يبقى في صور ذهنيه متكرره مرتبطه بشكل من ا وانت دايما بوجه عيني مثلا للسقف هو بقى باصص للنجفه فانا كده جوه ذهني وجوه عقلي اتربطت لحظه الاستمتاع بصوره النجفه فموخي خلاص رابط الاثنين ببعض.شكال الاستمتاع وبقيت مرتبطه بالمكان ده يعني مثلا لو انا وانا بعمل الزمن ده الذنب ده كان بيدين فايه اللي بيحصل اول ما بشوف النجفه ببقى عايز استرجع الاستمتاع اعمل ايه خلاص يبقى هروح اعمل السيناريو بتاعي؟ي شعور بالاستمتاع وانا بس بيبقى من افضل الحلول ان انا اعمل تغيير جذري في الديكور اللي هو كل حاجه لازم تتغير انا ممكن مغيرش الاساس نفسه بس اغير لونه اغير تفاصيل فيه علشان يبقى حاجه ثانيه اغير لو الجمل اللي هي لها علاقه بالتوبه حواليا في الاوضه او في المكان ده دي برده ممكن تبدا تغير الصور الذهنيه اللي جوه المخ وتوجهوا لحاجه ثانيه مختلفه يعني ممكن تحاول تعمل ده علشان لو الانتقال من البيت مش هيكون قريب حاجه كمان. ضروري تشغل رقيه شرعيه جوه الاوضه. ده هيكون مهم وهيفرق ان شاء الله ممكن كمان يعني تجيب ميه كوبايه ميه وتقرا عليها سوره الفاتحه سبع مرات ايه الكرسي المعوذتين كل دولات تقراهم على كوبايه الميه وبعدين يعني ترش منها كده في الاركان بتاعه الغرفه يعني كل دي يعني من التحصينات لعل ان نكون في حاجه طبعا اكيد وساوس من الشيطان بقت مرتبطه بالمكان بالاوضه فده يكون نوع من التحصين برده يعني اتمنى نصائح دي ممكن تكون فارقه ولو جربتها ونفعت يعني ان شاء الله تكون حاجه كويسه.ن الدهان اغير النجف اغير مكان الاضاءه اصلا بتاعه المكان فده هيديني احساس انه المكان جديد في حاجه كمان ان انا اعمل ركن يكون ركن خاص بالصلاه. وازود في الحاجات الايات القرانيه او.تمتع.

تم النشر الخميس، ٢٥ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك