لا أعرف ماذا بي، تغيرت كثيرًا ولم أعد أطيق الناس ولا أستطيع فعل أي شيء، ما تشخيص حالتي؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.

انا فتاه في العشرين من عمري.

مشكلتي انني اعاني من اضطرابات حيث انني انسى بسرعه اصبحت عندما اغضب... لا اغضب ابقى اسامح او اتخطى لكن عندما اغضب اصبح وحشيه جدا... اصبحت عندما اعاني من مشاكل صحيه وعائليه ونفسيه بدون وعي مني اؤذي نفسي.

لا أعي ذلك حتى أجد نفسي انني كنت نائمه ثم استيقظ فأجد نفسي قد أوذيت... اصبحت لا استطيع النوم كما المعتاد.

اصبحت لا استطيع... لا اطيق البشر... لا استطيع ان اتكلم معهم او اتحدث معهم، حتى انا ليس لدي صديقات كثيرات اصبحت لأستطيع ان اصادق كثير من الفتيات.

ارى الجميع منافقين ارى الجميع مؤلمين، أرى الجميع وقحين.

اصبحت لا استطيع فعل اي شيء عادي كالناس الاخرين لا يمكنني ان اركز نفسي في هوايه واحده احب ان افعل كل شيء لكنني لا افعل اي شيء.

ليس لدي قرار صائب ...كل مره قرار... لا استطيع ان اتخذ شيئا واحدا. لدي مشاكل نفسيه. اعاني من اكتئاب حاد واضطراب.

لا اعرف... اريد ان اشخص حالتي ماذا انا ماذا بي؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ٢٩ يونيو ٢٠٢٤

6 إجابة

ممكن مفهمتش آوي بس أكيد إنك تعبانه الحل إنك تقربي من ربنا وحاولي عيشي حياتك وحاولي تصاحبي انتي كبرتي وممكن تكوني فشغل او جامعة حاولي تصاحبي وتشيلي الافكار من دماغك ممكن بتعيشي فتره صعبه ممكن تروحي لدكتور نفساني ومش عيب على فكرة كتير مننا بيحتاجوه حاولي تفضفضي لصاحبتك او حد من أهلك او حد قريب منك وفنفس الوقت متستسلميش عيشي حياتك واتفرجي علي أفلام مترسي حياتك الطبيعيه حاولي تلاقي فين المشكلة وتحليها

تم النشر السبت، ٢٩ يونيو ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته. اللي انت بتحسي بيه ده كله اللي بيحصل معك هو نتيجه كتمان وضغط داخلي نفسي شديد جدا بيبقى بدايه من انك تكتميش معها صح لحد ما تتقبلي حاجات دي حاجات بتحصل قدامك انت شخصيا رفضاها ولكن اجبرتي نفسك انك تتقبليها ولكن انت كده مش متقبلاها بصدر رحب او عائشه مقتنعه انك تتقبليها او تتعاملي معها اصلا بالتالي ده بيمثل ضغط برضو نفسي داخلي. مواقف ممكن تكون حصلت معاكي تكون سببت لك سيئه زي زي الاحساس بالنداله من حد يعني ممكن حاجات كتير تكوني تعرضت لها من شخصيات كانت مهمه في حياتك تكون وصلتك للي انت فيه ده انك تؤذي نفسك حاجه من الاتنين يا اما انت زعلانه من نفسك يا اما انت مش بتطلعي اللي جواك فهو لما بيحب يطلع ما بتطلعيهاش غير على نفسك عشان عليه او يبداوا يناقشوك فيه الحاجات دي محتاجه انك تراجعيها مع نفسك. كل اللي هتكون التفاصيل اللي عندك هي اللي هتحدد لو تشخيص حاله في اتجاه معين وممكن يكون في اكتر من اتجاه عادي جدا بس المهم هنا انك تكوني مركزه انك يمكن ايه هو ايه هو انك عايزه انك عايزه تخلصي من الوضع ده لانه اكيد مش وضع مريح واكيد مش واضح مخليك في احسن حال. لو حابه تقولي تفاصيل قولي تفاصيل اكثر من زي الحاجات اللي انا ذكرتها لك ونفكر مع بعض او الجاي لاي مختص. نفسي يقدر يمشي معك برده الموضوع واحده واحده ويسمع يوصل للمشكله في اسئلتها على الجهه تعالجيها من جزرها.

تم النشر الاثنين، ١ يوليو ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته الحياة صعبة و احنا كلنا بنعيش في كبد فعلاً ، كان الله في عونك و في عوننا جميعاً. اعتقد حضرتك لازم تاخدي إجابة من اخصائي نفسي أو طبيب لأن واضح أن فيه ماضي للمشاكل دي و حضرتك لازم تتكلمي عن كل حاجه.

تم النشر الاثنين، ١ يوليو ٢٠٢٤


أعلم مدى صعوبة ما تعانين ،، ولكن هناك حدث مفجر مر بكي للتحول إلى هذه الحاله ،، لديك تشوهات معرفية وأخطاء تفكير وتحتاجين الذهاب لمتخصص في اسرع وقت وقد تحتاجين علاج دوائي لدى طبيب وهذا حسب التشخيص ،، تحياتي لكي

تم النشر الأحد، ٣٠ يونيو ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله اهلا وسهلا بيكي في هذه الحاله انتي مش محتاجه نصيحه علي اد ما انتي محتاجه علاج نفسي سواء كلامي أو دوائي، إذا اردتي عمل اختبارات نفسيه و نقوم بدراسه الحاله و نفهم طبيعه اللي بتمري بيه راسليني.

تم النشر الأحد، ٣٠ يونيو ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، عزيزتي. أولاً حابة أقلك إن أنا موجودة هنا عشان أسمعك وأساعدك. من الوصف اللي أعطيتيني إياه، واضح إنك بتمرين بفترة صعبة وممكن تكون مرهقة نفسياً وجسدياً. الأعراض اللي ذكرتيها مثل الاكتئاب الحاد، تقلبات المزاج، الانعزال عن الناس، وصعوبات في النوم تحتاج تكون موضوع نقاش مع مختص نفسي. الأفضل إنك تتوجهي لطبيب نفسي أو معالج نفسي عشان يساعدك في تشخيص حالتك بشكل دقيق. الاكتئاب والاضطرابات النفسية تحتاج متابعة وعناية خاصة وأحياناً تحتاج توفير العلاج المناسب سواء كان علاج دوائي أو جلسات علاج نفسي. في الوقت الحالي، ممكن تحاولي تغيري بعض العادات البسيطة في حياتك، مثلاً: جربي ممارسة الرياضة الخفيفة يومياً، مثل المشي. حاولي تخلي مساحة في يومك للأشياء اللي تحبيها حتى لو كانت بسيطة مثل القراءة أو الاستماع للموسيقى. كلمي أي شخص تحسي إنك تثقي فيه وتقدمي نفسك فرصة للتواصل. اكثري من تأملات معينة وطرق استرخاء مثل التنفس العميق أو اليوغا. مهم جداً إنك تحاولي تتخلصي من العادات أو الأشياء اللي تسبب لك الأذى. اوعك تكوني وحيدة في هذه الرحلة، الدعم من ناس حولك مهم ومفيد. ابدئي بالخطوة الأولى وتواصلي مع مختصة نفسية، ولا تنسي تذكري إن الطريق للشفاء يبدأ دائماً بطلب المساعدة وتقدير صحتك النفسية. أنا معك وكلنا معك، وإن شاء الله ربنا يشفيك ويعطيك القوة والصبر. 🌸

تم النشر السبت، ٢٩ يونيو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك