اريد مساعدة صديقتي فى العثور على دعم نفسى من خلال الواتس اب

صحبتي بتعاني من مشاكل عائليه كتير وهي عاوزه تروح عند دكتور نفسي وميوفعش عشا اهلها مش موافقين وبيقولوا ان مفيهاش حاجه وهي عمرها ١٤ سنه

فا هل فيه دكتور نفسي علي الواتساب مثلا تتواصل معاه

او لو مفيش ازاي نفسيتها تتحسن من غير دكتور نفسي هي عندها اكتاب وانفصام ف الشخصيه

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأحد، ٢ يونيو ٢٠٢٤

5 إجابة

حاولي انتي تخرجيها من اللي هي في وتبسطيها وتجبيلها حاجه تفرحها وخليها تصلي بس اهم حاجه وهتبقى كويسه ان شاء الله

تم النشر الأربعاء، ٥ يونيو ٢٠٢٤


تم النشر الاثنين، ٣ يونيو ٢٠٢٤


خليكي جمبها وفرحيها وخرجيها من اللي هي في وقوليلها كلام ايجابي

تم النشر الأربعاء، ٥ يونيو ٢٠٢٤


انا طب سنة رابعة وعضو في فريق الدعم النفسي في كذا جمعية، قوليلها ولو حابة تتواصل معايا هديكي رقمي (بدون فلوس طبعا انا متطوعة لله)

تم النشر الثلاثاء، ٤ يونيو ٢٠٢٤


أول حاجة لازم تعرفي إنك بكونك دايماً جنب صاحبتك ده أكبر دعم ليها. انا فاهمة الوضع الصعب اللي هي فيه، خصوصاً إن أهلها مش موافقين تروح لدكتور نفسي. إليكي بعض النصائح اللي ممكن تساعد: الدعم النفسي : كوني دايمًا معاها واسمعيها بدون ما تحكمي عليها. خليها تحس إنها مش لوحدها. موارد أونلاين : فيه كتير من المختصين النفسيين اللي بيقدموا جلسات أونلاين. ممكن تدوري على أطباء نفسيين بيوفروا خدمات عبر الواتساب أو سكايب. فيه كمان تطبيقات ومواقع بتقدم دعم نفسي مثل "توك سبايس" و"بيت ل" اللي بتلاقيهم بسهولة على الإنترنت. مشاركة المعلومات : حاولي توصلي لأهلها معلومات دقيقة عن أهمية الدعم النفسي وإن الاكتئاب والانفصام حاجات تحتاج لمساعدة متخصصة. اختيار الكلمات الصح مهم للتفاهم معهم. الأنشطة الجسدية والفنية : شجعيها تعمل أنشطة بتحبها زي الرسم، استماع للموسيقى، أو الكتابة. ده ممكن يساهم في تحسين حالتها النفسية. الرياضة : ممارسة الرياضة بشكل منتظم بيساعد على تحسين المزاج والصحة النفسية. الأكل الصحي والنوم : التغذية السليمة والنوم الكافي ليهم دور كبير في تحسين الحالة النفسية. مجتمعات الدعم : فيه الكثير من المنتديات والمجتمعات أونلاين اللي بتقدم دعم ومساعدة للأشخاص اللي بيعانوا من نفس الظروف. ممكن تدوري على مجموعات دعم نفسية. لكن بما إن صاحبتك عندها انفصام في الشخصية، الموضوع محتاج فعلاً تدخل من متخصص. اتأكدي إنك تستمري في مساعيكي لإقناع أهلها بالحصول على المساعدة الطبية اللازمة. وأهم حاجة، خليكي دايمًا جنبها ودعميها.

تم النشر الأحد، ٢ يونيو ٢٠٢٤

2 تعليق

بجد والله أهم حاجة الصلاة!

تم النشر الثلاثاء، ٤ يونيو ٢٠٢٤


اتفضلي حضرتك ممكن اتابع معاها

تم النشر الاثنين، ٣ يونيو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك