اشوف مستقبلى من انهى جهة ؟!

لو معايا مبلغ كبير زى 100ألف مثلا ونفسى اعمل عمرة أنا وامى وفى نفس الوقت عازب وعايز اتجوز وبجهز نفسى أو اعمل مشروع كويس قبل الجواز يكون أرباحه كويسة ونسبة الريسك فيه قليلة اقدر اصرف منه على وعلى مراتى وعيالى فى المستقبل

حيران ودماغى متشتتة فى كذا حاجة ومش عارف اعمل ايه

سؤال من Mohamed Eltatawy

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣

4 إجابة

لو عاوز ارباح كويسة وان شاءالله رزق مبارك فيه ....اشتغل بالتجارة تجارة اون لاين ...او تجارة تشترى جملة من حد وتوصل قطاعى للموزعين الصغيرين. بس لازم تدير الارباح بتاعتك بدقة عشان متحسش انك ضيعت الفلوس ... ده رأيي الشخصى مش بناءا على السوق العمره لو ربنا ميسرها ليك اطلعها بنية فتح ابواب الرزق والتيسير ..لعلها هى اللى ربنا يدلك بيها على طريق لم تكن تحتسب له .

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣


أولاً، يجب عليك تحديد الأولويات لحياتك. ما هو الشيء الأكثر أهمية بالنسبة لك حالياً؟ هل هو الحج والعمرة أم الاستثمار والزواج؟ إذا كان الحج والعمرة هما الأولوية بالنسبة لك، يمكنك توفير المال المطلوب للسفر وتحسين اقتصادك الشخصي من خلال تحديد خطة مالية والتزام بها، مثل تحديد نسبة معينة من دخلك للتوفير والتخطيط لرحلتك بالتفصيل. إذا كان الاستثمار والزواج هما الأولوية بالنسبة لك، يمكنك النظر في العمل على مشروعك، لتحقيق الأرباح المرغوبة وتقليل المخاطر المحتملة. قم بتقييم الفرص الحالية في السوق والأنشطة التي يمكنك القيام بها، وبعد ذلك قم بوضع خطة عمل تفصيلية لتحقيق أهدافك. ومهما كانت الخطة التي تحددها، ينصح دائماً بضرورة تقييم المخاطر والفرص المرتبطة بها. لذا يمكنك مراجعة مستشار مالي مختص لمساعدتك على اتخاذ القرار الأمثل بالنسبة لحالتك المالية والشخصية.

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣


ليس من الحكمة أن تنفق كل ما تملك على العمرة خاصة إن كنت لا تعمل، ولا تملك من الدنيا سوى هذه ال 100 الف وفي نفس الوقت وفي ظل كساد السوق في العالم وفي مصر تحديدًا وسوء الأحوال في سوق العمل سيكون مخاطرة ضخمة تأسيس مشروع من الصفر في هذه الأحوال غير المستقرة. الحل الأمثل من رأيي هو تقسيم المبلغ ثلاث اقسام. قسم ادخره على هيئة ذهب. قسم ابدأ به تأسيس المشروع. القسم الثالث سيكون احتياطي في حال احتاج المشروع لمال اضافي او وقعت ظروف طارئة لديك احتجت فيها لمبلغ مالي. يكون هذا بند الطوارئ بمعنى اصح تستخدمه إن استدعت الحاجة فقط.

تم النشر الأحد، ٣٠ أبريل ٢٠٢٣


اعمل مشروع أمن بية حياتك ثم تزوج وبعدها أعمل عمرة ليك ولوالدتك جزاك الله خيرا وستكون وقتها مُيسرة جدا مادية عز الان .

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك