أعجز عن تحديد إن كان هذا الحب بلاء أم رزق، ماذا أفعل مع مشاعري هذه؟

أحببت شخصا من ايام الجامعة ووجه لا يغادر تفكيري ولا صوته ولا ابتسامته. بالرغم من حبي له إلا أني امتثالا لما يطلبه مني ديني أتبعه بصعوبة . كلما أبتعد عنه والتهي بشيء تأتي فرصة ويظهر أمامي. مع ذلك تجاهلت وتحملت... أتفهم أنه ربما لن يكون لي ، واستطيع ان ابدا في علاقة مع شخص آخر. لكن رغية كبيرة في قلبي أن أكون معه، لا مكانته ولا وظيفته ولا من يكون .... لما بدعي ربي اذا كان فيه خير يقربه مني بحس براحة بعد يومين ثلاثة أشعر بالضيق والحزن.

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ٣ أغسطس ٢٠٢٤

5 إجابة

السلام عليكم. اللي انت عملتيه صح جدا والمشاعر اللي بتبقى موجوده عموما جوانا او الهوا اللي بتهواه انفسنا حاجه نفسنا بتحبها؟ حاجه بتمثل لنا شعور جميل لكن حدود شرعنا وديننا احنا بنرجع لها مهما كان هوا لنفس ايه؟ جوده صح طيب هل ده معناه ان احنا لما نتبع الحدود بتاعه الدين ان النفس هتبطل تحب ده لا ده مش مش حقيقي الا لما احنا بنجتهد قوي قوي قوي وبمتعي ربنا يا رب كرهني في الحاجه انا مش عايزه ابقى بحبها يعني انا كده كده يا رب هعمل اللي انت بتقول عليه بس انا مش عايزه افضل احب الحاجه دي بالشكل ده وانا مش طايلها يعني او مش هينفع ان انا اروح لها. بنعمل ده بس طبعا. خصوصا انه بيكون شخص. طيب انت ممكن تعملي ايه انت مش محتاجه تعملي حاجه غير انك تفضلي على نفس الطريق اللي انت فيه تفضلي مكمله في انك بتقولي انه مهما كنت حاسه اني عايزه اكون مع الشخص ده لاني هفضل في نفس طريقي ان انا عمري ما هعمل الحاجه الغلط اللي المفروض ما تتعملش بس لما ندعي ربنا. اه ندعي زي ما انت بتقولي انه يا رب لو فيه خير ليا قربوا مني لو في شر ابعدوا عني طيب انت هتحسي براحه يومين هتحسي بالضيق والحزن بسبب انو انت نفسك تبقي معاه انك مفتقده انك نفسك تكوني اقرب ليك مش علشان ده كده معناه اي حاجه تجاه الدعائي. ده مش دلال على شيء ربنا يقويك وتحملي. البناء على فكره بيبقى برزق برده لانه البلاء بيرفعنا درجات لما احنا بنصبر عليه. ويكون نعمه كبيره ممكن تدينا دافع نكون احسن فهو رزق. ما تقلقيش ان شاء الله ربنا يعني هيقدرك كبير على انك بتجهدي نفسك وانك بتتبعي الحلال والحرام وباذن الله هيراضيكي وهيديكي احساس اجمل من اللي انت متخيله انك بتحسيه لما ان شاء الله تكوني مع الشخص اللي فيه خير لك.

تم النشر الأحد، ٤ أغسطس ٢٠٢٤


سوف اعطي لك نصيحة من ذهب انا اعتمدها، شوفي يا بنت الناس لو في يوم هتنحبي، والله حييجي الولد الي مكتوبلك لحد ايديكي مش هيهرب منك ابدا انما لو انتي حبيتي ده مش هيكون ليكي خذيها مني، تمام بحترم مشاعرك و شعورك لما بتشوفيه لكن اذا ما كانش في حب من طرفين الأحسن تبعدي و صدقوني عن تجارب، ما فيش من انو الحب يكون متبادل بين الطرفين، و في فرق بين انك تفضلي تشوفيه من بعيد و انتي اصلا مش على باله و بين هوا يحبك و يدور عليكي، ارجوكم يا بنات حاولو تعيشو حياتكم لأن الولد مش هيهرب ما تحاولوش تدوروا عن الحب لااااااااااااااا غلط، خلي الحب يدور عليكي و يجيلك، رسالة صغيرة⭐

تم النشر الأحد، ٤ أغسطس ٢٠٢٤


اعتقد ان هذا الشخص مش خير ليكى يمكن يكون فى اشارات عموما فتره الاعجاب بحد دى بنمر بيها كلنا ولكن مش دايما بنبقى شايفين الحقيقه يمكن انتى مش حباه هو انتى حابه حد تانى على أنه هو يعنى يمكن يكون قدامك مرسوم بصوره معينه انتى إلى رسماها وهو عكس كده ف لازم تعرفي هل هو يستاهل اصلا التفكير فيه ولا لا ودايما ادعى ربنا انه لو حد مش خير ليكى يبعدو عنك وفعلا هتلاقي ربنا بيكشفلك حجات ولو حصل وكان حد كويس ف بردو ربنا هيخليه يجيلك ويطلبك من أهلك حاولى تبطلي تفكير فيه عشان متتعبيش اعصابك وإن شاءالله كل الى نفسك ايه هيحصل 🤍

تم النشر السبت، ٣ أغسطس ٢٠٢٤


أولًا، أشعر معك، فعلاً الحب مش سهل، خصوصًا لما يكون مش محتم عليك. حبيبتي، الحب مرات يكون مصيرنا، ومرات علشان نعلّم نفسنا شيئًا أو نختبر مشاعرنا. يمكن تحسي إن الحب بلاء أو رزق، لكن الشيء المهم هو كيف تتعاملي مع المشاعر دي. كثير من الأوقات، الأشياء اللي نشتاق لها تكون صعبة ومرتبطة فينا، بس المهم نتذكر إن كل شيء عنده سبب. حاولي تأخذي خطوة للوراء وتفكري: هل الشخص ده فعلاً مناسب لحياتك وأهدافك؟ أو يمكن هو مجرد ذكرى حلوة؟ إذا كان ربنا مش كاتب لكم فكونوا مؤمنين إنه فيه خير لغيره. الحب يجلب سعادة لكن كمان ألم، وبدل ما توقفي في مكان واحد، ارجعي لنفسك، اكتشفي هوايات جديدة، اجتمع مع أصحابك أو حتى اعملي شغفك اللي تحبيه. كوني مشغولة بالحب لنفسك ولا تستسلمي للإحباطات. وعشان تقربي من قرارك، جربي تسألي نفسك: لو كان فيه شخص آخر يحبك ويقدرك، هل هتكوني قادرة على حبه بالطريقة اللي بتحبي بها هذا الشخص؟ تذكري، الحب الحقيقي يكون بالتقدير والشراكة.

تم النشر السبت، ٣ أغسطس ٢٠٢٤


جزاكم الله خيرًا على التزام أوامر الشرع، قولي لي، ما الذي تحبينه في زميلك؟

تم النشر السبت، ٣ أغسطس ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك