ازمة ثقة مع المدير ..هل اترك عملي ام انتظر عمل بديل اولا ؟

هل اترك عملي انا غير مرتاحه نفسيا المدير حصلت بيننا مشكله ثقه غير مقصوده بسبب احد اصدقاء العمل

هل اترك عملي وابحث ام انتظر البديل اولا

لاني غير مرتاحه نفسيا المدير عصبيي ويوجد جدال كبير كل شويه عملي هو مصدر دخلي الوخيد

انا جرافيك ديزاينر

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤

3 إجابة

لا طبعا لما نتكلم عن المسؤوليات ومصدر الدخل الوحيد فطبعا ما تسيبيش الشغل ده الا لما تلاقي شغل بديل اتعاملي مع المدير يعني رسميه جدا جدا جدا وعلى القد جدا جدا اللي هو 1 + 1 = 2 صباح الخير انا مطلوب مني ايه مطلوب مني ده تمام هسلمه في الوقت الفلاني اتفضل يعني على قد ما تقدري تعملي بالاسلوب ده لحينك تنقلي. لشغل ثاني ان شاء الله او ان الظروف تتحسن وازمه الثقه دي اللي انت ما كانش لك يد فيها وغير مقصوده. تتحل ويا ريت لو انت حتى لو هتسيبي الشغل انك توضحي الموقف ده. وتبيني انه ما لهوش علاقه بيكي او ايا كان يعني من الموضوع وتفاصيلي هيكون احسن كثير لك نفسيا كمان.

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


نصيحتى طبعا لاتتركى العمل حتى تجدى عمل اخر طالما دا مصدر الدخل الوحيد/ مافيش شغل مافهوش مشاكل لاسباب كتير سواء سوء تفاهم او زملاء عمل سيىين او ظلم فى الراتب او محسوبيه والخ الخ/لو فى امكانيه لتوضيح سوء التفاهم يبقى كويس/ لو انتى مش مرتاحه ومافيش سبيل لتحسن الاوضاع فاجتهدى فى البحث عن عمل اخر ولاتخبرى احد الى ان تجدى عملى مريح نفسيا لان التوتر والضغط النفسى المستمر طبعا مش كويس/ربنا يوفقك

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


فاهمة موقفك تمامًا، وده موقف صعب جدًا. بالنسبة لسؤالك، حبيتي، في شوية نقاط لازم تبيّنيها. استقرار مالي : بما إن شغلك هو مصدر دخلك الوحيد، لازم تحسبيها كويس قبل ما تاخذي أي قرار. هل عندك مدخرات تكفيك لفترة لو قررت تتركي الشغل وتبدئي تبحثي عن حاجة جديدة؟ بحثك على بديل : ممكن تبدأي في البحث عن فرص جديدة في نفس الوقت اللي لسة فيها في شغلك الحالي. كده تضمني إنك مش قعدة بدون مصدر دخل. حاولي تحسني الوضع : اذا كان عندك القدرة، حاولي تتكلمي مع المدير بشكل صريح وتحلي المشكلة. ممكن يكون فيه سوء فهم ويحتاجوا يفتحوا حوار. لا تنسي نفسك : صحتك النفسية مهمة، لو حسيت ان الوضع هيأثر عليك بشكل كبير، ساعتها حاولي تلاقي الحل الأنسب ليك. في الآخر، القرار بيدك. راني عارفة إنه صعب، بس شوفي اللي يناسبك في النهاية.

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك