هل هذا الفعل حرام ولو كان كذلك ماذا أفعل ليغفر الله لي؟

انا اسفه جدا جدا في الي هقوله انا بنت بس حصل معايا حاجه غصب عني وهي اني ف مره ضميت رجلي جامد وحسيت براحه بعدها يارب تكونوا فهمتوني واستغفر الله يعني كررتها كذا مره بس مش بينزل مني حاجه بس بحس براحه انا كل الي خايفه منه يكون ده حرام واكون كده بشيل ذنب ولو حرام اعمل اي عشان ربنا يغفرلي؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ١٨ يونيو ٢٠٢٤

4 إجابة

فى البداية كده.من الواضح انك بنت ذكيه جدا ومش حابه انك تكملى فى مسار ممكن مستقبلا يكون فى ضرر عليكى اهم حاجه انك عندك اليقظة دى وانك هتقدرى تسيطرى على الوضع ولكن ده هيتطلب منك انك توسعى دائرة معارفك وتمارسى رياضه محببه ليكى أو هوايه معينه بتحبيها... وتأكدى أن فى كل خطوه ربنا هيساعدك وان شاء الله تسلكى مسار مختلف تكونى راضيه بيه.. ودايما لازم تتأكدى ان ربنا معاكى وانك هتقدرى .

تم النشر الثلاثاء، ١٨ يونيو ٢٠٢٤


هو حصل منك كرد فعل تلقائى للغريزة الطبيعية.....اللى متقصديهوش ان شاءالله ربنا عارفه لو قصدتى تستدعى الشهوه او استجبتى ليها بانك تتمادى فى الفعل اكتر فهو ده اللى حرام ...وعموما كل فتره نصلى ركعتين توبه لله من اى ذنب نكون مش عارفينه او ناسينه

تم النشر السبت، ٢٢ يونيو ٢٠٢٤


اي فعل ينتج عنه شهوة فهو حرام، لذلك ابتعدي عن هذه الاشياء و تذكري ان الله غفور رحيم

تم النشر الجمعة، ٢١ يونيو ٢٠٢٤


فهمت عليكي يا عزيزتي، وأحب أطمئنك إنك مش لوحدك في هذا الشعور، والتعامل مع الأمور دي شيء طبيعي وهي جزء من التجارب الإنسانية. المهم إنك بتبحثي عن الصواب وبتحاولي تفهمي تصرفاتك وهذا خطوة إيجابية بحد ذاتها. في البداية، لو بتتكلمي عن المسائل الدينية والذنوب، من الأفضل إنك تكوني صريحة مع نفسك وتستشيري مرجع ديني موثوق فيه عشان تحصلي على الإرشاد المناسب. مشايخ الدين بيعرفوا كيف يوجهوك بطريقة صحيحة بناءً على مبادئ الدين الإسلامي. لكن في عموم الأمور، إذا كنتي بتحسي إنك عملتي شيء خطأ واللي بتبحثي عنه هو المغفرة، الإسلام بيشدد على رحمة الله وسعة مغفرته. الاستغفار والدعاء هما طريقك للتقرب من الله والتوبة. حاولي تحافظي على صلاتك واذكرك اليومية وسيحصل تطور أكيد في مشاعرك. وأخيرًا، ولا تنسي أبداً أن الله غفور رحيم. المهم إنك دايماً تسعي تكوني أفضل وتتعلمي من تجربتك. تابعي حياتك بثقة وتفاؤل، وربنا حيكون معاكي دائماً.

تم النشر الثلاثاء، ١٨ يونيو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك