محتاجه شغل أونلاين بدون راس مال؟

أنا عاوزه شغل عن طريق النت ومعنديش أي رأس مال ومحتاجه الشغل عشان أصرف علي نفسي لأن معنديش أي دخل وانا لسه 21 سنه، في هنا حد عنده طريقه؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ٢٢ يوليو ٢٠٢٣

5 إجابة

نقلا عن #Nisreen_Kassab في لنكدإن فى البوست ده أفضل وأقوى ١٤ خطوة لتكوين مصادر دخل متعددة 💎 1- كتابة المحتوى ( كورسات + وظائف ) من هنا https://bit.ly/3GgZngQ 2- مجال تطوير المواقع ( برمجة ) .. - كيفية عمل موقع الكتروني و تعلم جميع لغات البرمجة من هنا : https://bit.ly/3Gii9V9 3- مجال التسويق الالكتروني .. الاكثر طلبا الفترة الحالية من هنا: https://bit.ly/3I6d1F7 وهنا: https://bit.ly/3Vq9Qe6 4- مجال تطوير التطبيقات ( برمجة ) .. من خلال اللينك ده : https://bit.ly/3I3cQuc 5- مجال التصميم .. هنا : https://bit.ly/3wrjDXK 6- مجال ال SEO .. : من هنا: https://bit.ly/3WDGnyw 7- مجال ال AI " الذكاء الاصطناعي ".. من هنا : https://bit.ly/3jr5TZu 8 - مجال الموشن جرافيك .. من هنا: https://bit.ly/3C46pmD 9-مجال التسويق بالعمولة.. من هنا: https://bit.ly/3VmE2Hk 10 - مجال المونتاج .. من هنا: https://bit.ly/3Wq8Bgk 11- ادارة التسويق و السوشيل ميديا .. من هنا: https://bit.ly/3WpKI8H ١٢- الديجيتال ماركتنج من هنا: https://bit.ly/3WGJWE3 13- المبيعات من هنا: https://bit.ly/3GjaLsC 14- التصوير الفوتوغرافي من هنا: https://bit.ly/3VoArbx

تم النشر السبت، ٢٢ يوليو ٢٠٢٣


انصحك تتابعى الاسئلة اللى ليها علاقة بنفس الموضوع وممكن تتابعى البوست ده .. https://www.linkedin.com/posts/ahmedsalah-hr_ازاي-تلقي-شغل-ريموتلي-شغل-من-البيت-activity-7025804800801865728-9jB- وكمان جروب التليجرام ده https://t.me/gofreelancewithibnsina

تم النشر السبت، ٢٢ يوليو ٢٠٢٣


ممكن تشتغلي اونلاين او تتعلمي مهارة معينه وبعد ما تتقنيها تشتغلي بيها ولو المهارة ديه موجودة يبقى كويس جدا زي مثلا:- لو بتعرفي ترسمي حلو .. او بتعرفي تكتبي (مقالات، قصص، روايات، وغيره كتير). وممكن تمسكي إدارة صفحات السوشيال ميديا. وممكن لو عندك مهارة التسويق أو التصميم. وكمان ممكن لو شاطرة في لغة معينة ممكن تشتغلي مترجمة. وممكن كمان تكتبي ابحاث .. في ناس بتبقى طالبة حد يعملها بحث، وممكن لو صوتك حلو .. تشتغلي معلق صوتي.. وممكن فيه ناس كمان بتبقى طالبة أن حد يفرغ مجموعة صوتيات ويكتبها على ال word. ممكن لو شاطرة ف حاجه من دول وفيه منهم كتير .. تعرضي خدمتك على اي موقع من مواقع العمل الحر .. زي خمسات، مستقل ، كفيل.. ممكن كمان تشتغلي moderator وتمسكي صفحات على السوشيال ميديا. أو مواقع. هحط ليكي لينك لقناة على اليوتيوب مهمة جدا في موضوع الشغل والتعليم الاونلاين هتفيدك إن شاء الله. https://youtube.com/@prceg وفيه مواقع زي مثلا وظف , و فرصنا .. اعملي كمان عليهم اكونت وان شاء الله هتلاقي حاجات مناسبة ليكي.

تم النشر السبت، ٢٢ يوليو ٢٠٢٣


ممكن تحاولي تشتغلي في ستور تمسكي الصفحه او ممكن تسوقي منتجات لاي صفحه وتاخدي نسبه

تم النشر السبت، ٢٢ يوليو ٢٠٢٣


حاجات كتير ممكن تشتغليها اونلاين وبدون راس مال بس الشغل يعتمد على ايه المهارات اللي عندك اللي انت ممكن تمارسيها او ممكن تتعلميها او تكتسبيها وتشتغلي عليها على سبيل المثال في حد عنده مهاره انه يخلق محتوى او يكتب محتوى وهو يقدر ان هو يعمل المحتوى لشركات عندها منتجات بتاعتها مثلا فبالتالي او يعمل بوستات او منشورات او يعمل فيديوهات على سبيل المثال بمحتوى هو بيخلقه . في حد عنده مواهب ترجمه على سبيل هو بيحب اللغه قوي او عنده مهاره عاليه في اللغه فبيعمل ترجمة . ممكن اي مهاره عندك انت ممكن تستغليها وممكن تشتغلي اونلاين على سبيل المثال لو انت ما عندكيش مهره خالص في المجالات زي كده فممكن تعملي تسويق الكتروني تشوفي او جروب وتشتغل فيه وبالتالي تقدري ان انت تشتغلي اونلاين بس دي بتبقى مرتباتها بسيطه الافضل ان انت تتعلمي مهاره وتشتغلي بها اون لاين.

تم النشر السبت، ٢٢ يوليو ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك