دائما اتعرض للتنمر بسبب وزني ..!

انا وزني 40 كيلو وعمري 26 عام بس دائما اتعرض للتنمر من كل الناس القريب قبل الغريب بكل الالفاظ الجارحه مفيش يوم عدي عليا والله غير وانا بتعرض للتنمر حقيقي تعبت والله العظيم تعبت مش لاقيه حل عملت تحاليل الغده واخدت تركيبات كل شي بدون نتيجه الحمدلله شكلي كويس جدا بس بدأو حتي وشي يقولولي خاسس من كتر ما بسمع الكلام ماثر حاليا بالسلب انا مابقيتش عايزه أخرج ولا اشوف حد حتي أما بتعرف علي شاب ويجيب سيره اي حاجه مثلا انتي وزنك كام بكون عدوانيه وبرد عليه ب ليه السؤال ده وده سؤال سطحي وكلام زي كده مع أنه ممكن سؤال عادي وقلقانه من حياتي بعد كده جماعه افيدوني

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ٢٦ مارس ٢٠٢٤

3 إجابة

طب وعلى ايه كل دا عاملة بنفسك كدا ليه... اوك التنمر وحش اوي عارفة والله بس حضرتك كبيرة وواعية بمعنى انو المفروض تبقي اقوى من كدا ومتخليش حد يهزرك كدا.. بس هلق سيبي كل القديم دا وطلعيه من دماغك ولا يفرق معاكي شعرة عيشي حياتك بالوزن الي تحبيه.. اذا انتي حابة شكلك وجسمك ووزنك وشايفة نفسك حلوة خلص متهمتيش للناس من الاخر تجاهليهم بمعنى انو بس حد يقلك انتي كدا ليه اعملي نفسك مش سامعة ومتفكريش تردي عليه وصدقيني مش حيعيد السؤال او حيخجل اما لو عاد السؤال قليله انت مالك؟ انا طلبت رايك شي؟ هو جسمك ولا جسمي؟ انا حرة اكون زي ما انا بدي ملكاش دعوة بيا.. وتقعديش تعملي تحاليل وغدد وابصر شو ليه تشككي بنفسك يعني ويا ستي طلع معك غدة شو حيفرق معهم الناس خلاص هما بس عايزين يدايقوكي يعني وانتي بتردي عليهم وبتدايقي كدا عملت الي هما عايزينه... كوني انتي القوية وما تخليهم ينتصروا عليكي والي بتنمر ما ترميله ودن والي بزيد ردي رد قاسي عشان ميعيديهاش تاني حتى لو كان الحد دا قريبك عشان ما يتمادى معاكي اكتر..اوك؟!

تم النشر الخميس، ٢٨ مارس ٢٠٢٤


زيادة الوزن بشكل صحي يتطلب اتباع نهج شامل يجمع بين التغذية السليمة وممارسة الرياضة. إليك بعض النصائح التي قد تساعدك في زيادة الوزن: 1. زيادة السعرات الحرارية: تناولي كمية أكبر من السعرات الحرارية التي تحرقينها كل يوم. يمكنك حساب احتياجك من السعرات الحرارية باستخدام حاسبات السعرات الحرارية المتوفرة على الإنترنت. أضيفي 300-500 سعرة حرارية إلى احتياجك اليومي لزيادة الوزن بشكلٍ بطيء، أو 700-1000 سعرة حرارية لزيادة الوزن بشكلٍ أسرع. 2. تناولي وجبات صغيرة متكررة: تناولي 5-6 وجبات صغيرة على مدار اليوم بدلاً من 3 وجبات كبيرة. سيساعد ذلك على تحفيز عملية التمثيل الغذائي والحفاظ على شعورك بالشبع. 3. اختاري الأطعمة الغنية بالعناصر الغذائية: ركزي على تناول الأطعمة الغنية بالبروتين والكربوهيدرات والدهون الصحية. تشمل بعض الأمثلة على هذه الأطعمة: البروتين: اللحوم والدواجن والأسماك والبيض والبقوليات. الكربوهيدرات: الحبوب الكاملة والفواكه والخضروات. الدهون الصحية: المكسرات والبذور والأفوكادو وزيت الزيتون. 4. اشربي الكثير من الماء: يساعد الماء على تحسين عملية الهضم وامتصاص العناصر الغذائية. اشربي 8-10 أكواب من الماء يومياً. 5. ممارسة الرياضة: تساعد الرياضة على بناء العضلات، مما يؤدي إلى زيادة الوزن. ركزي على تمارين المقاومة مثل رفع الأثقال. استشيري مدربًا شخصيًا لتصميم برنامج تمارين مناسب لك. 6. الحصول على قسط كافٍ من النوم: النوم ضروري لإصلاح الجسم وبناء العضلات. احرصي على النوم 7-8 ساعات كل ليلة. 7. استشارة الطبيب أو أخصائي التغذية: يمكن للطبيب أو أخصائي التغذية مساعدتك في وضع خطة مناسبة لزيادة الوزن. سيقومون بتقييم حالتك الصحية وتحديد احتياجاتك الغذائية. ملاحظة: تأكد من استشارة الطبيب أو أخصائي التغذية قبل البدء بأي برنامج لزيادة الوزن. أتمنى لك التوفيق في رحلتك لزيادة الوزن!

تم النشر الثلاثاء، ٢٦ مارس ٢٠٢٤


شايفه إنك لو كنتي 60 كيلو مثلا أو 80 مكنتيش هتتعرضي تعليقات اللي حواليكي برضو؟ مفيش حد بيسلم من تعليقات الناس ولكن من حقك تحطي حدود للي قدامك وتسمحي بالكلام اللي يتقال ماشاء الله وزنك دا ناس كتير بتتمناه طالما إنه مش مأثر على صحتك بالسلب ف إنتِ كدا تمام كدا وميهمكيش كلام حد .. متقلقيش من حياتك الحياة جايه فيها تغييرات هرمونيه و تغييرات كتير هتغير من جسمك بالتدريج متستعجليش على زيادة الوزن وإضافة دهون لجسمك في المستقبل هتتمني ترجعي لجسمك دا وهتعرفي قيمته. لازم تعرفي قيمه جسمك و تعرفي اللي حواليكي إنك مبسوطه بيه وراضية قبل الناس..

تم النشر الثلاثاء، ٢٦ مارس ٢٠٢٤

3 تعليق

تابعي مع دكتوره غذائيه يا جميله وانتي سكر اوي ووزنك كويس مفيهوش حاجه فكك من الناس دي لو حبه تزودي شويا عن وزنك لازم دكتوره غذائيه كويسه بس

تم النشر الثلاثاء، ٢٦ مارس ٢٠٢٤


https://www.fedni.net/q/79583008/التنمر-والاحباط-من-الناس

تم النشر الثلاثاء، ٢٦ مارس ٢٠٢٤


هذا السؤال يشبه لسؤالك للغاية اتمنى الاجابات تكون مفيدة لكي https://www.fedni.net/q/60468719/معاناتي-مع-التنمر

تم النشر الثلاثاء، ٢٦ مارس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك