قطتي مريضة ولا تأكل منذ أسبوعين ولديها رعشة، هل هذا تسمم وكيف أتصرف معها؟

قطتي بقالها اكتر من اسبوعين مبتاكلش وده خلاها نحيفه جدا رغم اني بأكلها بالسرنجه بس بردو مش بيأثر بأي شئ وحاليا هي بتترعش جامد وبتعمل كانها بتكح (كان عندها تسمم وجبتلها دوا ووديتها لدكتور) اعمل ايه

سؤال من لاڤان لوڤ

تم النشر الأحد، ٢٩ سبتمبر ٢٠٢٤

2 إجابة

هتتعب شوية .. خديها و اطلع علي دكتور بيطري و اتأكد أن مفيش شعر عامل انسداد في المريء و معندهاش اي مرض في الفدد الصماء ، التهابات الرئة ، مشكلة في الأسنان ، نوع من انواع التسمم .. الخ لازم بيطري يكشف مبدئيا لو اول مرة تربي قطة كان لازم تكشف عليها الأول و فيها حاجات اوعي تديها للقطة نهائيا علشان بتبقي سامة للقطط زي ( العنب ، الشيكولاته ، المشروبات الكحولية و اي مشروب فيه كحول ، البصل و التوم ، نبات الصبار ، زهرة التوليب ، زهرة الشاي ، مساحيق الغسيل ، و الكلور ، و اي حاجه تعتبر خطر علي الطفل تعتبر خطر علي القطط الصغيرة ) حسب تشخيصي من ايام ما كنت بربي قطط دي يا عندها انفلونزا او ان حد قرر يسمها ، للأسف بيحصل لو الأسرة مش عايزة تربي قطط او كلاب و معندهمش خلفية عن عقوبة و حرمانية قتل كائن زي ده ( احيانا بيحصل ) . في النهاية و عن تجربة متربطيش نفسك عاطفيا بيها ولا بأي كائن تربيه و ده علشان اعمار الكائنات البائسة بسببنا دي بتبقي قصيرة و الاهم ( متربطيش كائن يقدر يعتمد علي نفسه ) ، و( متفتحيش قفص لكائن اتربي طول عمره في البيت في قفص ) لان فرصة نجاته بتبقي صفر بسببنا برضه .

تم النشر الأحد، ٢٩ سبتمبر ٢٠٢٤


عزيزتي، يبدو أن حالتها تتطلب عناية خاصة وفورية. من الضروري أن تأخذي قطتك إلى طبيب بيطري في أسرع وقت ممكن. فالتغيرات في سلوكها مثل عدم الأكل والرجفة والسعال قد تشير إلى وجود مشاكل صحية خطيرة تحتاج إلى تقييم طبي دقيق. من المهم أيضًا ألا تحاولي إعطاءها الأدوية بنفسك دون استشارة الطبيب، لأن الجرعات غير الصحيحة أو الأدوية غير المناسبة قد تؤدي إلى تفاقم حالتها. أراعي أيضًا احتياجاتها البيئية من فراش دافئ ومكان هادئ، ولكن الأهم هو الحصول على الرعاية الطبية اللازمة. اتمني لقطتك الشفاء العاجل. (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الأحد، ٢٩ سبتمبر ٢٠٢٤

5 تعليق

قولت اني وديتها والله

تم النشر الأحد، ٢٩ سبتمبر ٢٠٢٤


الكلوجوز هيعوض عدم الاكل ويمشي المعدة شويه

تم النشر الأحد، ٢٩ سبتمبر ٢٠٢٤


لازم يعلق كلوجوز عشان كده هينشف ويموت

تم النشر الأحد، ٢٩ سبتمبر ٢٠٢٤


بالفعل راحت لدكتور وكذا واحد كمان وكل شخص قال كلام مختلف

تم النشر الأحد، ٢٩ سبتمبر ٢٠٢٤


لازم تروح لدكتور بيطري مش تسمم بس عدم اكلها هيكون فطريات في معدتها وممكن يجلها تسمم

تم النشر الأحد، ٢٩ سبتمبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك