تعبت من تعامل أبي وأهله معنا وصرت أتمنى الرحيل مع أمي وإخوتي من البيت، ماذا أفعل؟

ازاي أحل مشكلة أهلي

انا بنت في تانيه جامعه اكبر بنت في اخواتي بابا متجوز علي ماما عشان فكره انو. يجيب ولد وجابت برضو اتنين بنات كان نفسي اووووووووي ولدي يكون حنين عليا كان نفسي يقرب منا حاولت كتير اقرب منوو بس هو طبع كدا بابا عمرو بياكل معنا علي الاكل بياكل لوحدو واحنا لوحدنا ماما استحملتتتت كتيرر اوي عشان خاطرنا ونا دايما حاطها وسط عيوني اهلييي بابا كلهم حرفيا منافقين كلهم بدون استثناء بقيت بكرهه اتعامل معاهم دي تتكلم علي دي من ضهرها ودي مش عارفه اي انا تعبتتت منهم جدا بحاول اتجنب اتعامل معاهم بيتدخلو في حياتي ويبدا يتكلمووو مع بابا بابا للاسف بيسمع ليهم يجي علينا حرفيااا جوايا زعل كبير منهم كلهم نفسي اخد مامتي واخواتي وامشي من بيتنا حرفيا ده كلو ونا متكلمتيش حاجه عن اللي بيعملو فينا اتمنا حد يساعدني

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ٢٤ أغسطس ٢٠٢٤

4 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. الوضع مش لطيف والوضع صعب والوضع ثقيل واللي نفسك فيه لح. ق ولك انك تاخديه وهو حيتحاسب عليه ان هو اثر في حق من حقوقه. بس خليني اقول لك الطعم اللي انت تعبناه والمعاناه اكثر حاجه بسبب انك لسه منتظره. انا للاسف هقول لك انه علشان تعيشي مرتاحه ضروري توقفي انتظار توقفي انتظار ايه توقفي انتظار حاجه تطلع من باباكي اللي هو مش مدرك اصلا ان هو المفروض يديها. تاخدي جهدك ده جهد انتظار ده عامل زي النار اللي عماله بتاكل في الخشب في الاخر هتحوله فعلشان انت من جواكي ما تتحوليش لرمان وتنتظريش ثاني اعرفي ان باباكي لا اخره يعني مش هيعمل اكتر من كده مش هيقدم اكثر من كده اهون ما بيعرفش يعمل اكتر من كده لذلك انت هتوقفي تنتظري منه لكن طول الوقت لما انت تبقي بصاله مستنيه ان هو يتغير يديك اللي انت محتاجاه يكون احسن يكون الطف.

تم النشر السبت، ٢٤ أغسطس ٢٠٢٤


ربنا يفك كربك يا حبيبتي حاسة بيكي ربنا يحل مشاكلك وافتكري ان ربنا لما بيحب عبد بيبتليه عشان كده ربنا بيحبك كل ده فميزان حسناتك اهم حاجة تكوني مواظبة على صلاتك وبتقرأي ورد قرآن كل يوم حتى لو صفحة هتحسن نفسيتك وهتخليكي مرتاحة نفسيا وحابة الحياة اكتر،وافتكري ان جزاء الصابرين عند ربنا عظيم وبإذن الله ربنا يجعلك من اهل الجنة عليكي بالدعاء ربنا بيتقبل دعواتنا ادعي ربنا انه يهدي ابيكي ويهديكي ويحللكم مشاكلكم ربنا قريب مجيب اقرب لنا من حبل الوريد ربنا رحيم لو دعيتيه وقربتي منه هيحللك مشاكلك ربنا يسعدك🥹❤️‍🩹❤️‍🩹

تم النشر السبت، ٢٤ أغسطس ٢٠٢٤


هذا بيتكم، إلى أين ترحلون؟ هل سبق وسمعتِ قول رسول الله صلى الله عليه وسلم: "كلكم راعٍ وكلكم مسؤول عن رعيته"؟ الأب الذي لا يقوم بدوره في حياة أبنائه ويتكرهم يتسولون الاهتمام سيقف بين يدي الله يُسأل عن ذلك، فهو إن أفاق من غيبوبته هذه وتاب فنعم ما فعل، وإذا لم يفعل فالله المستعان. دورك أن تؤدي ما عليك من واجبات، وحاولي كذلك التقرب من أبيك ولا تقطعي رحمك، يمكنك الحديث عن مشاعر احتياجكم له وما إلى ذلك. وافعليها لله ولا تنتظري رد فعل معين حتى لا تُحبطي. قللي التعامل مع الأهل (بيت العائلة) واجعلوا إجاباتكم دبلوماسية عندما يتعلق السؤال بحياتكم الشخصية. أما أن تقولي أنكم تريدون الرحيل، فإلى أين؟ وهل هناك خيارات أقل قسوة؟

تم النشر السبت، ٢٤ أغسطس ٢٠٢٤


أنا آسفة جدًا إنك بتعاني من كده. واضح إنك في موقف صعب جدًا. محتاجة تفهمي إن مش كل العائلات مثالية، ويمكن تكوني شايفة تصرفات تفكير أهلك مش صحيحة أو مضايقاك. أولًا، حاولي تتكلمي مع مامتك بصراحة عن مشاعرك. هي أكيد بتفهمك وبتحبك، وقد تكون محتاجة دعمك كمان. بطريقتك، قولي لها كيف بتحسي وإنك شايفة الأمور مش طبيعية في العيلة. ثانيًا، لو الوضع صعب جدًا، جربي تلاقي طرق تخلصي بها من الضغط زي الهوايات أو الاصدقاء. تدويني مثلاً أو تستخدمي الفن كوسيلة تعبير. وكمان، مهم تفكري بمستقبلك. ادرسي وركزي على أحلامك، فبدأت الجامعة أحسن وقت تبني فيه مستقبلك وتخليكي بعيدة عن الانفعالات السلبية. وإذا شعرتي إنه الأمور بتتعدى حدودها، ممكن تفكري تتواصلي مع متخصص يساعدك في إدارة المشاعر. اعتني بنفسك واهتمي بصحتك النفسية، المهم إنك تحسّي بالأمان وتلاقي السعادة. وأنا هنا لو محتاجة أي حاجة تانية.

تم النشر السبت، ٢٤ أغسطس ٢٠٢٤

2 تعليق

اه كلل الناس بتفكيرها سلبي

تم النشر السبت، ٢٤ أغسطس ٢٠٢٤


أحيانا على الانسان ان يتجنب التفكير السلبي ، تقريبا كل الناس أصبحت هكذا ،

تم النشر السبت، ٢٤ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك